Business 19 Mai 2009 16:51
Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata a scazut in primul trimestru al acestui an cu 33,4%, pana la 356 milioane euro, comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Cele mai importante situatii de declin s-au inregistrat in cazul echipamentelor de birou si in sectorul foto, unde scaderea a fost de peste 40%, se arata intr-un nou raport GfK Temax.
Comparativ cu alte sectoare ale aceste piete, aparatura electrocasnica mica a inregistrat o performanta mai buna in primul trimestru al anului 2009. In ciuda acestui lucru, primele 3 luni au inregistrat cifre negative si un declin al pretului mediu. Ianuarie a fost o luna buna pentru aproape toate categoriile de produse, fara a avea insa un impact pozitiv asupra trimestrului. Vanzarile foarte slabe din lunile februarie si martie au afectat trimestrul in ansamblu, inducand o scadere semnificativa de 16%.

Evolutia vanzarilor bunurilor de folosinta indelungata in Romania


"Friteuzele si fierbatoarele au fost singurele categorii care nu au urmat tendinta generala. Categoriile de produse importante, precum aparatele pentru pregatirea alimentelor, fiarele de calcat si aspiratoarele au inregistrat rezultate negative ceea ce a determinat scaderea intregului sector. Pe timp de criza, vanzatorii cu amanuntul incearca sa atraga consumatorii cu o gama larga de oferte financiare, promotii si reduceri de pret", se arata in studiul GfK Temax.

In primul trimestru al anului 2009, piata de telecom a scazut cu 26,7% comparativ cu aceeasi perioada din 2008. Declinul vanzarilor telefoanelor mobile traditionale a fost compensat, in parte, de puternica performanta a telefoanelor smart phone, definite ca telefoane avansate cu un sistem de operare deschis si o interfata cu tastatura QWERTY si/sau touchscreen.

Piata de aparatura electrocasnica mare a inregistrat cifre negative similare, descrescand cu 35,9% pana la 66 milioane euro in aceasta perioada.

"Dinamica declinului vanzarilor este similara pentru toate grupele de produse din aceasta categorie; numai segmentul incorporabilelor a dat semne incurajatoare. Acest lucru se poate atribui, in principal, nu numai unui declin mai putin intens in ceea ce priveste cererea, cauzata de preferinta actuala a consumatorilor spre acest segment, dar si unei mai slabe deprecieri a pretului comparativ cu evolutia pe segmentul electrocasnicelor clasice, de sine statatoare", se mai arata in studiu.

In primul trimestru al anului 2009, piata de electronice a totalizat 59 milioane de euro. Aceasta tendinta negativa, deja vizibila pentru toate categoriile de produse electronice monitorizate de GfK TEMAX in trimestrul 4 din 2008, a afectat si tabloul general in primul trimestru din 2009. Aceasta evolutie se traduce printr-o descrestere de 34,4% pe piata electronicelor, comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Aproximativ doua treimi din cheltuielile cu produsele electronice monitorizate in cadrul studiului au fost folosite pentru achizitionarea de televizoare cu plasma si LCD.

Incapabile de a sustine ritmul anterior de crestere, vanzarile de televizoare cu plasma si LCD au incetat sa genereze valoare adaugata pe piata si au inregistrat cote de crestere negative (de doua cifre), in primele 2 luni ale anului. In cadrul acestui segment, plasmele au avut de suferit in mod special.

Sectorul IT din Romania a scazut cu 34,3% in primul trimestru din anul 2009, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut. Acest declin s-a datorat, in parte, scaderii vanzarilor pentru categorii de produse cum sunt monitoarele si calculatoarele desktop. Notebook-urile au fost cel mai putin influentate de criza datorita cererii in crestere de laptopuri cu pret mic (notebook-uri de dimensiune mica si portabilitate ridicata). Astfel, notebook-urile au reusit sa isi pastreze evolutia buna si in conditiile dificile de piata.

La inceputul anului 2009 am fost martorii unei performante dezamagitoare pe piata foto. Cu vanzari totalizand 7 milioane de euro, piata a scazut cu 41,5% in comparatie cu perioada similara din 2008. Cea mai mare parte a vanzarilor din acest sector este generata de catre aparatele foto digitale compacte, unde cererea a scazut brusc si, insotita de un puternic declin al pretului, a dus la o descrestere valorica a vanzarilor cu aproximativ 40%. In plus, nu s-a inregistrat o schimbare semnificativa in preferinta consumatorilor pentru produse cu caracteristici mai bune.

"In schimb, cererea de D-SLR a fost in declin, inregistrand totusi o evolutie pozitiva in primul trimestru. Cu toate acestea, luand in considerare si eroziunea pretului, acest segment a incetat sa genereze valoare adaugata pe piata foto. Efectul ultimelor evenimente in materie de curs valutar a influentat evolutia pretului, astfel incat scaderea in valoare in euro a fost mai pronuntata decat cea in lei", potrivit studiului.

Evolutia globala a acestui sector este, de asemenea, influentata de vanzarea in crestere a ramelor foto digitale. Desi prezinta un trend general pozitiv de crestere a vanzarilor, aceasta piata a fost totusi afectata de criza.

In ceea ce priveste echipamentele de birou, acest sector a generat o valoare care se ridica la 14 milioane de euro in trimestrul 1 (T1) din 2009, ceea ce se traduce printr-o scadere puternica cu 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Tranzitia catre imprimantele multifunctionale, produse cu evolutie mai buna, nu a fost suficienta pentru a compensa declinul rapid al vanzarilor de imprimante.


Milioane Euro
T2 2008
T3 2008 T4 2008 T1 2009 Evolutie T1 2008 comparativ cu T1 2009
Electronice de larg consum 103 101 155 59 -34,4%
Foto 16 20 16 7 -41,5%
Electrocasnice mari 128 155 147 66 -35,9%
Electrocasnice mici 22 25 27 17 -16,0%
IT 213 205 258 129 -34,3%
Telecomunicatii 73 92 110 64 -26,7%
Echipamente de birou si consumabile 24 23 29 14 -44,9%
Total 578
620 742 356 -33,4%
Sursa: GfK TEMAX® Romania, GfK Retail and Technology

Raportul GfK TEMAX este publicat la nivel international. Concluziile se bazeaza pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume. Rapoartele si comunicatele de presa privind situatia din toate tarile analizate sunt disponibile pe www.gfktemax.com.

Infiintat in 1934, grupul GfK este astazi este una din primele patru companii de cercetare de piata la nivel mondial. Compania are 130 reprezentante, birouri si participari active in peste 90 de tari si aproximativ 10.000 de angajati. Activitatile Grupului GfK sunt impartite in trei segmente: Cercetare Ad Hoc (Custom Research), Cercetare continua pentru bunuri electronice si electrocasnice (Retail and Technology) si Media

GfK Romania este una din principalele companii pentru cercetari de piata din tara, inregistrand o cifra de afaceri de 9.1 milioane euro in 2008.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.