Sex 2.0, Wii, Twitter, SecondLife, 3D, Chrome, mouse si netbook sunt doar cateva dintre cuvintele-cheie care definesc cele mai notabile evenimente de anul acesta din zona tehnologiei informatiei si comunicarii.
Am sintetizat cele mai importante 10 evenimente din IT&C petrecute in ultimele 12 luni, cele care stabilesc noi trenduri si dau detalii importante despre cum vom comunica intre noi si cu omniprezentele computere. Iata care sunt acestea:

  • Orice geek care se respecta are si cateva notiuni de fizica si nu a putut ramane rece la stirea punerii in functiune a celui mai mare accelerator de particule din lume, LHC. Aceleratorul, cu o circumferinta de 27 km de tuneluri subterane, e specializat in ciocnirea de protoni pe care ii poate aduce pana la 99.999999% din viteza luminii. Totul, ca sa recreeze in conditii de laborator elvetian situatia de imediat dupa Big Bang.

  • Desi pana acum erau mari fani ai Firefox, pe care il includeau si in pachetul lor de aplicatii, cei de la Google au hotarat ca e momentul sa intre in cea mai acerba batalie software desfasurata pe internet: batalia dintre browsere! Google Chrome, de curand deschis si ca platforma de dezvoltare, e un browser prietenos, minimalist ca interfata si iertator cu resursele hardware.

  • Wii, consola de jocuri a Nintendo, domina piata pentru cel de-al doilea an, chiar daca gamerii dedicati sustin ca jocurile pentru Wii nu se compara cu cele de PS3. Secretul consolei sta, insa, nu in capacitatihardware iesite din comun, ci in carisma controller-ului dotat cu giroscop, accelerometru si force-feedback, totul fara fir, si in experienta generala de joc.

  • Faptul ca Britney Spears are cont de Twitter a fost considerat, mai in gluma, mai in serios, semnul ca platforma de microblogging a devenit un fenomen de masa. Utilizatorii de Twitter, in crestere datoritapopularitatii telefoanelor mobile din ce in ce mai usor de conectat la internet, reprezinta o comunitate aparte, obisnuita cu prescurtarile si cu transformarea vietii private intr-un mare flux de stiri nu mai mari de 140 de semne fiecare.

  • Componenta de nelipsit a oricarui computer din lume, mouse-ul, a implinit 40 de ani de existenta. Inventatorul sau, vizionarul Douglas Engelbart, in varsta de 83 de ani, nu a primit niciodata vreun ban pentru inventia sa, dar lucreaza la o pereche de manusi care sa inlocuiasca cu succes tastatura. Odata cu dezvoltarea tehnologiilor bazate pe atingeri, insa, mouse-ul este amenintat sa devina obiect de muzeu. Nu foarte curand, pentru ca pana la universalizarea unui accesoriu potrivit interactiunii cuecranul nu prea vom avea cum sa renuntam la mouse.

  • Cel mai popular proiect open-source vreodata, browserul Firefox, nu pare sa fie amenintat de lansarea Google Chrome sau de actualizarile de Internet Explorer. Noua versiune a intrat, de altfel, si in CarteaRecordurilor, fiind descarcata de nu mai putin de 8.000.000 de ori in 24 de ore. Firefox este atat de usor de personalizat incat orice pretentie ai avea mai mult ca sigur exista un script care ti se potriveste.

  • Netbook-urile, noua specie de computere portabile, au devenit in ultima vreme accesibile si populare. Asta dupa ce EEEPC-ul celor de la Asus a pornit, in iarna anului trecut, o adevarata moda a micro-laptopurilor cu ecrane mici, hard-uri SSD si greutate scazuta. Statistic, in 2008 s-au vandut mai multe laptopuri decat sisteme desktop.

  • Platforma de realitate 3D a laboratoarelor Linden, SecondLife, a devenit dintr-un experiment universitar cea mai populara destinatie virtuala pentru amatorii de universuri online in 3 dimensiuni. In 2008, pe langa tone de evenimente corporate organizate printre avataruri, SecondLife implineste 5 ani de existenta, care i-au adus o medie de 38.000 de rezidenti logati in orice moment al zilei (incluzand cetatenii Bucurestiului Virtual, proaspat lansat) si un numar total de 28.274.505 ore de viata simulata.

  • Sexul in era 2.0 e un subiect putin abordat in presa mainstream. Pe internet, insa, interactiunile erotice cu "masina" sau cu ajutorul tehnologiei sunt bine documentate, existand inclusiv abordari feministe ale fenomenului. Prima conferinta pe tema "Sex 2.0", cu teme variind de la gadget-uri erotice la sexualitatea virtuala, Sex 2.0, a avut loc chiar la inceputul anului.

  • Ultimul fapt notabil care merita mentionat, in conditiile in care dependenta noastra de media creste si ni se intampla din ce in ce mai des sa descarcam filme si muzica fara sa platim, e din universul peer-to-peer. Adminii glumeti care opereaza ThePirateBay, cel mai popular tracker de fisiere torrent, au anuntat, cu documentatia pusa la punct, ca pregatesc o metoda cu ajutorul careia tot traficul de internet sa poata fi encriptat. Transformand, asadar, toate organismele media specializate pe vanatoarea de continut fara drepturi de autor platite la zi in companii fara ocupatie. 2008 a fost un an excelent pentru piratii suedezi, ei inregistrand recordul de 10 milioane de utilizatori, culesi din 2003 incoace.

2008, fara sa fie un an deosebit de spectaculos pentru tehnologia comunicarii si informatiei, a confirmat tendintele banuite in anii trecuti si, daca in 2006 toata lumea vorbea de socializare 2.0, abia anul acesta
succesul unei retele ca FaceBook se poate masura cu adevarat. Mobilitatea noastra ca netateni a crescut datorita portabilelor multifunctionale si disponibilitatii pe care o aratam, constant, fata de fluxurile de media publice si private pe care le generam si consumam. Ce va fi la anul, ramane de vazut.. intr-un articol viitor, plin de predictii si tehnologii abia iesite din laborator.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.