Doua echipe de cercetatori francezi si britanici au identificat trei noi factori de susceptibilitate genetica a maladiei Alzheimer, la 15 ani de la descoperirea primului factor de predispozitie, gena APOE4, rezultatele lor fiind publicate simultan, duminica, in "Nature Genetics", transmite AFP.
Descoperirile "deschid noi cai pentru intelegerea bolii, care pot interesa companiile farmaceutice, pentru a cauta noi metode de tratament", a declarat cecrcetatorul francez Philippe Amouyel, de la Institutul national de sanatate si cercetare medicala (Inserm), scrie NewsIn.

Aparitia bolii este legata de interactiunile complexe dintre factorii de predispozitie genetica si factorii de risc, dependenti de mediu, varsta fiind un determinant major. Pentru formele familiare ale bolii, sunt rare cele in care influenta genetica este predominanta, trei gene ereditare fiind cunoscute.Pentru celelate forme ale maladiei, numite "sporadice" sau tardive, niciun factor de susceptibilitate genetica nu a fost confirmat pana in prezent.

Echipele coordonate de Philippe Amouyel si Julie Williams (Alzheimer's Research Trust) au descoperit trei noi factori de predispozitie implicati in dezvoltarea bolii. Rezultatele studiilor au fost publicate, duminica, simultan in revista "Nature Genetics".

Echipa Amouyel a analizat genoamele de la 20.000 de persoane, dintre care 6.000 atinse de Alzheimer, iar cea a lui Julie Williams 16.000 persoane. Cercetatorii francezi au identificat doua gene de predispozitie, pe care le puteam avea, fara sa dezvoltam boala: gena clusterina (CLU), cunoscuta sub numele de apoliproteina J, localizata pe cromozomul 8, si gena CR1, situata pe cromozomul 1. Aceste doua gene pot interveni in eliminarea constitutivului major al placilor amiloide, explica studiul.

Echipa britanica a identificat si ea gena CLU, dar si o a treia, numita PICALM, care ar avea o functie la nivelul sinapselor (asigura comunicarea intre neuroni).

Maladia Alzheimer este caracterizata prin doua tipuri principale de leziuni ale creierului: prezenta placilor amiloide intre neuroni si o degenerescenta cauzata de acumularea in interiorul neuronilor a proteinei tau.

Maladia incurabila Alzheimer afecteaza aproape 6 milioane de persoane din Europa. Dupa varsta de 85 de ani, o femeie din patru si un barbat din cinci sunt tinsi de boala, in Europa