Comerciantii nostri folosesc tot mai des metode preluate din Occident pentru a vinde produse cu preturi aparent mici, dar care in esenta nu aduc diferente mari in portofel. Fata de occidentali insa, romanii nu sint prea influentati de astfel de metode.

Cea mai uzitata metoda pentru a da impresia unui pret mic este aceea a afisarii acestuia mai mic cu o sutime. Un pret de 999,99 lei este mult mai atractiv decit cel de 1.000 lei, insa impactul e mai degraba la nivel psihologic decit practic. "In mintea cumparatorului este actionata ideea de produs ieftin, de afacere care nu trebuie ratata", spune Violeta Ciobanu Rotarescu, lector universitar ce preda psihologie economica.

La nivel vizual, pretul poate fi prezentat cu prima cifra mai mare, ochiul ignorind restul sumei si retinind o diferenta de 100 de lei in loc de 0,01. Din punct de vedere sociologic este posibil ca influenta asupra romanilor sa fie mai mare acum dupa denominarea leului: "Cind erau mai multe cifre in pret efectul era destul de mic, insa acum impactul ar putea creste, chiar daca romanii oricum sint obisnuiti sa lase restul", afirma sociologul Mircea Chivu.

Tot ca impact vizual se foloseste afisarea unui pret mai mare taiat, alaturi de care se scrie unul mai mic, care oricum e cel real. "In astfel de cazuri e vorba de manipulare psihologica. Pretul este umflat artificial, iar apoi redus in mod vadit pentru a atrage cumparatorii", mai spune Violeta Ciobanu.

Nimic nu se vinde fara inselaciune (proverb rusesc)

Pentru a da impresia de ieftin se mai practica expunerea pretului la gramaj, fara afisarea in mod vizibil a cantitatii totale a produsului. In restaurante, de exemplu, poti gasi o portie de ficatei la un pret surprinzator de mic, fara a realiza, de fapt, ca pretul e pentru un anumit gramaj, iar portia are de citeva ori respectivul gramaj. Se mai practica, de asemenea, oferirea de cadouri, ale caror preturi sint oricum introduse in cele ale produselor de baza. Ofertele de combine frigorifice sau masini de spalat, la care sint date cadou cuptoare cu microunde au ca principala tinta cresterea vinzarilor. In cazul produselor electronice, unde valorile sint destul de mari, se obisnuieste afisarea preturilor fara TVA sau cu acesta mai putin vizibil.

Romanii nu sint mai usor de manipulat ca occidentalii, dimpotriva: "Intrucit la noi predomina clasa celor cu venituri mici, iar timpul pentru ei este mult mai ieftin, isi permit sa acorde mai mult timp si atentie cautarii produselor de calitate si cu adevarat mai ieftine", afirma sociologul Gabriel Badescu.

Strategie de marketing

Marii comercianti din Bucuresti si din tara sunt cit se poate de constienti de influenta psihologica a modurilor in care preturile sunt expuse, dar in nici un caz nu vor divulga cum se folosesc de acest aspect pentru a creste clientela, totul facind parte din strategia secreta de marketing a firmelor.

Unii joaca mai degraba cartea calitatii: "In general, ne bazam pe calitatea produselor si mai putin pe modul de prezentare a preturilor, intrucit le consideram acceptabile, daca le raportam la calitatea produselor", spune Mihai Dumitrescu, directorul unui magazin de comercializare incaltaminte.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.