Premierul a spus ieri ca rectificarea bugetului din acest an va presupune acordarea unor fonduri suplimentare, dar si reducerea cheltuielilor cu salarizarea. Tensiunea din transporturile feroviare creste tot mai mult dupa ce ieri a fost inregistrat un nou esec al negocierilor dintre sindicate si administratie. Proiectul de rectificare bugetara pe 2005 va fi prezentat Guvernului in urmatoarele zile

Rectificarea bugetului din acest an va presupune acordarea unor fonduri suplimentare, in principal pentru sanatate, dar si reducerea unor capitole de cheltuieli, precum cele aferente salariilor care, in unele sectoare, au scapat de sub control, a afirmat, ieri, premierul Calin Popescu Tariceanu.

"Cheltuielile salariale au scapat in unele sectoare de sub control si va trebui sa tinem in mana aceste cheltuieli. Este o preocupare ca aceste cheltuieli salariale sa nu treaca de anumite limite, conform intelegerilor cu Fondul Monetar International, pentru a nu introduce o presiune suplimentara a cererii asupra ofertei, care, in final, sa agraveze deficitul de cont curent", a spus Tariceanu, fara a prezenta aceste sectoare.

Potrivit premierului, cea mai eficienta masura pe care Guvernul o poate lua pentru diminuarea presiunii asupra deficitului de cont curent este limitarea si mentinerea sub control a cresterilor salariale, in special la nivelul intreprinderilor cu pierderi. El a mai precizat ca, in urma rectificarii bugetare, fondurile alocate marilor proiecte - decontate in valuta - nu vor inregistra reduceri importante in termeni reali, tinandu-se cont de intarirea monedei nationale in raport cu valuta straina.

Proiectul de rectificare a bugetului pe 2005 este in curs de redactare la Ministerul Finantelor Publice, urmand sa fie prezentat Guvernului in urmatoarele zile. Altfel, pentru a patra zi la rand, greva generala declansata de mecanicii de locomotiva si angajatii din depourile CFR continua. Decizia a fost luata ieri, dupa ce ultimele negocieri cu administratia s-au finalizat cu un nou esec.

Cu toate ca nici una dintre parti pare sa nu-si schimbe oferta, discutiile vor fi reluate, sustin surse din Ministerul Transporturilor. Vicepresedintele Federatiei Sindicatelor Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, anuntase, inainte de inceperea negocierilor, ca sindicalistii sunt decisi sa nu renunte la nici o revendicare, insa pe primul loc se afla cresterea salariala cu 10,7 la suta.

La randul sau, ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre, a explicat ca nu exista bani pentru cresterile salariale si ca, "din cauza grevei, vor fi afectate bugetele tuturor societatilor din CFR, astfel incat va fi extrem de greu sa asiguram si salariile existente".
Prim-ministrul Calin Popescu Tariceanu a declarat ieri ca greva declansata de sindicatele din cfr trebuie rezolvata de Ministerul Transporturilor, abilitat sa negocieze in aceasta problema.

In viziunea acestuia, acceptarea tichetelor de masa in locul majorarilor salariale ar fi cea mai buna solutie pentru feroviari. "Ministrul Dobre face eforturile necesare, a venit permanent cu propuneri pentru o solutie de compromis. Eu sunt foarte preocupat de consecintele grevei, care afecteaza atat calatorii, cat si transportul de marfa. Deja inregistram pierderi cu niste societati care au o situatie extrem de proasta", a spus Tariceanu.

Surse din cadrul cailor ferate precizeaza ca majorarea de 10,7 la suta ceruta de sindicate este o medie, care presupune ca nu toate salariile sa creasca la fel, in cazul in care cererea va fi acceptata. Mai exact, salariile mici vor creste cu mai mult de 10,7 la suta, iar cele mari cu mai putin.
Mecanicii de locomotiva si angajatii din depouri au intrat in greva generala, miercuri dimineata. In prezent, la nivel national circula, pe timpul grevei, 24 de trenuri rapid, 14 Inter-City, 18 trenuri accelerat, 413 trenuri personal si 24 de trenuri internationale.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.