Criza financiara devine o realitate palpabila pentru tot mai multi romani, iar mass-media nu face rabat in a prezenta cu titlu de prima pagina psihoza disponibilizarilor si a reducerilor de salariu. A treia editie a PR Forum a adus in actualitate si perspectiva liderilor de companii si a specialistilor in comunicare, nevoiti sa gaseasca diverse solutii, chiar sa concedieze, pentru a face fata situatiei dificile.
PR Forum si-a gasit anul acesta, o foarte mare relevanta in gasirea unor solutii, pe timp de criza. Intre invitatii dezbaterii Leadership in timp de criza, s-au aflat Erich Kish-Vicepresedinte Rompetrol, Crenguta Rosu-Managing Partner DC Communication, Sorana Sayu-Managing Partner Premium Communication si Alex Paius-Senior Partner Image.

Dezbaterea moderata de Dragos Bucurenci a generat, pe langa problematica atitudinii dezirabile a unui lider pe timp de criza, si pe cea a unui simplu angajat, si el un pion in campul economiei.

In momentul in care se pune problema concedierii unor oameni, care sunt primii angajati aflati in acest pericol? Ce modaliatati de comunicare au la indemana managerii pentru a mentine totusi, o atmosfera stimulanta in randul angajatilor si colaboratorilor?

Cine pleaca primul dintr-o companie?

“Nu o sa ii dai afara niciodata pe cei care iti produc rezultate, pe cei care se straduiesc si care au inteles ca salariul nu este o chestie pa care o primesti fara sa faci nimic, ci inteleg ca este pretul corect pentru ceea ce face angajatul respectiv pe parcursul lunii respective (…) Ceea ce trebuie sa ne preocupe pe noi este cat de buna este valoarea noastra pe piata muncii. Si atunci, daca te preocupa chestia asta, asa cum pe lider il preocupa responsabilitatea si nu puterea, nu o sa fii pe listele de disponibilizari. Si chiar daca ai fi, asta ar fi o oportunitate de a face ceva, altceva, mai mult, mai bine si de a primi mai multi bani”, argumenteaza Sorana Sayu, Managing Partner Premium Communication.

Aceeasi pozitie o impartaseste si Erich Kish, vicepresedintele Rompetrol, care sustine o perspectiva chiar si mai optimista cu privire la situatia de “a fi dat afara”, cu care aflam ca in ultimele zile se confrunta tot mai multi angajati, de la companii de stat cum este CFR, sau chiar la institutii de media, cazul Ringier.

“Am avut experienta, cel putin in ultimii 10 ani, cand va spun sincer ca am dat afara mii de oameni, pentru ca asta a fost jobul meu si inca este in Rompetrol. Eu ori dezvolt businessuri noi, ori restructrez businessuri vechi. Cel putin 20 de oameni, au venit si mi-au multumit ca i-am dat afara. Si intrebarea este de ce? Pentru ca un sut in fund este intotdeauna un pas inainte. Si atunci cand cineva te da afara, iti dezvaluie alte posibilitati pe care tu nu le vezi. Cred in treaba asta pentru ca mi s-a intamplat personal (…) Acel “dat afara” mie mi-a creat un nou drum. Depinde de atitudinea celui care este dat afara. Oamenii vad in <<dat afara>> un dezastru. De fapt este o mare opurtunitate si cateodata ma rog sa ma dea si pe mine cineva afara”, a afirmat Erich Kish, in cadrul dezbaterii.

“Majoritatea companiilor care isi apreciaza oamenii se straduie si astazi si se vor stradui intotdeana sa isi pastreze oamenii. Toate companiile au insa au niste obiective de afaceri pe care trebuie sa le indeplineasca cu resurse cat mai putine. Atunci, balansul dintre cele doua a dus la reactia companiilor”, explica si Crenguta Rosu, specialist in comunicare la DC Communication.

Personalitatile prezente la dezbatere au imbracat intr-o perspectiva mai colorata situatia unei crize financiare care nu poate fi definita sau comparata cu situatii asemanatoare din trecut si care cere implementarea unor solutii noi, mult mai creative.

“Pleaca primii, cei neperformanti”, considera Alex Paius, de la agentia de relatii publice Image. Totusi, specialistul accentueaza si importanta pe care o are comunicarea interna in astfel de situatii. “Poate parea ciudat, adica <<cand il dai pe om afara, ce poti sa ii mai comunici?>>. Trebuie sa ne gandim ca cea mai importanta este comunicarea interna”, subliniaza Paius.

Comunicarea cu angajatii, mai importanta decat oricand

Comunicarea in interiorul companiei este astfel, mai importanta decat oricand, pentru ca o relatie apropiata cu angajatii poate genera o mai buna intelegere a motivelor pentru care se fac reduceri de personal sau reduceri de salarii.

Marturisind ca Rompetrol s-a confruntat mereu cu situatii de criza, Erich Kish a explicat, prin exemplul concret al situatiei Petromidia de anul trecut, insemnatatea pe care o are comunicarea cu angajatii.

In ziua de azi este importanta comunicarea. Nu ajungi la creierul unui om tot prin creier. Trebuie sa ajungi la inimioara lui si daca vrei sa ajungi la inimioara lui, trebuie sa inveti sa comunici. Acum e la moda sa le cerem angajatilor sa isi reduca salariile. Eu am facut lucrul asta in 2008. Nu era criza in jurul meu, Petromidia era in criza. Era foarte greu sa ii explici cuiva ca lui trebuie sa ii reduci salariul. Acum e mai simplu. Toata lumea isi reduce salariul. Atunci problema era ca daca nu ii convingeam, inchideam(...) Eram intr-o situatie disperata. Daca nu reduceam cu 20% salariul, inchideam. Si atunci am fost cel mai tare politician din Romania, mergand din sectie in sectie, dand mana cu angajatii la 2 noaptea, prin sectii, facand sezatori ca sa pot sa le transmit prin inimioara de ce trebuie sa isi taie 20% din salariu”, a explicat Kish. Reprezentantul Rompetrol a dezvaluit ca reducerea de 20% i-a fost aplicata chiar si liderului Dinu Patriciu.


Despre autor:


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.