Business 2 Iulie 2009 16:29
In primul trimestru al acestui an, consumul casnic de bunuri de larg consum si-a pastrat rata de crestere de 18% fata de perioda similara precedenta, influentat atat de un pret mai mare cu 10% platit de gospodarii, cat si de un cos de cumparaturi mai bogat cu 7%
In mod evident mai sensibili la cresterea preturilor, consumatorii romani au reactionat diferit atat in functie de importanta produselor vizate, cat si de structura lor socio-demografica.

Chiar daca au platit cu 8% mai mult pentru produsele alimentare esentiale, consumatorii nu si-au diminuat consumul unor categorii precum produsele lactate, pastele fainoase sau cafeaua. Daca ne referim la produsele non-alimentare de baza (detergenti de rufe sau vase, produse de ingrijire personala precum deodorant, pasta de dinti, sampon etc.) acestea au fost cumparate mai rar, dar cantitatea achizitionata la un act de cumparare a fost mai mare (cu 6,5%). Acest lucru se explica si prin orientarea consumatorilor catre ambalaje de dimensiuni mai mari, mai economice.

In Bucuresti, consumul de bunuri de larg consum se situeaza in continuare pe un trend ascendent, consumatorii cei mai sensibili la cresterea preturilor fiind cei localizati in Moldova.

Supermarketurile de cartier, dar si magazinele traditionale au fost cele mai afectate de criza, inregistrand volume in usoara scadere fata de perioada precedenta. Consumatorii s-au orientat din ce in ce mai mult catre alte formate ale comertului modern, atrasi fiind si de ofertele speciale si promotiile atractive.

In acelasi grup al familiilor afectate de cresterea preturilor pentru toate categoriile de produse se numara cele cu un venit mic sau mediu si varsta capului familiei cuprinsa intre 40 - 49 ani. Exista si familii care, chiar si in acest context mai putin propice, consuma mai mult. Ele sunt caracterizate prin venituri mari, iar capul familiei are studii universitare.

Informatiile se bazeaza pe datele obtinute prin intermediul cercetarii continue de tip Panel de gospodarii. Esantionul este format din 2200 de gospodarii si este reprezentativ la nivel national. Mai multe informatii despre perceptiile, atitudinile si comportamentul de cumparare al romanilor, dar si despre oportunitatile perioadei de criza traversate, sunt disponibile in studiul GfK "Ce s-a schimbat in atitudinile si comportamentul de cumparare al romanilor" lansat in urma cu o saptamana.

GfK Romania este cel mai mare institut de cercetare de piata din Romania, cu o cifra de afaceri de 9.1 milioane euro in 2008.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.