Daca pana acum MAPIC (Marche Professionelle Imobiliere Comerciale) era locul care "dadea tonul" noului an pentru industria de retail, acum, cea de-a cincisprezecea editie a targului de la Cannes a adus in prim plan cuvinte precum "criza", "stagnare", "amanare" sau chiar "anulare".

Cine se mai extinde si cine ‘a dat de fundul sacului’?

Cristina Dumitrache, MRICS, Senior Consultant International Retail in cadrul Cushman & Wakefield Activ Consulting, considera ca MAPIC este locul unde poti sa intalnesti comercianti, developeri si agenti care lucreaza in domeniul retailului. Mai mult, este locul care "da tonul" noului an pentru industria de retail, locul unde se pun bazele sau se concretizeaza viitoarele colaborari.

“Aproape de fiecare data cand incepeam o intalnire, primele intrebari erau: Cum e in Romania? Cat de rau e afectata dezvoltarea in retail? Sunt caderi dramatice? S-au oprit proiecte din dezvoltare? Cine se mai extinde si cine «a dat de fundul sacului»? Si acestea erau intrebarile indiferent de tara de provenienta”, a explicat, pentru Wall-Street, Cristina Dumitrache.

“Este evident ca pe buzele tuturor stateau cuvintele «criza», «stagnare», «amanare» sau chiar «anulare». Acestea se refereau atat la dezvoltarea noilor proiecte de centre comerciale in Europa, cat si la extinderea retelelor internationale de retail”, ne-a declarat reprezentantul Cushman & Wakefield.


Standuri si participari platite pe bugete facute in 2007

Andrei Panculescu, directorul companiei de investitii si dezvoltare imobiliara Westhill Development, descrie MAPIC 2008 ca fiind o intalnire de networking intre dezvoltatori si retaileri, cu standuri si participari platite pe bugete facute in 2007, petreceri modeste la standuri fara foarte mari pretentii, plus proiecte si machete ale unor dezvoltari care, in marea lor majoritate, sunt pentru moment inghetate .

In opinia sa, partea buna este ca inca mai sunt dezvoltatori si fonduri de investitii care vor incepe din anul 2009 achizitii pe diverse piete. In plus, exista un numar important de noi branduri care au anuntat ca piata romaneasca intra in sfera lor de interes incepand de anul viitor.

Cu 30% mai putini participanti fata de anul trecut

Reprezentantii Colliers International, care au participat intre 18 si 20 noiembrie la MAPIC, spun ca evenimentul a confirmat tendintele internationale: retailerii sunt precauti cu planurile de expansiune, majoritatea cautand parteneri pentru a intra pe noi piete. In plus, sub influenta problemelor pe care le intampina pe plan economic Ungaria si Ucraina, interesul retailerilor se mentine ridicat pentru Romania.


Mai putin de jumatate din proiectele cu livrare in 2009, vor fi lansate la timp

Prezenti de asemenea la MAPIC, consultantii DTZ Echinox spun ca acum se resimte din ce in ce mai pronuntat circumspectia retailerilor cu privire la proiectele pentru care nu au obtinut inca finantarea sau la care nu au inceput constructia.


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.