Personalul insuficient pregatit, bugetele limitate ale primariilor si birocratia excesiva sunt principalele cauze ale absorbtiei reduse a fondurilor europene, conform unui studiu dat publicitatii marti.

Conform rezultatelor studiului „Cartea alba a capacitatii administrative – absorbtia fondurilor europene de catre comunitatile mici si mijlocii”, lansat de europarlamentarul PSD, Victor Bostinaru, pe langa lipsa personalului instruit si capacitatea bugetara slaba a administratiilor locale, obstacolele birocratice importante, culegerile de norme prea voluminoase si greu de inteles, reglementarile privind cofinantarea lipsite de transparenta, sansele mici pentru schimbul de experienta dintre sustinatorii proiectelor, precum si posibilitatile nedezvoltate de coordonare interregionala isi pun amprenta asupra capacitatii administrative de a gestiona orice fel de proiect care urmeaza a fi derulat cu ajutorul fondurilor europene.

„Daca pana in acest moment motivele capacitatii de absorbtie a fondurilor europene erau mai degraba supozitii, acest studiu evidentiaza in mod clar nevoia reformei regionale. Mai mult, experienta europeana confirma faptul ca acolo unde guvernele au initiat si implementat aceasta reforma, tarile respective au avut nu doar o crestere a capacitatii de absorbtie, dar si o accentuata reducere a decalajelor cu alte regiuni europene” a comentat coordonatorul proiectului, Victor Bostinaru, membru al Comisiei de Dezvoltare Regionala si al Comisiei de Petitii din cadrul Parlamentului European.

Studiul capacitatii administrative s-a bazat pe raspunsurile la niste chestionare ale personalului a aproape 850 de primarii selectate reprezentativ. S-au urmarit: cunoasterea propriu-zisa a fondurilor disponibile, identificarea capacitatii resurselor umane din cadrul unitatilor administrativ teritoriale (UAT) de a gestiona obtinerea fondurilor, remuneratia personalului desemnat pentru obtinerea fondurilor, dar si existenta unor programe de pregatire a personalului pentru obtinerea acestor fonduri si existenta unor resurse financiare locale care sa sustina astfel de programe.

Potrivit studiului, 57% din personalul autoritatilor locale nu a urmat un program de pregatire pentru redactarea proiectelor, in timp ce 34% dintre primari cred ca personalul din institutia condusa de ei este pregatit intr-o mica masura pentru accesarea fondurilor europene.

Un alt indicator al problemelor care intervin in calea accesarii fondurilor comunitare este lipsa fondurilor locale. 79% dintre cei intervievati au fost de parere ca administratia locala nu are capacitatea necesara de finantare a proiectelor cu asistenta comunitara, iar 83% dintre acestia semnaleaza lipsa fondurilor locale. De asemenea, dintre respondenti, 28% considera ca birocratia este principalul obstacol in calea accesarii fondurilor europene intr-un mod corect.

In cercetare, au mai fost verificate: relatia dintre UAT si firmele private de consultanta in domeniul obtinerii fondurilor comunitare, capacitatea de cofinantare a proiectelor aprobate, identificarea cazurilor in care s-au implementat astfel de proiecte, principalele piedici in calea elaborarii, finantarii si implementarii unui proiect, modalitatile prin care pot fi promovate informatiile referitoare la fondurile europene.

Una din recomandarile formulate in urma incheierii studiului este ca demararea reformei regionale sa inceapa cu un act normativ referitor la instituirea functiei de Guvernator/Prefect Regional care sa asigure coordonarea politicii de dezvoltare regionala in interiorul regiunilor de dezvoltare. La aceasta masura se poate adauga sprijinul, atat din partea administratiei centrale, cat si din partea bancilor in ceea ce priveste latura de cofinantare si in ceea ce priveste elementele de garantare a prefinantarii. Introducerea unor conditionari pentru ca firmele de consultanta sa fie platite doar in conditiile in care proiectul este eligibil iar tarifele practicate sa reflecte performantele lor constituie o alta masura in vederea imbunatatirii randamentului acestor firme.

In ceea ce priveste reducerea birocratiei este recomandata convenirea intre Guvern si Uniunea Nationala a Consiliilor Judetene, Asociatia Municipiilor, Asociatia Primariilor si Asociatia Comunelor a agendei privind simplificarea si debirocratizarea, in concordanta cu rapoartele adoptate in Comisia pentru Dezvoltare Regionala a Parlamentului European. De asemenea, se mai recomanda identificarea si promovarea exemplelor de buna practica si a proiectelor de succes din Romania. In acest sens, s-ar putea construi cu sprijinul autoritatilor nationale si locale, o baza de date cu aceste proiecte la nivelul fiecarei Agentii de Dezvoltare Regionala din Romania.

La ora actuala, acest studiu este primul demers mai extins de cercetare pentru identificarea problemelor cu care se confrunta actorii locali in procesul de absorbtie a fondurilor europene. El s-a desfasurat in perioada 4 februarie – 23 februarie 2009, pe un esantion de 874 de primarii, semnificativ pentru unitatile administrativ teritoriale mici si mijlocii din Romania, reprezentand la nivel local peste 7 milioane de locuitori din Romania cu o eroare de +/-2,9%.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.