Vanzarile de autoturisme noi au scazut cu 22,5% in primele noua luni din acest an, la 53.582 unitati, dar importurile de autovehicule rulate au avansat cu peste 80%, 2012 fiind un an catastrofal pentru piata auto, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile. 

Piata a fost sustinuta in principal de achizitiile realizate de persoane juridice, care reprezenta 68% din total (fata de 56% in 2011), pe fondul blocajului generat de programul "Rabla". Acesta a afectat mai ales segmentul persoanelor fizice (regres de 55%), se arata intr-un comunicat al APIA.

"Sunt infloritoare importurile de autovehicule rulate (crestere fata de 2011 cu 82% la autoturisme si 54% la vehicule comerciale). Practic, la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte doua rulate, dintre acestea din urma 45% avand peste 10 ani. Este adevarat ca si la nivelul UE piata sufera o ajustare importanta (de peste 7%), mai severa chiar in tari precum Portugalia, Grecia, Italia si Franta (intre -40% si -14%), dar dintre toate statele membre UE Romania a inregistrat cea mai mare scadere a pietei auto din 2007 pana astazi: peste 70%", se spune in comunicat.

Vanzarile de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat o scadere de 19,6% in primele noua luni fata de aceeasi perioada din 2011, la un volum total de 64.901 unitati. In luna septembrie vanzarile au urcat cu 17,5%, la 8.048 de unitati.

Topul pe marci, la noua luni, este format de Dacia, cu (14.292 unitati vandute, 26,6% din total), urmata de Volkswagen (6.038 unitati/ 11,2%), Skoda (4.915 unitati/ 9,2%), Renault (3.599 unitati / 6,7%), Ford (3.480 unitati/ 6,5%) si Hyundai (2.423 unitati/ 4,5%).

Pe modele, primul loc este ocupat de Dacia Logan (vanzari totale in 2012 de 7.107 unitati vandute), urmat la mare distanta de Dacia Duster, cu 3.994 unitati, Skoda Octavia (2.611 unitati), Renault Clio si Logan MCV.

In continuare, exportul reprezinta principala sursa de mentinere a productiei si a locurilor de munca, 98% din autovehiculele produse in tara fiind livrate pe pietele externe, precizeaza APIA.

Citeste si:
OFICIAL: Nasser Al-Attiyah va fi pilot Dacia în Raliul Dakar din 2025
OFICIAL: Nasser Al-Attiyah va...

Cel mai vandut model la export in septembrie a fost in continuare Dacia Duster (12.162 unitati), acesta conducand detasat si in topul la 9 luni (103.022 unitati, corespunzator unui procent 46% din numarul total de autoturisme exportate).

Acesta este urmat de Ford B-Max (7.895 unitati in septembrie si un total anual de 8.550 unitati), Dacia Sandero (6.729 unitati in septembrie si un total de 48.250 in 2012) si Dacia Logan (6.615 unitati, respectiv 35.466 pe intreg anul).

"Fata de situatia dificila in care se gaseste astazi piata auto, apare in mod evident faptul ca anul 2012 este compromis, o scadere de circa 20% fata de anul 2011 fiind aproape o certitudine. Ca urmare, pentru 2013 si anii care vin, trebuie pregatite, inca de pe acum, masuri care sa stimuleze intr-o mai mare masura achizitia si detinerea de autovehicule noi cu tehnologie performanta si care corespund cerintelor de mediu ale UE (emisii poluante si de dioxid de carbon cat mai reduse), simultan cu retragerea din parc a celor poluante si nesigure in trafic", mai arata APIA.

Citeste si:
Tariceanu: Am avut telefonul ascultat in 2012 si in 2014; au...
Tariceanu: Am avut telefonul...

Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.