Marea Britanie a fost una dintre cele mai active piete vest europene, cu aproximativ 840.000 mp de spatii noi puse pe piata in 2008, in principal datorita deschiderii a trei mari centre comerciale regionale. Totusi, din punct de vedere al procentelor, Bulgaria si Romania au avut de departe cele mai mari cresteri in oferta de centre comerciale, de 76% respectiv 63%.
In noul sau raport European Shopping Centre Development (Dezvoltarea de centre comerciale in Europa), Cushman & Wakefield afirma ca se asteapta ca aproximativ 10 milioane de metri patrati de spatii de centre comerciale noi sa se deschida in Europa in 2009, cu 40% mai putin decat proiectia pentru iulie 2008, iar o valoare si mai mica, de 7 milioane metrii patrati este preconizata pentru 2010. Aceasta ar reprezenta cel mai mic procent de expansiune din 2005 si ar duce marca sfarsitul unei perioade de cinci ani consecutivi de ascensiune in dezvoltarea de centre comerciale.
Asteptarile pentru 2009 si 2010 au fost aspru limitate, combinatia dintre criza financiara si recesiunea globala ducand la consum mai redus, cerinte de finantare mai dure si incredere mai scazuta a dezvoltatorului. In special, piete in dezvoltate cu ar fi cea a Rusiei, Ucrainei si intr-o masura mai mica a Turciei, vor fi cu toate afectate in mod semnificativ. Daca acum 12 luni aceste trei tari reprezentau 58% din totalul proiectelor de dezvoltare in faza de pregatire, acest procent a scazut in prezent la numai 22%.
"Incetinirea in activitatea de dezvoltare nu este neaparat o evolutie negativa pentru multe dintre pietele emergente din Europa, intrucat unele zone, in special capitalele, au fost martorele unor aporturi enorme de spatii comerciale intr-un timp scurt. Prin urmare, acest mediu ofera ragaz dezvoltatorilor, retailerilor si guvernelor locale pentru a evalua situatia curenta si, de exemplu, pentru a examina cat de bine aprovizionate sunt anumite orase in prezent si care ar putea fi impactul altor proiecte mari asupra panoramei curente de retail. In plus, pauza va acorda proiectelor existente oportunitatea de se regasi si instala in ierarhia locala de retail", a declarat Alexander Colpaert, consultat in cadrul grupului European de Cercetare al Cushman & Wakefield.
Desi in Turcia o serie de proiecte au fost amanate, pana in prezent impactul a fost mai putin grav decat in Rusia sau Ucraina. Intr-adevar, Turcia are in prezent cea mai mare linie de dezvoltare de centrele comerciale noi in Europa, cu peste doua milioane de metri patrati care urmeaza sa fie deschisi pana la sfarsitul anului 2010. Cu toate acestea, pe masura ce mediul economic al Turciei se deterioreaza rapid, se asteapta ca din ce in ce mai multe proiecte sa fie anulate in viitorul apropiat.
"Incetinirea dezvoltarilor este atribuita in principal dificultatilor in asigurarea finantarii proiectelor. Aceasta incetinire este accentuata de prudenta de care multi retaileri dau dovada in extinderile lor, evitand sa se angajeze pentru centrele comerciale noi. Este mare pacat ca unele proiecte foarte promitatoare sunt amanate din aceste motive, insa putem fi siguri ca cele mai bune dintre acestea vor fi in final dezvoltate, odata ce conditiile economice vor fi mai favorabile", a precizat Boris van Haare Heijmeijer, Retail Europa, Partener Cushman & Wakefield.
Cristina Dumitrache, departament Retail International, Cushman & Wakefield Romania considera ca "Anul 2009 a adus pe piata de retail din Romania, pe langa efectele inerente ale crizei, deschiderea primelor unitati ale unor retaileri internationali de renume. Astfel, C&A a deschis in aprilie prima sa unitate urmand a continua dezvoltarea in Romania prin deschiderea a inca 3 locatii in acest an. Dechatlon a deschis primul magazin tot in acest an si si-a exprimat intentiile clare de expansiune in urmatorii ani. Acestea sunt semne ca, desi efectele crizei sunt vizibile mai ales in scaderea puterii de cumparare, companiile internationale de retail continua sa se dezvolte - desigur alegand cu mult mai mare precautie noile locatii. Astfel este vizibila expansiunea retailerilor de tip discount Takko, Deichmann, New Yorker atat in Bucuresti cat si in celelalte orase ale Romaniei. Principalele <victime> ale crizei financiare au fost pe piata romaneasca retailerii locali si cei care au in administrare francize – datorita problemele cauzate de o expansiune exagerate, fie datorita lipsei finantarilor pentru emiterea de scrisori de garantie pentru deschideri de noi locatii".
"Cu siguranta ca centrele comerciale de buna calitate, cu locatii in interiorul orasului, cu accesibilitate buna vor continua sa atraga jucatori importanti atat locali cat si internationali. Retail park-urile localizate in zone cu infrastructura dezvoltata vor fi deasemenea un pol de atractie mai ales pentru discounteri - mai ales pentru cei care opereaza <stand-alone box> ( magazine cu suprafete mari, unitati separate in cadrul unui retail - park), a incheiat reprezentantul Cushman & Wakefield Romania.
Despre autor:
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Ce planuri are PKO Bank în România: cea mai mare bancă din Polonia are active...
Sursa: futurebanking.ro
-
Sumă record cheltuită de utilizatorii OnlyFans în 2024. Câți bani au ajuns la...
Sursa: wall-street.ro
-
FRENVI, compania care îți pune pe masă tacâmuri sustenabile și comestibile
Sursa: green.start-up.ro
-
Românca Alina Sabău, antreprenoare în fashion de lux, va deschide un nou...
Sursa: retail.ro
-
Ideea simplă care digitalizează un domeniu blocat în timp | Cum funcționează...
Sursa: start-up.ro
-
Avionul care ar fi dispărut în 1955 și ar fi reapărut în 1985. Adevărul din...
Sursa: garbo.ro
-
FOTO: Destinații de schi aproape de casă pentru vacanța de iarnă 2025–2026....
Sursa: kudika.ro