Business 8 Mai 2009 22:12
Siteurile care organizeaza licitatii cu "preturi-bomba" ar putea constitui o Asociatie Patronala care sa le reglementeze functionarea si practicile de business pentru a evita plangerile din partea utilizatorilor, dar si pentru a-i proteja pe cumparatori de produse-fantoma.
Subiectul microlicitatiilor online a fost recent tema unei mese rotunde organizate de Asociatia pentru Tehnologie si Internet (APTI) si de Avocatnet.ro, cotidianul juridic online cu cea mai mare audienta din Romania. Dezbaterea a adus in discutie tema acestui model de business online, pornind de la diferite plangeri din partea ultilizatorilor referioare la modul de desfasurare si cadrul legal al acestor licitatii, care au facut ca APTI si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania sa se autosesizeze. Chiar daca reprezentantii Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) nu au raspuns invitatiei adresate de Bogdan Manolea, directorul executiv al APTI, desi sunt cei mai in masura sa aiba o pozitie oficiala, discutia a subliniat cateva dintre aspectele acestui business.

Principiul "licitatiilor de un dolar" a fost creat de economistul Martin Shubik pentru a ilustra paradoxul care ii face pe cei care liciteaza sa ia decizii irationale chiar daca de-a lungul jocului au fost ghidati de o serie de rationamente corecte, in conditiile in care regulile sunt clare pentru toti participantii. Simplul fapt ca au investit o suma simbolic mica intr-un produs pe care si-l doresc ii va face sa investeasca in continuare, in pofida pierderilor financiare pe care le acumuleaza si chiar daca sunt constienti ca doar ultimul ofertant va si castiga produsul respectiv. Principiul e folosit ca exemplu al escaladarii irationale a unui angajament.

Desfasurate pe siteuri care ofera diferite produse la preturi mult sub cele ale pietei, produse pe care amatorii le cumpara in urma achizitionarii unor credite prin intermediul carora liciteaza - fiecare oferta plasata creste pretul, iar ultimul ofertant devine posesorul produsului respectiv -, microlicitatiile au atras in ultima vreme atentia si resursele financiare ale multor internauti romani. Unii dintre ei s-au considerat nedreptatiti de faptul ca nu castiga produsele pentru care au cumparat si folosit credite, punand la indoiala sistemul de licitare si corectitudinea unora dintre cele cateva zeci de siteuri care ofera "preturi bomba".

Avand in vedere ca in Romania nu exista un organism care sa medieze litigiile legate de licitatii online, singurele locuri unde isi pot exprima nemultumirile cei care se considera inselati sunt fie siteuri cum ar fi cel al presedintelui Asociatiei de Asistenta Pentru Consumatori, Urban Iulian, unde o postare cu subiectul "Alba-Neagra in internetul romanesc" a generat multe comentarii din partea atat a reprezentantilor MegaBid.ro, site inchis in acest moment, cat si a celor care se considera pagubiti, sau forumul LicitatiiForum, unde e pusa in discutie corectitudinea a peste 38 de siteuri romanesti de microlicitatii.

Toate acestea opereaza in deplina legalitate, avand in vedere ca activitatile firmelor care le detin nu au ca obiect jocurile de noroc, nedefinite de legislatia romaneasca in ceea ce tine de mediul virtual, ci prestarea de servicii de comert electronic. Astfel, orice produs obtinut in urma unei microlicitatii devine un "pachet de servicii" prin faptul ca este castigat in urma unui joc la participarea caruia ofertantul consimte in momentul in care incepe sa liciteze, conform reprezentantului BidAndWin.ro.

Siteurile care ofera, in cadrul unei licitatii, preturi incredibile pentru produse a caror valoare creste cu fiecare oferta plasata sunt un fenomen nou pentru Romania, atata vreme cat, de exemplu, un aparat foto digital poate fi cumparat cu putin peste 1 leu, iar un fier de calcat cu o suma apropiata. Un exemplu al unui site operat in Marea Britanie este Swoopo, al carui principiu de functionare si corectitudine nu au fost puse la indoiala din 2005 si pana in prezent. Lipsa educatiei in ceea ce tine de mediul online si compulsivitatea pe care o manifesta utilizatorii romani de internet, care nu citesc intotdeauna "Termenii de Utilizare" ai serviciului sau nu inteleg cum functioneaza licitarea, dar se grabesc sa cumpere credite, ii fac sa concluzioneze rapid ca au fost "trasi in teapa". Principiile de functionare ale jocului sunt simple si bloguri cum ar fi Serviciisms.fortumo.ro subliniaza ca "un singur licitator castiga un produs la un pret foarte mic, restul contribuind la acoperirea costurilor si cresterea profiturilor vanzatorului", lucru explicat si de multe dintre siteurilor romanesti de acest tip (Bid2Win.ro, StopClick.ro, PretBomba.ro, BidAndWin.ro, NanoPret.ro, SmsLicitatie.ro).

Unele dintre aceste siteuri folosesc, insa, programe care le permit sa liciteze automat cu ajutorul unor boti, incalcand principiul care presupune licitarea numai de catre utilizatori reali, in timp ce altele nu livreaza produsele castigate, inselaciuni care scad increderea consumatorilor in "preturile-bomba". Acest lucru nu poate fi evitat decat prin constituirea unei Asociatii Patronale care sa intretina un "fond de garantare" si sa adopte un "cod de bune practici", a fost concluzia celor prezenti la dezbatere. Codul bunelor practici ar legitima desfasurarea acestui tip de business, lucru care i-ar scuti de comentarii negative pe proprietarii siteurilor, iar fondul de garantare ar asigura cumparatorul ca nu a licitat pentru un produs fictiv.

Bogdan Manolea (ANPTI) sustine ideea infiintarii unui patronat care sa stabileasca legitimitatea microlicitatiilor, urmand ca asociatia al carei director executiv este sa adreseze Ministerului de Finante, intr-un demers oficial, intrebari referitoare la statutul acestora.



Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.