Un audit al serviciului de masurare a audientei TV din Romania a scos la iveala mai multe imperfectiuni ce pot influenta sondajele. Firma franceza CESP a semnalat nu mai putin de zece probleme care nu sunt in concordanta cu procedurile de masurare. Rezultatele preliminare au produs ingrijorare in piata TV.

Concluziile raportului preliminar CESP nu sunt deloc favorabile companiei GfK Romania, firma care, incepand din 2008, masoara audientele TV in Romania. Concluziile au starnit o agitatie si in Comitetul Tehnic al Asociatiei Romane pentru Audienta (ARMA), organizatie care este proprietarul datelor de audienta.

Problemele identificate vizeaza selectia gospodariilor cuprinse in esantionul reprezentativ, echipamentele folosite de GfK (asa-numitele peoplemetere - aparate ce inregistreaza consumul TV in gospodarii) si managementul panelului. De asemenea, au fost mentionate erori la identificarea canalelor TV de catre aparatele companiei GfK Romania.

In total, au fost semnalate zece chestiuni care nu corespund atat angajamentelor contractuale pe care si le-a asumat GfK fata de proprietarul ARMA, cat si normelor dupa care se realizeaza acest tip de sondaje. CESP a descoperit, de exemplu, ca 59% dintre membri gopodariilor in care sunt instalate peoplemeter-ele nu-si semnaleaza absenta din fata televizoarelor in perioadele scurte (calupurile publicitare).

Unii au declarat ca au fost instruiti de catre angajatii GfK ca nu este nevoie sa anunte plecarea din fata ecranelor in intervale mai mici de cinci minute. In acest mod, apreciaza reprezentantii firmei de audit, se inregistreaza artifical un consum TV supraestimat, cu probabilitate mare in pauzele publicitare. Altfel spus, audientele calupurilor publicitare pot fi mai mici decat cele indicate de cifrele GfK.


Despre autor:

Adevarul

Sursa: Adevarul


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.