Pictogramele de pe pachetele de tigari provoaca fumatorilor senzatia de dezgust, creste gradul in care acestia constientizeaza efectivele nocive ale fumatului, insa nu ii determina sa renunte la fumat, potrivit unui studiu realizat de Institutul de Pneumologie "Marius Nasta".
Potrivit directorului comisiei de pneumologie din Ministerul Sanatatii, Miron Bogdan, fumatul nu este doar un obicei, ci un fenomen adictiv, o boala si un factor de risc pentru anumite boli, precum cele respiratorii si neoplazice, arata NewsIn.

Miza pictogramelor de pe pachetele de tigari este aceea de a modifica perceptia neutra a opiniei publice fata de tutun si de a induce fumatorilor emotii negative.

Miron Bogdan a specificat ca unii producatori de tutun modifica PH-ul frunzelor de tutun, tratandu-le cu anumite substante, pentru a le da o rata de absorbtie de nicotina mai mare, astfel incat ricul si mecanismul instituirii dependentei sa fie mai rapid.

Daca inainte de introducerea pictogramelor, 21% dintre adulti manifestau dezgust fata de pachetul de tigari, procentul acestora a crescut la 35% la sase luni de la introducerea acestora si la 44% la aproape un an. O treime dintre fumatori au o senzatie de teama la vederea acestor imagini, tot atatia neliniste sau ingrijorare. Peste 26% dintre fumatorii intervievati au declarat ca acopera adesea imaginea de pe pachet atunci cand scot o tigara. Mai mult, 19% dintre acestia au declarat ca cer vanzatorului un pachet de tigari cu o anumita imagine, pentru a le evita pe cele agresive.

In iulie 2008, imediat dupa introducere pictogramelor, 21% dintre fumatori declarau ca intentioneaza sa se lase de fumat, procentul acestora scazand pe parcursul timpului, pe masura ce s-au obisnuit cu imaginile. In august 2009 doar 14% dintre fumatorii intervievati au declarat ca s-au gandit sa incerce sa se lase de fumat. "La inceput au actionat cei care de fapt voiau sa faca acest lucru insa mai aveau nevoie de un imbold, pictogramele fiindu-le de ajutor", potrivit coordonatorului Centrului pentru Renuntarea la Fumat, Magdalena Ciobanu.
Potrivit concluziilor studiului privind impactul pictogramelor asupra fumatorilor adulti, imaginile de pe pachetele de tigari nu ii lasa pe acestia indiferenti si, desi nu ii determina sa renunte la fumat, cresc gradul de constientizare a efectelor fumatului si scad atractivitatea vizzuala a produselor producand emotii negative.

Studiul privind impactul pictogramelor asupra adultilor fumatori a implicat un esantion de 800 de persoane.

Realizatorii studiului, care a fost finantat de Ministerul Sanatatii, recomanda, pentru cresterea impactului pictogramelor, ca vanzatorii sa expuna pachetele de tigari astfel incat imaginile sa poata fi vazute de cumparator, schimbarea imaginilor pentru a preveni efectul de obisnuinta si utilizarea unor imagini cat mai socante.

Studiul a fost realizat in perioada iulie 2008 - octombrie 2009, de Institutul de Pneumologie „Marius Nasta” si a fost finantat de Ministerul Sanatatii.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.