Anul acesta ca in fiecare an, ziua de 29 noiembrie va fi “Ziua in care nu cumparam nimic”, in semn de protest fata de o societate bazata pe consumerism. Dar poate ca acum, mai mult ca oricand, oamenii afectati de criza financiara isi indreapta atentia catre astfel de manifestari.
“Ziua fara cumparaturi” este un eveniment international care se petrece inca din anul 1992, atunci cand artistul canadian Ted Dave a avut inititiva de a trage un semnal de alarma asupra pericolului pe care il poate reprezenta consumul excesiv, pentru economie.

“Ziua fara cumparaturi” (Buy Nothing Day) este celebrata in prima vineri de dupa Ziua Recunostintei in SUA (Black Friday), deci in data de 28 noiembrie, anul acesta. In timp ce in Europa, ziua fara cheltuieli este 29 noiembrie. Aceste date coincid, pe teritoriile celor doua continente, cu startul neoficial pentru cumparturile de Craciun si de Anul Nou.

“Absolut totul in jurul nostru, in acest mediu urban, este creat pentru a avea o functie coercitiva, aceea de a te forta sa cumperi tot felul de lucruri spontan”, spune Ted Dave, initiatorul Buy Nothing Day.

Criza financiara care afecteaza intreaga lume, face ca in ultima vreme, idea de a economisi si de a nu mai cumpara lucruri in mod irational, sa nu mai fie privita cu scepticism si chiar cu ironie.

Anul acesta, ideile promovate de catre Fundatia Canadiana Adbusters, o organizatie non profit care lupta impotriva consumerismului, nu mai pot fi deloc trecute cu vederea.

“In mod neasteptat am ramas fara bani si pentru a evita colapsul am pompat inapoi lichiditati in sistem. Dar, mai mult decat criza financiara, suntem amenintati de un pericol mult mai mare: ramanem fara resurse naturale… paduri, apa, minerale, sol fertil, peste. Ce o sa mai facem atunci cand toate aceste resurse vitale se vor imputina dramatic?”

“Exista o singura cale pentru a evita acest colaps, aceea de a consuma mai putin. Puteti sa faceti primul pas pe 29 noiembrie, apoi, puteti celebra Craciunul diferit anul acesta, fara cadouri, iar cu ocazia Anului Nou sa va propuneti sa incepeti un nou stil de viata”, incurajeaza Adbusters.

Si la Bucuresti este organizat un eveniment dedicat "Zilei fara cumparaturi", ocazie cu care sunteti invitati in clubul Upload. “Cat din ceea ce consumi iti este necesar si cat este surplus?”. In cadrul unui Freeshop sunteti incurajati sa faceti troc: "vino cu lucrui de care nu mai ai nevoie si alege-ti altele care iti pot fi de folos".


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.