Marele inginer Ioan Adimitriu a mai inventat primul radio din Romania, masina cu comenzi duble si a deschis peste 100 de scoli in toata Europa. Romanii nu stiu nimic despre el si nu exista informatii pe Internet despre aceasta personalitate.
Unul dintre cei mai importanti ingineri din Romania a fost omagiat joi dimineata la Muzeul Tehnic din Bucuresti in cadrul unei festivitati la care au participat ingineri si oameni care au contribuit la dezvoltarea radioului si televiziunii. “Dupa inchiderea fabricii Electronica s-a vorbit despre o perioada de vid de 100 de ani in zona tehnica din Romania, dar este foarte fals. Cei care au scris istoria tehnicii au facut peste 1.000 de trimiteri bibliografice la oameni de stiinta de aici”, a spus ing. dr. Nicolae Diaconescu, directorul muzeului.
Povestea inventatorului a fost spusa de unul dintre nepotii sai, fostul ministru Andrei Dimitriu, presedintele Societatii de Radiodifuziune din Romania.

Ioan Adimitriu s-a nascut in Roma in 1897 si tot acolo a terminat liceul, nu inainte de a inventa un aparat de zburat la varsta de 16 ani, pe care il transporta pana la Bucuresti. In urma acestei realizari a primit o bursa din partea ministrului Duca la Paris, unde a studiat ingineria mecanica. Tot acolo i-a venit si ideea masinii cu dubla comanda pentru predarea soferitului, inventie brevetata in Franta in 1924, folosita azi in toata lumea de catre scolile de conducere auto. La Paris inaugureaza prima scoala de soferit (cu sistemul didactic brevetat tot de Adimitriu in Franta) si depanare auto. In cativa ani scoala lui are 106 sedii in 17 orase europene. Dupa un timp isi stabileste sediul la Bruxelles, cu doua departamente, unul de radio si altul de automobile, scoala de aici functionand pana in 1938, cand, din patriotism, revine in tara si face razboiul, insa nu i se mai permite niciodata sa treaca granita. Pentru ca nu a vrut sa colaboreze cu regimul comunist, refuzand posturi onorante la catedra Politehnicii si altele de acest gen, si-a petrecut ultimii ani din viata dand lectii particulare de italiana, franceza, fizica si altele. Dupa 1961 urmeaza o perioada critica pentru el, in care duce o existenta precara si ferita de viata publica, sfarsindu-si zilele in 1975.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.