Business 5 Iunie 2009 14:43
IAB Romania a publicat ieri ultimul raport despre piata de publicitate online, stabilindu-i valoarea pentru intreg anul 2008 la 72,4 milioane lei (19, 66 mil. euro), in crestere cu 70% fata de 2007. Cifra depaseste estimarile vehiculate pana acum in industrie, cu toate ca studiul nu acopera toate zonele pietei de publicitate online. In ciuda parantezelor sale, raportul IAB reprezinta un punct de referinta important, in special pentru potentialii investitori in cea mai tanara piata de publicitate.
Optimismul raportului

Cei 72.417.533 lei (cu o marja de eroare de doar 8 lei) reprezinta suma neta a vanzarilor celor mai importante regii de publicitate online si publisheri independenti. La studiul IAB au participat 11 jucatori: regiile AdEvolution, ARBOinteractive, Netbridge Investments, Splendid Interactive si publisherii HotNews.ro, Internet Corp, Media Pro Interactiv, Neogen, Realitatea-Catavencu, Rol Online Network si Sanoma Hearst. Cifrele de vanzari ale acestora au fost centralizate si structurate de PricewaterhouseCoopers.

Rezultatul, aproximativ 19,66 milioane euro, depaseste estimarile pe care le-au facut pana acum agentiile de media si cele de comunicare online. De exemplu, agentiile Initiative, Omnicom Media Group, Zenith Media, Mediaedge:cia si Spoon Media au avut estimari cuprinse inte 12 si 16 milioane euro, referitor la valoarea pietei de publicitate online in 2008.

Mai multe detalii despre raportul IAB, gasiti aici.


Noiembrie, luna cea mai bogata pentru publicitatea online


Cea mai prolifica dintre lunile anului trecut in materie de publicitate online a fost noiembrie, cand furnizorii au facturat 8,2 milioane lei (media lunara a fost de aproximativ 6 milioane de lei). Cea mai slaba luna a fost ianuarie. Investitiile au crescut constant in primele sase luni ale anului, au inregistrat o scadere in august, dupa care au revenit pe trendul ascendent, pana la sfarsitul anului.

Categoriile considerate in mod clasic cele mai afectate de criza au avut, in mod surprinzator, evolutii foarte bune fata de 2007. Atat finantele, cat si imobiliarele si industria auto si-au dublat sau chiar triplat investitiile in online pe parcursul ultimului an. Chiar daca o parte din ele si-au redus putin motoarele in al doilea semestru a lui 2008, diferentele nu sunt considerabile.

“Situatia imbucuratoare a fost intr-adevar in categoriile foarte afectate de criza, care confruntandu-se cu criza de stocuri au gasit in media online un vehicul bun pentru a-si prezenta ofertele (reducerile)”, explica Cristi Parvan, vicepresedinte IAB Romania si manager al companiei de cercetare Media Target Group.

Mai multe informatii despre cea mai bogata luna pentru publicitatea online, gasiti aici.


Evolutia pe formate de publicitate

Cea mai utilizata forma de publicitate online ramane in continuare cea de display ads. Formatele de tip embedded (bannere) au atras aproximativ 60% din totalul pietei. Proportia este insa usor mai mica decat in 2007.

Formatele de tip interruptive au crescut atat ca valoare, cat si ca pondere, in ciuda discutiilor despre efectele negative pe care formatele intruzive de publicitate le au asupra utilizatorilor.

Mai multe detalii despre evolutia pe formatele de publicitate, gasiti aici.


Cui foloseste studiul IAB?

Cu toate ca nu reuseste sa cuprinda piata de publicitate online in toata complexitatea ei, studiul IAB este un punct de referinta important pentru intreaga industrie, dar in special pentru cei din exteriorul ei, care se gandesc sa intre.

Studiul IAB e mai mult o referinta pentru clienti decat pentru oamenii din piata. Sa stie cat de mare e piata, sa vada daca merita sa bage bani in ea. E important ca exista niste cifre auditate. PricewaterhouseCoopers da o valoare adaugata”, a spus Cristi Costache, head of digital media la Aegis Media.

Mai multe informatii despre cui ii este folositor studiul IAB, gasiti aici.


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.