Pe timp de criza, marimea conteaza: Humanitas, Curtea Veche si Polirom trec fluierand prin ea, iar editurile midi si mini deplang soarta romanilor neclasicizati

Cativa editori recunosc ca au simtit cum li se zgarcesc cititorii inca de asta-toamna, cand la Gaudeamus nu mai bagau mana-n buzunar pentru cinci carti, ci pentru una, hai doua, cum isi aduce aminte Bogdan Hrib, directorul Editurii Tritonic.„Daca in alti ani cartea constituia un cadou predilect si nu foarte costisitor, cel putin pentru categoria intelectualului de nivel mediu, in anul abia incheiat s-a diminuat cifra vanzarilor din preajma sarbatorilor. Au scazut cu 10-15% vanzarile la beletristica, indiferent de calitatea scriiturii, precum si la eseuri”, povesteste Ana Munteanu, redactor coordonator al Editurii Minerva. „In ianuarie, a venit anuntul inchiderii primului lant de librarii, Alexandra, o investitie maghiara ce avea in plan sa deschida 35 de librarii.

A urmat anuntul Diverta ce avertiza editorii de diminuarea vanzarilor de carte in decembrie si in ianuarie”, povesteste si Valentin Nicolau, directorul Editurii Nemira.

Inversul acestei situatii se vede la grupul Humanitas: vanzarile pe ianuarie 2009 sunt cu un sfert mai mari decat cele din aceeasi luna a anului trecut. „In prezent cumparam copyrighturi pentru anii urmatori cu o grija sporita pentru potentialul de vanzare al titlurilor. Deoarece avem acoperit in jur de 80% din planul pe 2010 si o parte din cel pe 2011, ne permitem sa fim cat se poate de selectivi. Ne-am propus sa publicam in jur de 100 de titluri in 2009, ca si anul trecut, cu accent mult mai mare pe best-selleruri internationale, fara insa a face rabat de la calitatea si valoarea literara”, explica Denisa Comanescu, director general al Humanitas Fiction. Editura pe care o conduce nu are nici cea mai vaga intentie de a creste pretul cartilor. Si Poliromul tine sus steagul pe timp de criza: „Deocamdata nu am inregistrat o scadere a vanzarilor proprii. Este posibil ca ritmul cresterii din 2009 sa fie unul mai mic decat cel inregistrat in 2008 (cu 25% mai mare decat cel din 2007), ca efect al crizei economice, dar si al lipsei unor masuri nationale eficiente de diminuare a efectelor acesteia. Planul editorial pe 2009 este intocmit in proportie de peste 90% (circa 650 de titluri, dintre care 70% titluri noi). Nu avem colectii a caror aparitie sa fie sistata in 2009”, precizeaza Oana Boca, directorul de imagine al editurii. Exista insa masuri de siguranta: „Daca situatia economica se va deteriora, este posibil ca unele dintre titlurile planuite sa apara anul acesta sa fie «reportate» pentru 2010, intr-un indice de 10-15%. Nu vom renunta la calitate in favoarea cantitatii, n-ar fi bine ca, pe langa criza economica, sa trebuiasca sa ne refacem si dupa o criza de imagine”.

Gheorghe Erizanu, directorul Editurii Cartier, vede o scadere a interesului pentru toate categoriile de carti si a micsorat deja tirajele. „Nu putem spune ca a fost afectat un anumit domeniu. Au fost afectate in acelasi mod si cartea scumpa, si cartea ieftina.” „In noiembrie, vanzarile au scazut cu aproximativ 10-12%, in decembrie cu 20-25% si apoi in ianuarie cu peste 50%”, completeaza si directorul de la Tritonic, iar criza pare sa fi lovit toate colectiile: „Poate cartile cu pret mediu au avut cea mai grava cadere, ele neadresandu-se unui segment socio-economic clar definit”.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.