De la gasca din liceu la cei care-si cauta parteneri ca la matrimoniale, toti s-au mutat pe site-urile de socializare, gen Hi5 sau Facebook, unde te poti imprieteni chiar cu presedintele, fie el Obama sau Basescu. Iesiti la agatat sau in cautarea fostilor colegi de liceu, romanii incep sa prinda gustul retelelor de socializare online, iar politicienii, pe cel al noii comunicari cu alegatorii.

Daniela Iosub, absolventa de marketing la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“ din Iasi este o „avida internauta“ de cand se stie. Folosea retelele de socializare online - platforme de comunicare pe care oricine se poate inscrie, prin furnizarea unor date personale, sumare la inceput (nume, prenume, adresa de mail), apoi din ce in ce mai complexe (de la studii la preocupari) - si cand era in tara. Acum, de cand lucreaza in Germania, spune ca asta o ajuta sa-si „hraneasca“ prieteniile existente cu oameni cu care nu se poate intalni zilnic.

„Imi «updatez» zilnic statusul pentru ca prietenii mei sa afle noutatile din viata mea. La randul meu, aflu cand prietenii mei sunt fericiti, obositi, plicitisiti, imi clatesc ochii cu pozele pe care le posteaza din calatorii si ne trimitem mesaje cu repere de intalnire“, explica Daniela Iosub. Iar cand se intalnesc fata in fata e ca si cum s-ar fi vazut ieri. „Un sentiment inselator de prietenie, ar spune unii, dar bate de departe epistolele trimise in Suedia cu Posta Romana“.

Viata online, la fel ca in realitate?

Antonio Momoc, lector la Facultatea de Jurnalism si Stiintele Comunicarii din Universitatea Bucuresti (FJSC), cu doctorat in sociologie, crede ca oamenii au, online sau offline, aceleasi obiceiuri, preocupari, obsesii si limite.

„Poate ca pe internet se exprima cu mai mult curaj, poate ca nu. Faptul ca acum cativa ani se comunica pe telefonul fix, apoi prin beep, apoi pe mIRC, iar astazi pe Hi5 nu schimba datele problemei“, spune el. Daniela Iosub a vrut sa afle mai mult si si-a ales ca tema la lucrarea de licenta din vara anului trecut perceptiile si atitudinile fata de promovare in comunitatile virtuale. A studiat doua forumuri si doua retele sociale, Facebook.com si Hi5.com, unele dintre cele mai mari din lume, iar din cele 150 de raspunsuri primite a ajuns la concluzia ca exista diferente intre utilizatorii romani ai celor doua retele.

Daca utilizatorii de Facebook folosesc reteaua in special pentru a pastra legatura cu prietenii existenti, cei de pe Hi5 prefera sa faca cunostinte noi si sa-si faca o lista cat mai mare de prieteni, desi cu unii nu ajung niciodata sa vorbeasca, spune Iosub. „Am 196 de prieteni pe Hi5 si probabil cunosc jumatate dintre ei. Am 61 de prieteni pe Facebook si tin legatura cu toti“, scrie Iosub pe blogul ei. O alta concluzie a fost ca pe Hi5 este mai usor sa-ti ascunzi identitatea sau sa-ti construiesti una noua.

Pe retelele sociale e greu sa te feresti de agatat si flirturi, mai ales daca iti faci publice datele personale, inclusiv fotografiile. Gabriela V., o absolventa de jurnalism care lucreaza din 2006 la Londra, povesteste ca a primit intr-o zi un mesaj de la un necunoscut, „de fapt el a inceput sa dea «poke» - o aplicatie prin care saluti pe cineva informal, il atingi virtual si il faci sa-ti acorde atentie“. I-a raspuns. Jocul a continuat o vreme, cu tot felul de conversatii si invitatii la o intalnire, dar nu s-a ajuns niciodata pana acolo, pentru ca Gabrielei i s-a parut neserios. Ulterior, ea a decis sa foloseasca optiunea de pe Facebook care permite doar celor pe care i-a ales ca prieteni sa-i vada datele personale.

In lipsa unor studii,apar teorii

Explicatiile pentru care romanii aleg o platforma sau alta pot fi multiple, spune Antonio Momoc. „O ipoteza ar fi ca utilizatorii romani prefera facilul si amuzantul - unii bloggeri si entertaineri cred ca internautii romani prefera sa se distreze si sa «agate» pe net, ca le sunt mai simpatice platformele «tabloide», mai usurele, si atunci aleg o «retea sociala», si nu alta“.

In absenta unor cercetari stiintifice riguroase, totul e la stadiul de ipoteze. „Ipoteza mea este ca oamenii folosesc o anumita platforma pentru ca, pur si simplu, cunosc mai bine o platforma decat alta, pentru ca s-au obisnuit cu ea, pentru ca e mai populara in randul prietenilor lor reali, pentru ca li s-a promis ca, daca vor comunica pe acea platforma, au anumite avantaje sociale (flirturi, relatii etc)“.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.