Social 24 Iunie 2009 18:17
Artistul de origine romana Andrei Cadere a fost inclus anul acesta in prestigioasa selectie oficiala expozitia "Making Worlds" din Giardini si Arsenale, de catre directorul Bienalei de Arta Contemporana de la Venetia, Daniel Birnbaum. Din pacate, prea putini stiu ca marele artist este roman.
Putin cunoscut publicului larg, Andrei Cadere (1934 - 1978) este astazi privit drept unul dintre cei mai importanti protagonisti ai artei conceptuale. In plus, faptul ca artistul este de origine romana, reprezinta, de asemenea. un detaliu nementionat in lumea artei.

Din pacate, si la Bienala de Arta Contemporana de la Venetia, pe placuta care indica lucrarile lui Cadere, sunt mentionate doar doua tari Polonia (locul de nastere al artistului) si Franta (locul unde artistul roman a locuit pana la sfarsitul vietii).

"André Cadere, Varsovia, Polonia,1934-Paris, Franta, 1978; Bare de lemn rotund, realizate de Cadere intre 1970 si 1978, functioneaza ca sculpturi, picturi si interventii neconventionale in spatiile institutionale ale artei. Cadere le purta adesea cu sine in plimbarile prin oras, le instala in ambiente publice sau le insera acolo unde expuneau alti artisti", scrie pe placuta atribuita "Barelor de lemn" ale lui Cadere, de la Bienala. Nimic despre faptul ca artistul este de origine romana… Ramane un fapt incontestabil acela ca, pana la plecarea sa in Franta, in 1967, Andrei Cadere a trait si a activat, timp de 33 de ani, in Romania.

Artistul a plecat din Romania la Paris in anul 1967 si a devenit treptat cunoscut prin tenacitatea cu care a fortat limitele sistemului institutional al artei: la inceput printr-o strategie de "parazitare" a acestuia, afisandu-se cu inconfundabila bara de lemn la vernisaje si intilniri la care nu era invitat, pentru ca ulterior sa se impuna ca o figura cunoscuta a circuitului artistic, cu expozitii si prezentari in institutii importante, aflam de pe site-ul Muzeului National de Arta Contemporana al Romaniei unde anul trecut a avut loc expozitia retrospectiva "Andrei Cadere: Peinture sans fin".

Intr-un articol din "Revista 22", dedicat artistului odata cu deschiderea expozitiei de la la MNAC, teoreticianul artei Erwin Kessler semnala aceeasi maniera eronata in care era prezentat Cadere, de catre Centrul Pompidou: "André Cadere, artist francez de origine poloneza, nascut la Varsovia, mort la Paris".

"Mai recent, insa, atunci cand aceeasi colectie permanenta a fost reamenajata, mai multe bare de lemn rotund ale lui Cadere au fost semanate ici-colo, pe tot parcursul noii expuneri, devenind un leit-motiv, ca un diapazon secret ce da tonul, ideea artei contemporane. Notita biografica era acum adecvata, desemnandu-l drept artist francez de origine romana, nascut la Varsovia si mort la Paris". Rectificarea nu a fost facuta insa si la Bienala de Arta Contemporana de la Venetia, cea mai mare expozitie a artei contemporane.

"Dupa Brancusi, Cadere este singurul artist de origine romana care conteaza in arta contemporana
. Mai mult, daca prestigiul lui Brancusi a ramas relativ constant, in timp ce modelul sau nu mai exercita, in fapt, nicio influenta formatoare asupra noilor generatii de artisti (fiind datat, inchis in paradigma oficiala a istoriei artei moderne), prestigiul, influenta si cota lui Cadere au crescut, remarcabil, in ultimele doua decenii", nota de asemenea Erwin Kessler.

Bara de lemn rotund, formata din segmente de diferite culori, asamblate dupa un sistem elaborat de Foto: Bara de lemn-Andrei Cadere, la Bienala de Arta Contemporana-Venetiapermutari ce contineau invariabil o eroare, este obiectul emblematic care il insotea pretutindeni pe artist. Bara portabila nu poate fi privita si inteleasa in afara laturii performative a demersului lui Cadere, in afara conceptiei lui cu privire la expansiunea artei dincolo de limitele spatiale impuse de muzeu sau de galerie. Traseele urbane atent planificate, intilnirile si conversatiile cu oameni de pe strada sau cu personalitati ale lumii artei, prelegerile cu privire la conceptul matematic aplicat in realizarea barelor de lemn - toate aceste elemente intregesc imaginea unui artist aflat mereu "in actiune", pe deplin constient de legatura inextricabila dintre estetic si politic, dintre arta si viata, aflam de pe siteul Muzeului de Arta Contemporana al Romaniei.

Anul acesta, sase bare de lemn ale artistului Andrei Cadere au fost incluse in cea mai importanta selectie de arta contemporana, in aceeasi maniera pe care o facea artistul. In galeriile expozitiei "Making Worlds", au fost uitate parca din intamplare, barele de lemn ale lui Cadere. Se reface in acest mod performance-ul din anii '70 al artistului. In imagine, o lucrare a lui Cadere este inserata intr-un spatiu dedicat artistului german Öyvind Fahlström, la Bienala de Arta Contemporana de la Venetia.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.