Din pacate, si la Bienala de Arta Contemporana de la Venetia, pe placuta care indica lucrarile lui Cadere, sunt mentionate doar doua tari Polonia (locul de nastere al artistului) si Franta (locul unde artistul roman a locuit pana la sfarsitul vietii).
Artistul a plecat din Romania la Paris in anul 1967 si a devenit treptat cunoscut prin tenacitatea cu care a fortat limitele sistemului institutional al artei: la inceput printr-o strategie de "parazitare" a acestuia, afisandu-se cu inconfundabila bara de lemn la vernisaje si intilniri la care nu era invitat, pentru ca ulterior sa se impuna ca o figura cunoscuta a circuitului artistic, cu expozitii si prezentari in institutii importante, aflam de pe site-ul Muzeului National de Arta Contemporana al Romaniei unde anul trecut a avut loc expozitia retrospectiva "Andrei Cadere: Peinture sans fin".
Intr-un articol din "Revista 22", dedicat artistului odata cu deschiderea expozitiei de la la MNAC, teoreticianul artei Erwin Kessler semnala aceeasi maniera eronata in care era prezentat Cadere, de catre Centrul Pompidou: "André Cadere, artist francez de origine poloneza, nascut la Varsovia, mort la Paris".
"Mai recent, insa, atunci cand aceeasi colectie permanenta a fost reamenajata, mai multe bare de lemn rotund ale lui Cadere au fost semanate ici-colo, pe tot parcursul noii expuneri, devenind un leit-motiv, ca un diapazon secret ce da tonul, ideea artei contemporane. Notita biografica era acum adecvata, desemnandu-l drept artist francez de origine romana, nascut la Varsovia si mort la Paris". Rectificarea nu a fost facuta insa si la Bienala de Arta Contemporana de la Venetia, cea mai mare expozitie a artei contemporane.
"Dupa Brancusi, Cadere este singurul artist de origine romana care conteaza in arta contemporana. Mai mult, daca prestigiul lui Brancusi a ramas relativ constant, in timp ce modelul sau nu mai exercita, in fapt, nicio influenta formatoare asupra noilor generatii de artisti (fiind datat, inchis in paradigma oficiala a istoriei artei moderne), prestigiul, influenta si cota lui Cadere au crescut, remarcabil, in ultimele doua decenii", nota de asemenea Erwin Kessler.
Anul acesta, sase bare de lemn ale artistului Andrei Cadere au fost incluse in cea mai importanta selectie de arta contemporana, in aceeasi maniera pe care o facea artistul. In galeriile expozitiei "Making Worlds", au fost uitate parca din intamplare, barele de lemn ale lui Cadere. Se reface in acest mod performance-ul din anii '70 al artistului. In imagine, o lucrare a lui Cadere este inserata intr-un spatiu dedicat artistului german Öyvind Fahlström, la Bienala de Arta Contemporana de la Venetia.
Despre autor:
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Românii de la Rottaprint se extind în internațional: comenzi în 14 țări, în 2023
Sursa: retail.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
Când nu mai poți avea încredere în nimeni... ai încredere în sufletul tău
Sursa: kudika.ro
-
Care este ziua ta norocoasă în funcție de zodie în săptămâna 22-28 aprilie
Sursa: garbo.ro
-
George SmartEU oferă acces la informații despre fonduri europene
Sursa: futurebanking.ro
-
Bulgaria ar putea intra în zona Euro abia la finalul anului viitor din cauza...
Sursa: wall-street.ro