Numarul evaluarilor la care sunt supusi elevii in cei 13 ani de scoala preuniversitara a crescut semnificativ in noua lege a educatiei, astfel ei vor fi examinati "predictiv" anual, inca de la gradinita si vor sustine evaluari "sumative" la fiecare doi ani, incepand cu clasa a II-a.
Evaluarile incep la finalul grupei pregatitoare pentru scoala, cu scopul pregatirii unui "raport de evaluare a competentelor cognitive, emotionale si sociale ale copilului", dupa cum se arata in legea asumata marti de guvern.

Apoi, cum intra in clasa I, elevii sunt supusi primelor evaluari "predictive", ale caror rezultate nu se trec in catalog. "Pe baza rezultatelor evaluarii predictive, se stabileste nivelul initial al cunostintelor, deprinderilor/abilitatilor si atitudinilor pentru fiecare elev, considerat ca nivel de referinta pentru anul scolar si disciplina/modulul de pregatire respectiv", potrivit textului legii. Acest tip de evaluare se va face, apoi, la inceputul fiecarui an de studii preuniversitare.

Pe parcursul anului elevii vor fi evaluati "formativ". Nici aceste rezultate nu se trec in catalog, insa "au functie de constatare a progresului pe parcurs al elevilor si de sprijinire continua a acestora prin corectarea greselilor si individualizarea activitatii educationale, conform nevoilor si potentialului elevilor, in raport cu standardele curriculare" si "asigura reglarea si auto-reglarea procesului de predare-invatare". In lege nu se explica insa care sunt criteriile dupa care se fac aceste evaluari.

Un alt tip de evaluare este cel "sumativ", adica testele de la clasa si examenele nationale. "Evaluarile sumative la nivelul unitatii de invatamant se realizeaza sub coordonarea consiliului de administratie al acesteia, in baza unei metodologii aprobate prin ordin al ministrului Educatiei". Acest tip de evaluari se fac la finalul claselor a II-a, a VI-a si a X-a.

La nivel national, folosind subiecte unice, se realizeaza testari pentru absolventii fiecarui ciclu de studii, adica clasa a IV-a, a VIII-a si a XII-a.

Testarea din clasa a VIII-a va conta pentru admiterea la liceu si va inlocui, partial in 2009-2010 si complet in anul urmator, tezele cu subiect unic. O noutate este ca pe langa testarea "sumativa" din clasa a VIII-a si media anilor de gimnaziu, liceele pot organiza separat si examene de admitere, daca nu au incredere in rezultatele tuturor evaluarilor enuntate pana in prezent.

Ultima evaluare din preuniversitar este bacalaureatul, supranumit "examenul de maturitate". Acesta a fost modificat, in sensul ca probele orale/practice, cu una mai mult decat in prezent, si anume informatica, se dau in timpul anului scolar si sunt eliminatorii, dar nu mai conteaza la media finala, iar probele scrise/practice sunt cu una mai putin, respectiv a fost eliminata ultima proba de bacalaureat, cea la discipline din alta arie curriculara decat cea absolvita, unde mai mult de jumatate dintre candidati alegeau proba la educatie fizica.

Desi "finantarea urmeaza elevul", dupa cum scrie in lege, in partea bacalaureatului se anunta ca "elevii pot opta si pentru sustinerea bacalaureatului international, cu finantare din surse proprii".

O mentiune subliniata in lege este ca profesorii sunt obligati prin lege sa anunte si sa justifice elevilor notele obtinute, in timpul aceleasi ore, in cazul evaluarilor orale, si in termen de cel mult 2 saptamani de la data evaluarii, in cazul altor modalitati de evaluare.

Odata stabilit numarul evaluarilor, ministerul de resort mai are doar de elaborat metodologiile si programele scolare dupa care se vor face toate aceste evaluari se vor stabili in termen de 10 luni de la data intrarii in vigoare a legii.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.