Business 5 Iunie 2009 16:49
Romania a construit 281 de kilometri de autostrada in aproape 20 de ani, insemnand o medie de 14 km pe an, si a modernizat doar 28% din cei 16.369 de kilometri de drumuri nationale, din care 6.072 de kilometri drumuri sunt deschise traficului European, scrie NewsIn.
In calcul au fost incluse si lucrarile la autostrada Bucuresti-Pitesti, prima din Romania, care au ridicat numeroase semne de intrebare legate calitatea lucrarilor, aceasta necesitand numeroase reparatii, iar preturile la care au fost atribuite lucrarile au fost apreciate ca fiind exagerat de mari.

Un studiu realizat de compania de consultanta A.T. Kearney releva faptul ca infrastructura rutiera din Romania va atinge un nivel similar cu cel inregistrat de tarile dezvoltate din Europa Occidentala in 130-150 de ani, daca va fi pastrat ritmul actual de dezvoltare.

In 1997, consortiul italian Federici Astaldi Todini Italia (FAT) a castigat licitatia pentru reabilitatea integrala a autostrazii, angajandu-se sa termine lucrarea in 22 de luni, pentru aproximativ 27 de milioane de euro. Autostrada a fost inaugurata in octombrie 2000, iar la finalul lucrarilor, Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADNR) a platit de cinci ori mai mult. Lucrarea a avut un termen de garantie de numai 12 luni, iar ulterior au aparut numeroase defectiuni la nivelul stratului de rulare.

Desi, in 2001, noul ministru al transporturilor din partea PSD, Miron Mitrea, a amenintat ca va actiona FAT in judecata, el nu a dispus executarea garantiei pentru ca gropile care aparusera deja pe autostrada sa fie reparate. In 2003, ministerul condus Mitrea a mai cheltuit noua milioane de euro pentru reparatii.

In timpul mandatului lui Gheorghe Dobre a fost turnat un nou covor asfaltic peste cel existent deja, in valoare de circa 126 de miliarde de lei.

O noua reparatie a avut loc in 2006, cand licitatia a fost castigata de grupul de firme Euroconstruct Trading 98 – PA & CO International – Search Corporation, la un pret de 30 milioane euro, de doua ori mai mare decat cel oferit de firma austriaca Alpine Mayderer. Ulterior, reparatia pe o buna portiune din autostrada a fost pusa la indoiala, imediat dupa ce a aceasta a fost data in folosinta.


Lucrarile la autostrada Bucuresti-Constanta au garantie doar doi ani


Lucrarile finalizate la Autostrada Soarelui Bucuresti-Constanta au ridicat, de asemenea, numeroase probleme, legate de neconformitati la suprafata stratului de rulare, aparitia de fisuri si chiar gropi. Tronsoanele autostrazii au o garantie de doar doi ani, iar primele gropi au aparut deja la doar un an dupa ce autostrada a iesit din garantie. In acest caz, firmele constructoare (printre care, CCCF, Astaldi Spa, Colas, Max Boegl si Yuksel Makimsan Ener) nu mai pot fi trase la raspundere.

La aceasta autostrada sunt finalizati 152 de kilometri, dintr-un total de 225. Tronsonul Cernavoda-Constanta se estimeaza a fi finalizat in 2011, contructorii fiind compania franceza Colas si consortiul format din companiile Astaldi& Max Boegl. Companiile castigatoare au mai construit in anii precedenti tronsoane ale Autostrazii Bucuresti-Constanta, Colas finalizand portiunea Fundulea-Drajna, iar consortiul germano-italian tronsoanele Drajna-Fetesti si Fetesti-Cernavoda. De altfel, italienii Astaldi au castigat numeroase licitatii organizate de Ministerul Transporturilor, atat in timpul guvernarii PSD, cat si ulterior, dupa venirea la putere a Aliantei DA.


Autostrada Transilvania, niciun kilometru finalizat, plati de circa 700 milioane euro

Autostrada Transilvania, poate cea mai controversata din Romania, are ca termen de finalizare anul 2013. Pana acum, compania Bechtel, responsabila pentru constructia acestei autostrazi, a incasat de la statul roman aproximativ 700 de milioane de euro. Costurile initiale au fost stabilite la 2,2 miliarde euro, dar ultimele estimari arata aproape o dublare a sumei.

In 2004, Guvernul Adrian Nastase acorda companiei americane Bechtel proiectul de constructie a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov-Bors. In 2005, noile autoritati au decis intreruperea lucrarilor, pe motiv ca trebuie reanalizate contractele incheiate de guvernarea precedenta, iar in urma renegocierii contractului a fost prelungit termenul de finalizare, din decembrie 2012 pentru decembrie 2013.


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.