Romanii vor putea opta intre eliberarea unei carti de identitate sau a unei carti electronice de identitate, forma si continutul fiind stabilite prin hotarare de Guvern.

"Ministerul Administratiei si Internelor a luat act de propunerile, sugestiile si obiectiile formulate atat in timpul dezbaterilor care au avut loc in procesul parcurgerii procedurilor de transparenta decizionala in data de 20 august a.c., cat si prin adresele transmise pe adresa ministerului referitoare la Proiectul de Ordonanta a Guvernului pentru modificarea si completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului pentru evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani si pentru completarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 102/2005 privind libera circulatie pe teritoriul Romaniei a cetatenilor statelor membre ale Uniunii Europene si Spatiului Economic European", informeaza MAI.

Prin acest proiect se urmareste crearea unui cadru juridic unitar privind aplicabilitatea actelor de identitate.

  • Potrivit noului proiect supus dezbaterii publice, cetatenii romani pot opta pentru eliberarea unei carti de identitate, a unei carti electronice de identitate fara impresiuni digitale (dar care permite utilizarea semnaturii digitale) sau a unei carti electronice de identitate care contine toate facilitatile si datele, inclusiv impresiunile digitale, relateaza MEDIAFAX.

Astfel, prima carte de identitate (CI) sau carte electronica de identitate (CEI) se elibereaza la 14 ani, potrivit optiunii solicitantului, se arata in proiect.

De la data punerii in circulatie a cartii electronice de identitate, cartea de identitate va avea un format identic cu aceasta (fara a contine insa si date in format electronic), tip card, ambele documente fiind emise pentru o perioada de patru ani, pentru persoanele cu varsta intre 14 si 18 ani, respectiv 10 ani, dupa implinirea varstei de 18 de ani.

  • In noul proiect de act normativ sunt prevazute explicit datele cu caracter personal care se introduc in formatul tiparit. Acestea sunt numele si prenumele titularului, sexul, cetatenia titularului, data si locul nasterii titularului, semnatura olografa a titularului, fotografia titularului, C.N.P, domiciliul titularului. Aceleasi date se vor regasi si in formatul electronic si, in plus, va include prenumele parintilor titularului, certificate digitale, date biometrice ale titularului, constand in imaginea faciala si imaginile impresiunilor papilare a doua degete.

Intrucat CI si CEI contin si alte date decat cele cu caracter personal, forma si continutul acestor acte de identitate se va stabili prin hotarare a Guvernului, cu avizul Autoritatii Nationale de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal, se arata in noul proiect de act normativ.

  • De asemenea, sunt prevazute reguli clare in privinta colectarii, utilizarii si stocarii datelor biometrice. Acestea se colecteaza numai cu acordul expres al solicitantului sau, in cazul minorilor si al incapabililor, numai cu acordul expres al unuia dintre parinti ori al reprezentantului legal, pentru a fi inscrise in CEI, in scopul verificarii autenticitatii acesteia si identitatii titularului.

Verificarea identitatii titularului CEI se va face prin compararea directa a datelor biometrice preluate de la acesta, cu ocazia verificarii, si a datelor inscrise in CEI.

Dupa personalizarea si transmiterea CEI la autoritatea competenta sa o elibereze, toate datele stocate in bazele de date de productie se sterg prin procedura automata. Imaginile impresiunilor papilare colectate cu ocazia depunerii cererii de eliberare a CEI se sterg prin procedura automata imediat dupa personalizarea documentului.

Procedurile de preluare a datelor biometrice, prin hotarare, cu avizul ANSPDCP vor fi stabilite de Guvern.

  • Prin acest proiect de act normativ se introduc reguli similare CEI si CI in cazul cartilor de rezidenta (CR) si cartilor electronice de rezidenta (CER) eliberate cetatenilor statelor membre UE si SEE si membrilor de familie ai acestora, cu diferente in ceea ce priveste valabilitatea documentelor (pana la 5 ani, 5 ani sau 10 ani de la emitere). Intrucat CR si CER se pot elibera inclusiv minorilor sub 14 ani, se instituie interdictia eliberarii CER cu impresiuni digitale in cazul acestora.

Totodata, potrivit proiectului se abiliteaza Imprimeria Nationala sa produca CI, CEI, cartile de alegator aferente acestora, dovezi de resedinta (care vor constitui anexa la actul de identitate, pentru a face dovada adresei de resedinta), CR si CER, iar CNUPPE din cadrul Directiei Generale de Pasapoarte sa personalizeze aceste documente (mai putin dovezile de resedinta).

  • Proiectul prevede ca proiectul-pilot pentru constituirea sistemului informatic de emitere a documentelor electronice se realizeaza pana la data de 31 martie 2011, respectiv ca aceste documente se pun in circulatie pana la data de 1 iulie 2011.

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.