Cu o suma dubla (394 de milioane de euro) si cu doar 50% mai mult beton, francezii au facut un viaduct de autostrada de 2,5 kilometri la peste 200 de metri deasupra vaii unui rau si care scurteaza traseul cu cateva zeci de kilometri.
La construirea viaductului francez, situat pe autostrada A75, care leaga Parisul de Barcelona, s-au folosit doar sapte piloni de fixare, cativa dintre acestia insa mai inalti decat Turnul Eiffel. Viaductul Millau este considerat cea mai inalta lucrare de acest tip din lume, in timp ce acela de la Suplacu de Barcau are opt metri deasupra unei acumulari de apa. El ar fi putut lipsi daca se alegea varianta ocolirii lacului, mai lunga cu doar un kilometru. Un studiu facut de firma de proiectare Iptana in urma cu cativa ani indica varianta ocolirii lacului drept cea mai putin costisitoare.
Cantitatile uriase de lucrari de la viaductul romanesc evocate de Bechtel sunt menite sa impresioneze si sa fie un raspuns la intrebarea „pe ce s-a dus aproape un miliard de euro, banii incasati de americani?“. Nu se puteau insa folosi structuri mai ieftine, moderne, spre exemplu metalice? Oficiali din cadrul proiectului spun ca structurile construite de americani sunt din vremea stalinismului, sunt supradimensionate pana la de doua ori si jumatate fata de necesar. Totul pe bani, desigur.
Contractul semnat cu Bechtel prevede ca responsabilitatea proiectarii revine americanilor. Ca urmare, ei au propus partii romane cam ce au crezut ei de cuviinta, dar si ceea ce i-a avantajat. In randul angajatilor Companiei de Autostrazi circula un mit, cum ca prin contract ar fi fost exclusa varianta construirii de structuri metalice pentru lucrarile de arta. „Nu este asa, Compania ar putea impune folosirea unor anumite solutii, ne-a placut noua sa credem ca nu am putea sa le impunem, dar americanii pot pretinde folosirea unor solutii pe motiv ca ar fi mai convenabile“, spune un inginer roman de pe santierul autostrazii, care a solicitat anonimatul. Structurile de beton seamana izbitor de mult cu cele realizate tot de Bechtel in Croatia si Albania, iar surse oficiale din cadrul santierului si firmei de consultanta afirma ca americanii au adus inclusiv cofrajele de turnare din Croatia. Firma Iptana, care a primit din partea Bechtel contractul de proiectare a tronsoanelor 2B si 3C, adica Turda-Gilau si, respectiv, Suplacu de Barcau-Bors, nu ar fi facut decat o adaptare a proiectului din Croatia la terenul de aici.
Despre autor:
Sursa: Cotidianul
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Ce planuri are PKO Bank în România: cea mai mare bancă din Polonia are active...
Sursa: futurebanking.ro
-
Sumă record cheltuită de utilizatorii OnlyFans în 2024. Câți bani au ajuns la...
Sursa: wall-street.ro
-
FRENVI, compania care îți pune pe masă tacâmuri sustenabile și comestibile
Sursa: green.start-up.ro
-
Românca Alina Sabău, antreprenoare în fashion de lux, va deschide un nou...
Sursa: retail.ro
-
Ideea simplă care digitalizează un domeniu blocat în timp | Cum funcționează...
Sursa: start-up.ro
-
Shakira, virală pe TikTok după ce a vorbit în limba română. Cum a ajuns...
Sursa: kudika.ro
-
Intimitățile unei fete cuminți
Sursa: garbo.ro