Social 27 Mai 2009 17:49
Vestea ca in curand Centrul National al Dansului, una dintre cele mai active locatii ale artei contemporane, va ramane fara un sediu pentru o perioada de cel putin 3 ani din cauza renovarii Teatrului National, a starnit ingrijorare printre consumatorii de arta, deveniti deja fideli manifestarilor de dans, coagulate in jurul Salii Ronde de la TNB.
Dansul contemporan umple salile de spectacole si ofera tinerilor si nu numai lor, subiecte de dezbatere, ceea ce justifica si agitatia creata in jurul zvonului ca din toamna, CNDB nu va mai avea spatiu de expunere si de cercetare. Pesimismul nu este insa atitudinea constructiva, pentru ca, spune Vava Stefanescu, director artistic al centrului: "Unde imi aprind focul, acolo este casa mea". Aflam dintr-un interviu acordat in exclusivitate 9AM, despre strategiile de adaptare ale unui centru de arta la criza acum, dar si in decursul anilor.
  • 9AM: Se zvoneste ca din cauza renovarilor la Teatrul National din Bucuresti, Centrul National al Dansului ramane fara sediu pentru desfasurarea activitatii, desi existau promisiuni ca se vor gasi solutii. Este adevarat?
  • Vava Stefanescu: Da. De vreo 2 ani se tot vehiculeaza aceasta idee. In principiu ar trebui sa ne bucuram; mai intai pentru ca in sfarsit centrul Capitalei si Teatrul National vor avea o fata normala si actuala, de secol XXI, sau ca macar se intentioneaza sa se investeasca in acest lucru. Ar trebui sa ne bucuram ca securitatea publicului este in prim-plan pentru ca in momentul de fata la un cutremur mai mare nu este deloc sigura viata celor care vin la teatru. Si, in al treilea rand, ar trebui sa ne bucure pentru ca, datorita acestui lucru, CNDB ar trebui sa primeasca un sediu nou. Ceea ce deschide perspective extraordinare. Exista si un plan arhitectural, iar CNDB ar avea un sediu al lui, o cladire numai a lui si nu va mai fi nici afiliat, nici adosat nici tolerat, smd. Ar trebui sa ne bucure aceste trei argumente.

Pe de alta parte, stim ca nu exista banii pentru ceea ce s-ar putea construi. Avem ceva idei, dar si Teatrul National va fi in aceeasi situatie si Opereta va fi in aceeasi situatie, si pentru ani buni ne vom desfasura activitatile in alte spatii.

Problema este ca va trebui sa elaboram o strategie pe 3-4-5 ani, poate chiar mai mult, care sa sustina in continuare aceleasi lucruri pe care Centrul National al Dansului le are in misiune... Un soi de adaptare la situatie, care s-ar putea sa fie foarte pozitiva, daca suntem putin inteligenti si inspirati.
  • 9AM: Va ganditi la mai multe colaborari sau poate chiar la emigrarea in alte orase?
  • Vava Stefanescu: Ne gandim la o declinare a acestor activitati in alte orase, in alte spatii, bazat pe principiul parteneriatului, foarte bine asimilat, cu proiecte internationale mai interesante, poate. Cred ca astea sunt ideile, insa nu am elaborat inca aceasta strategie.
  • 9AM: Spre exemplu, unde se vor putea pregati artistii CNDB, in aceste conditii?
  • Vava Stefanescu: Despre asta e vorba. Trebuie sa vedem care sunt partenerii, care sunt posibilitatile, ce putem descoperi, daca aici, daca in tara, daca in alta parte, daca e vorba despre alte institutii de stat sau private.

In orice caz, ceea ce stim si este foarte pozitiv, este ca avem sustinerea Ministerului Culturii pentru o noua strategie in aceasta situatie. Mai greu este, in criza asta financiara, cu gasirea surselor de bani, dar daca vom avea sprijinul ministerului, vor fi, speram, mai multe sanse. Mai sunt lucruri, la nivelul acestei relatii, care, nu sunt practic ‘probleme’, ele sunt ajustari, adecvari ale unor legi care nu se potrivesc, pentru ca institutia noastra nu seamana cu o alta. Institutia noastra nu are un ‘tipic’ ca al altor teatre sau institutii de spectacol. Este un fel de “struto-camila” si legile, in general sunt facute pentru majoritari. De multe ori trebuie sa reamintim ca noi suntem altfel, ca avem un alt tip de structura.
  • 9AM: Ministul Iorgulescu declara, in urma cu mai bine de un an, ca in conditiile renovarii TNB, nu il intereseaza unde isi vor prezenta spectacolele de balet "cativa coregrafi". Sa intelegem ca actualul ministru este mult mai receptiv la problemele CNDB?
  • Vava Stefanescu: Nu, cred ca domnul Iorgulescu era atunci la sfarsit de mandat. Chiar la debutul madatului sau au fost niste probleme in legatura cu ocuparea postului de director general al centrului, dar pe parcursul mandatului sau nu pot sa spun ca nu am fost sustinuti. A fost o colaborare normala.

La nivel ministerial s-au facut foarte multe imbunatatiri din ‘89-‘90 incoce; macar dansul este trecut in proiectele de lege ca arta separata, independenta si autonoma, nu mai este afiliata. Deja, gandirea asta a reusit sa se impuna si sa intre in rulajul zilnic al institutiilor si al tuturor contabilitatilor. Insa, sigur ca niciodata nu e usor si mai ales in situatia aceasta.

Si oricum, cred ca in conditiile pe care le-am avut, am facut 1000% fata de cat ni s-a dat, cu resursele si competentele pe le-am avut. De cand e Mihai Mihalcea director al acestei institutii, adica de la inceput, lucrurile merg foarte bine, au avut o dezvoltare foarte buna, si nu vad pe altcineva care ar fi facut lucrurile atat de echilibrat, atat de distantat fata de pareri personale. Miahi a facut lucrurile care erau cu adevarat importante. A muncit pentru impunerea anumitor idei de dezvoltare care sunt extrem de importante, actualizate cu politicile culturale internationale, cu ce se intimpla in dans in lume, un echilibru intre toate necesitatile locale si colabolarile internationale. Au fost si sunt atatea lucruri de care trebuia si trebuie inca sa avem grija! Eu cred ca in ultimii doi ani am facut o echipa foarte buna.

  • 9AM: Chiar se vede si se simte acest lucru, CNDB este unul dintre cele mai primitoare spatii ale artei contemporane, racordat in acelasi timp nivelului international...
  • Vava Stefanescu: Imi place sa cred ca ceea ce traim acum la CNDB poarta un pic din atmosfera pe care o aveam la Centrul MAD, care a existat intre 2000 si 2003, cand am infiintat primul centru de dans cu spatiu numai al lui, dar era complet lipsit de resurse. Adica facusem o intelegere cu Primaria sectorului 4, si fiintam in casa lor de cultura N Balcescu. Si acum unii oameni mai spun “mergem la MAD”, pentru ca nu mai era casa de cultura, era “Centrul MAD”. Atunci am experimentat lucrul impreuna, in aceeasi echipa.
  • 9AM: Apropo de public, in conditiile in care pentru o perioada de 5 ani CNDB nu va avea un spatiu al sau, nu va este teama ca toate aceste eforturi de a cuceri publicul se vor risipi?
  • Vava Stefanescu: Cand am inchis centrul MAD, tot publicul s-a dus la Odeon pentru ca acolo erau ‘semne de dans’. Oamenii se vor duce si acum acolo unde este dans si vor sti sa aleaga intre ofertele prezente. Un proverb tiganesc spune ”Unde aprind focul acolo locuiesc”. Dar trebuie sa aprindem focuri. Dupa doi ani de absenta din Romania, dupa un masterat la Paris, am fost intrebata de ce m-am dus la Cluj si nu la Bucuresti. Am raspuns: “Pentru ca aici am reusit sa aprind focul”. Nu conteaza unde esti, ci acolo unde suntem, am putea sa devenim centre. Si daca nu ne consideram asa, inseamna ca avem un complex al provincialismului.
  • 9AM: Inseamna ca trebuie sa aprindem din ce in ce mai multe focuri in Bucuresti...
  • Vava Stefanescu: In Bucuresti s-au aprins destule focuri, sunt deja spatii care primesc dansul contemporan. Nu vorbim despre calitate ca nu suntem noi in masura sa spunem. Dar exista deja foarte multe locatii care primesc dansul contemporan. Citeva exemple numai: Fabrica, este La Scena, Green Hours Teatrul Nottara, Teatrul Foarte Mic, Odeon... si probabil ca mai exista unele de care nu stim. Sunt foarte multe locuri si cred ca vor mai aparea si altele. Centrul National al Dansului nu are rolul sa le monopolizeze pe acestea, ci trebuie sa le sustina prin contra-balans, sau prin incurajarea unor proiecte care s-ar putea intampla acolo. Asta e rolul CNDB, nu este acela de a monopoliza, de a aduna intr-o curte interioara si fara geamuri toate manifestarile din dans.

Deci, daca suntem “baieti destepti”, in cateva luni facem o strategie in asa fel incat sa transformam aceast handicap intr-o calitate, si intr-un potential de dezvoltare poate mai eficient si mai vizibil. Traim intr-o lume in care conteaza mai degraba in “cate locuri?” decit “ce?”….
  • 9AM: Cu proiectele adiacente dedicate neprofesionistilor si cu celelalte manifestari adresate relatiei cu publicul de dans ce se va intampla? Va ganditi la o strategie si pentru acestea?
  • Vava Stefanescu: Sigur ca ne gandim la o strategie si pentru asta, trebuie sa ne straduim sa pastram coordonatele pe care le avem: educatie artistica, cursurile, programele de mediateca (care sunt proiecte de documentare, de cercetare, arhivare, smd,), stagiunea curenta, promovarea productiilor proprii, cooperarea internationala…., dorim sa raminem cit mai aproape de ceea ce avem ca misiune, de ceea ce ne-am dorit sa dezvoltam de cind am inceput sa lucram aici. Toata gandirea trebuie sa fie refolmulata si aici sper sa primim sprijinul mai multor artisti, pentru ca avem nevoie. Ar trebui sa se inteleaga foarte bine (si asta apreciez la Mihai Mihalcea care a impus aceast tip de gandire): suntem un serviciu public, si atunci servim atat artistii cat si publicul consumator de dans. Ceea ce ne onoreaza.

Si, ca sa ne demonstreze ca publicul este intr-adevar un element important al existentei artistice, aflam ca CNDB va prezenta in luna iunie, un festival dedicat publicului de dans, in semn de ‘good-bye’ - o incercare de a profita pe cat de mult posibil de actualul spatiu. Timp de 3 saptamani vor fi programate toate lucrarile Centrului, iar manifestarile vor avea loc chiar si in mediul exterior, unde oamenii vor fi incurajati sa participle la cursuri in aer liber sau la miscari artistice de tip flash-mob.

De asemenea, in perioada 17-20 septembrie 2009, CNDB organizeaza “Platforma dansului romanesc”, “cel mai important eveniment dedicat dansului contemporan roman, pana acum”.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.