Pentru prima data, Parlamentul a votat amanarea acordarii Consiliului a descarcarii de gestiune pentru 2007. Majoritatea deputatilor europeni (517 pentru, 41 impotriva si 21 de abtineri) considera ca o parte semnificativa a cheltuielilor administrative au devenit de fapt operationale. In rezolutia dedicata Comisiei se face referire si la gestionarea fondurilor europene de catre Romania si Bulgaria, precum si la eficacitatea mecanismului de cooperare si verificare.

Consiliul

Parlamentul European "amana decizia de a acorda Secretarului General al Consiliului descarcarea de gestiune pentru executia bugetului Consiliului aferent exercitiului financiar 2007"

In raportul elaborat de Søren Bo Søndergaard se regreta ca, "spre deosebire de celelalte institutii, Consiliul nu prezinta Parlamentului European un raport anual de activitate, invocand acordul tacit din 1970 [...] si absenta unor dispozitii in acest sens in Regulamentul financiar; invita Consiliul sa isi reexamineze decizia de a nu publica si de a nu transmite Parlamentului un raport de activitate necesar pentru a-l responsabiliza mai mult in fata publicului larg si a contribuabililor."

Avand in vedere natura operationala tot mai mare a cheltuielilor finantate din bugetul administrativ al Consiliului in domeniile afacerilor externe, politicii de securitate si aparare, justitiei si afacerilor interne, ar trebui sa se clarifice domeniul de aplicare al acestui acord pentru a se face o distinctie intre cheltuielile administrative traditionale si operatiunile din aceste noi domenii de politica.

Parlamentul European

Avand in vedere faptul ca fondul de pensii pentru membrii Parlamentului European a inregistrat un deficit de 30,92 de milioane de euro la sfarsitul anului 2007, Parlamentul European "atrage atentia ca, in actuala situatie economica, Parlamentul nu va asigura in nici un caz fonduri suplimentare de la buget pentru acoperirea deficitului fondului, asa cum a facut in trecut, si ca, intrucat trebuie sa garanteze drepturile de pensie, Parlamentul ar trebui sa aiba un control deplin asupra fondului si a politicilor sale de investitii."

Raportul Casaca privind descarcarea de gestiune pentru Parlamentul European in 2007 a fost adoptat cu 419 voturi pentru, 100 impotriva si 67 abtineri.

Comisia Europeana

Chiar daca in raportul elaborat de Jean-Pierre Audy (PPE-DE, Franta) Parlamentul acorda Comisiei descarcarea de gestiune pentru executia bugetului general al Uniunii Europene aferent exercitiului financiar 2007, referitor la Romania si Bulgaria deputatii europeni "sprijina Comisia in ceea ce priveste suspendarea temporara a fondurilor in cazul in care sistemele de gestiune ale unui stat membru nu functioneaza."

Mecanismul de cooperare si de verificare pentru Romania si Bulgaria

Parlamentul European ridica intrebari cu privire la eficacitatea mecanismului de cooperare si verificare instituit de Comisia Europeana pentru Romania si Bulgaria si la pertinenta si fiabilitatea informatiilor furnizate Parlamentului European. In raport mai sunt criticate si serviciile Comisiei Europene care gestioneaza acest mecanism. In plus europarlamentarii "se intreaba ce invataminte a tras Comisia in ceea ce priveste tarile candidate si tarile candidate potentiale."

Fondurile europene in Bulgaria si Romania

In raportul special al Curtii de Conturi (nr. 4/2006) referitor la proiectele de investitii din cadrul Phare din Bulgaria si Romania, s-au constatat "deja numeroase probleme in gestiunea fondurilor europene, printre care nereguli in ceea ce priveste procedurile de ofertare si eligibilitatea cheltuielilor, vanzarea bunurilor de investitii, lipsa capacitatilor administrative si altele."

Parlamentul European "ia act cu profunda ingrijorare de suspendarea de catre Comisie a unor fonduri agricole in valoare de 200 000 000 EUR pentru Romania."

Lipsa unor sisteme fiabile de control si problemele de gestiune identificate prezinta riscuri pentru banii contribuabililor europeni. Totodata sunt recunoscute eforturile intreprinse intre timp in vederea remedierii acestor probleme, dar se indeamna statele membre sa continue sa depuna toate eforturile necesare pentru a indeplini obligatiile europene.

Se considera ca este necesara sporirea de catre Comisie a asistentei tehnice pentru statele membre, in vederea consolidarii capacitatilor lor administrative. Parlamentul reaminteste ca gestiunea corecta a fondurilor europene este o obligatie si o datorie pentru fiecare stat membru si sprijina Comisia in ceea ce priveste suspendarea temporara a fondurilor in cazul in care sistemele de gestiune ale unui stat membru nu functioneaza.

Pentru perioada 2007 - 2013, Bulgaria ar trebui sa primeasca 6 853 000 EUR din fondurile structurale, iar Romania 19 200 000 EUR. Pe langa informatiile prezentate in raportul anual de activitate si in rapoartele privind fondurile structurale si de coeziune ale Comisiei, Parlamentul solicita o gestiune responsabila si eficienta a acestor fonduri.

Potrivit unui amendament depus de deputatii europeni, pregatirea capacitatii de absorbtie a Romaniei si a Bulgariei a fondurilor din domeniile politicilor agricole si de coeziune nu a fost tratata de Comisie cu seriozitatea necesara si declaratiile si masurile luate de Comisie in acest context au fost inselatoare nu numai pentru Parlament, ci si pentru guvernele Bulgariei si Romaniei, si au reprezentat unul dintre motivele pierderii acestor fonduri de catre tarile respective.

De asemenea, Comisia trebuie sa informeze Parlamentul permanent despre efectele practice ale eforturilor privind reforma sistemului judiciar si lupta impotriva coruptiei si sa includa in rapoartele de evaluare criterii de cuantificare a progreselor realizate in aceste domenii.

In ceea ce priveste utilizarea abuziva a fondurilor europene si cazurile de frauda si coruptie, institutiile europene trebuie sa aplice principiul tolerantei zero. In acest sens, se solicita Comisiei sa garanteze recuperarea efectiva a sumelor platite nejustificat.

Luand in considerare ultimul raport de tara si regresele in domeniul combaterii coruptiei, Comisiei i se solicita sa prezinte un raport special privind situatia proceselor de gestiune si control al tuturor fondurilor UE in Romania, precum si masurile luate si progresele inregistrate in combaterea coruptiei in perioada care se incheie la 15 iulie 2009.

Ce inseamna descarcarea de gestiune?

Descarcarea de gestiune reprezinta procedura prin care Parlamentul European incheie un exercitiu bugetar. Aceasta are scopul de a verifica exactitudinea cu care a fost gestionat bugetul. Parlamentul ia decizia pe baza raportului anual publicat de Curtea de Conturi si a recomandarilor Consiliului.

Descarcarea reprezinta aspectul politic al controlului bugetului si „elibereaza“ institutia vizata de responsabilitatea gestiunii unui exercitiu bugetar la finalul acestuia. Sunt posibile trei variante: acordarea, amanarea sau refuzarea descarcarii de gestiune.

Pentru mai multe informatii legate de alte institutii UE, va rugam sa consultati versiunea EN a comunicatului.


Despre autor:

AndreeaVass.ro

Sursa: AndreeaVass.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.