Imaginea romilor in presa romaneasca este una construita pe perceptiile jurnalistului, care opereaza cu stereotipuri si scheme schimbatoare, de la romul "care fura copii" la romul care "strica imaginea Romaniei",se arata in "Barometrul interetnic 2009 Romii si majoritarii", realizat de Secretariatul General al Guvernului.
Asa cum apare portretizat in presa, romul este expres disociat de roman: "romii nu sunt una cu romanii. De fapt, romii sunt tigani", este una dintre concluziile studiului prezentat joi, care a urmarit, in interval de sase luni, felul in care este reflectat in presa subiectul romilor, arata NewsIn.

Monitorizarea presei scrise si a televiziunilor indica trei mari teme dominante prin care este abordat subiectul romilor: migratia, infractionalitatea si actele de violenta. Prin contrast, aspecte ca saracia, discriminarea ori accesul limitat la educatie raman periferice, conform analizei. In cele 65 de stiri televizate, de pilda, care au abordat tema romilor, aproape doua treimi au cuprins prezentari negative si stereotipe ale etnicilor romi, este una dintre concluziile barometrului.

Analiza a fost efectuata dupa monitorizarea articolelor din presa scrisa care au continut referiri specifice la indivizi de etnie roma sau la etnia roma in ansamblu. Selectia articolelor a fost realizata dupa cuvintele cheie ,,rom” si ,,tigan” si derivatele acestora. Publicatiile monitorizate au fost cotidienele Adevarul, Click, Evenimentul Zilei, Libertatea, Jurnalul National si Romania Libera. In ceea ce priveste televiziunile, au fost selectate stirile din cadrul jurnalelor difuzate in prime-time care au continut trimiteri explicite la etnia roma in discursul jurnalistic, prin aplicarea acelorasi criterii de selectie ca si in cazul articolelor din presa scrisa. Televiziunile monitorizate au fost Antena 1, Antena 3, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV si TVR1.

Perioada de monitorizare a fost decembrie 2008 – mai 2009, cu un pas de esantionare fixat la saptamana 1 si saptamana 3 din fiecare luna inclusa in aceasta perioada."Barometrul interetnic 2009 – Romii si majoritarii” este realizat de S.G.G, prin institutul IMAS.

Platforma S.P.E.R ("Stop Prejudecatilor despre etnia roma") a fost lansata in mai 2007, fiind implementata de Guvernul Romaniei, prin fonduri Phare, iar Agentia Nationala pentru Romi este beneficiarul final al campaniei.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.