Criza in auto a cam luat sfarsit in unele tari din Europa, iar majoritatea pietelor inregistreaza cresteri semnificative, insa Romania, care are in prezent cea mai mare scadere a pietei din UE, va fi si mai afectata din cauza majorarii TVA la 24%.

„Din pacate, industria auto romaneasca nu incaseaza, prin aceasta crestere a TVA la 24%, doar o prima lovitura, mai putem aminti nedeductibilitatea TVA la achizitia unor mijloace de transport, restrangerea creditarii, sistemul autorizarii atelierelor de reparatii, practicile unor asiguratori, taxa pe poluare (prea putin severa acum pentru a descuraja intrarile de vehicule vechi si poluante), termenul de solutionare a defectiunilor in perioade de garantie. Toate acestea au dus la o comprimare a pietei pana la un nivel greu de estimat. Spunem asta deoarece Romania inregistreaza in primele 5 luni cea mai mare scadere a pietei din UE, desi are unul din cele mai reduse grade de mobilitate (nr. de masini / 1.000 loc.) si unul din cele mai varstnice parcuri auto”, sustin analistii APIA consultati de Wall-Street.

Greutatile legate direct sau indirect de problematica TVA

  • Achizitia de autoturisme (noi si rulate) din alte state UE fara a plati sau a se inregistra cu TVA aferent folosindu-se de practica firmelor de sacrificiu (nu fantoma). Este vorba de societati comerciale deschise pe numele unor persoane varstnice/din zone rurale pe numele carora se achizitioneaza diverse produse (printre care si autoturisme si piese auto) din UE fara a plati TVA. Aceasta practica a generat, inca din 2007, pe langa pierderile substantiale la nivelul decontului de TVA intracomunitar, si un efect anticoncurential in piata auto de pe urma caruia a avut de suferit grav si industria auto romaneasca.
  • Achizitia de piese auto noi de la reprezentante si magazine de profil din diverse state UE fara plata TVA si beneficiind de reduceri considerabile pe fondul cantitatilor mari lucru ce a generat efecte similare celor de la punctul anterior.
  • Intarzierile (frecvente si de durata) la rambursarea TVA-ului colectat. Acesta este un aspect putin cunoscut si despre care s-a discutat superficial, dar care poate avea efecte devastatoare asupra agentilor economici care practic finanteaza statul pe perioade importante de timp cu bani proprii (cazuri din ce in ce mai rare) sau de la banci platind dobanzile specifice.
  • Eliminarea aproape completa a deductibilitatii TVA la achizitia de autoturisme de catre persoanele juridice, si aceasta intr-o perioada in care industria auto (cat si economia, in general) avea(u) nevoie sa fie ajustata/e.
  • Eliminarea deductibilitatii TVA, cat si a cheltuielii propriu-zise in cazul achizitiei de combustibil de catre persoanele juridice in vederea folosirii la autoturismele de serviciu.
  • Recenta crestere a nivelului TVA (la 24%) pentru majoritatea marfurilor, inclusiv autoturismele, vine exact la mijlocul perioadei de desfasurare a Programului de innoire, care a fost practic singura masura de stimulare eficienta a industriei auto. Este de asteptat, ca si efect imediat, scaderea vanzarilor de autoturisme si chiar probleme fata de comenzile deja facute, la un TVA mai mic decat va fi la momenul livrarii masinii. Cel putin pentru acestea (in general pentru produsele comandate inainte de 1 Iulie 2010), ar trebui ca TVA-ul perceput sa fie cel de la data comenzii.

Din punctul de vedere al activitatii de reparatii, situatia are foarte mari sanse sa se agraveze din cauza faptului ca aceasta piata este deja grevata de un puternic factor de distorsiune.

"Pe fondul unei situatii paradoxale in ceea ce priveste modul de autorizare a reparatorilor independenti a aparut si aceasta tendinta generalizata de accesare a serviciilor si produselor cat mai ieftine. Acest lucru, in sine, nu este condamnabil, ci laudabil fiindca stimuleaza concurenta, insa autorizarea pe marca pe baza unor criterii neconforme cu cele ale producatorului, achizitia de piese de schimb, fie prin frauda fiscala, fie de la producatori dubiosi, evaziunea fiscala, care inregistreaza o tendinta puternic crescatoare, toate acestea dublate de faptul ca in actuala situatie economica criteriul esential de a alege un produs/un serviciu este ca pretul sa fie cat mai scazut, duc la scaderea suplimentara a activitatii reparatorilor ce apartin retelelor producatorilor, lucru care se va reflecta in cifra de afaceri generala, dar si in sumele virate la bugetul de stat (TVA, impozit pe profit, contributii pentru asigurari sociale)", mai spun reprezentantii APIA.

Citeste si:
Cât cere Erika Isac pentru un concert? Cântăreața a stârnit...
Cât cere Erika Isac pentru un...

Industria auto, in general, este o ramura economica nu numai foarte puternica, ci si importanta la nivel european. Si asta, datorita numarul de angajati, tehnologiilor pe care le foloseste si le dezvolta, gradul de integrare economica la nivel local si regional si, nu in ultimul rand, cifra se afaceri, precum si contributia corespunzatoare la bugetele nationale ale fiecarui stat.

Dintre aceste contributii, TVA este poate cea mai importanta componenta ca si volum, acesta fiind aplicat unor produse (automobilele sau componentele auto) ce au valori semnificative.

Prin urmare, orice punct procentual al TVA va poate traduce, chiar si la nivel national si in aceasta perioada de criza, in zeci de milioane de euro.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.