Business 1 Iunie 2009 11:31
Viitorul constructorului de masini Opel este in centrul unui joc de poker diplomatic intre Statele Unite, acuzate ca saboteaza dosarul, si guvernul german, strans cu usa din cauza apropiatelor alegeri.
Opel provoaca o minicriza diplomatica intre Germania si SUA Tonul a urcat atat de mult, dupa opt ore de negocieri nocturne fara rezultat la Berlin, incat ministrul german de externe Frank-Walter Steinmeier a promis ca ii va telefona omologului sau american Hillary Clinton.

"Opel a devenit un obstacol in relatiile germano-americane. Germanii nu se simt luati in serios de guvernul american", explica pentru AFP Stefan Bratzel, profesor specializat in industria producatoare de masini, relateaza NewsIn.

Totul in modul cum s-a desfasurat seara, potrivit Berlinului, pare sa sustina aceasta teza: GM a anuntat in ultimul moment ca are nevoie de urgenta nu de 1,5 miliarde de euro ajutoare pentru Opel, suma deja aprobata de guvernul german, ci de 1,8 miliarde. In plus, Washingtonul nu a trimis la aceste negocieri decat un consilier tehnic de la Departamentul Trezoreriei. "Trezoreria americana ar fi putut sa-si dea mai mult interesul, atunci cand si-a ales reprezentantul", a criticat Karl-Theodor zu Guttenberg, ministrul german al economiei, in mod obisnuit un americanofil. In general, atitudinea americana a fost considerata "prea putin transparenta" de catre germani.

"Cred ca si bariera lingvistica a fost importanta. Nu stiu daca acest trimis al Trezoreriei vorbea o boaba de germana sau daca mai fusese vreodata in Germania. Exista indicii destul de clare pentru a spune ca partea americana nu a luat foarte in serios aceasta problema", apreciaza Christoph Stuermer, analist pentru industria auto la Global Insight. De partea germana, nici secretarul de stat din Ministerul
Economiei Jochen Homann, trimis la negocieri, nu este un vorbitor prea stralucit de engleza.

Statele Unite au respins toate aceste critici, un oficial guvernamental afirmand, sub acoperirea anonimatului, ca tara a fost "reprezentata cum se cuvine" si partea americana a "incercat intr-adevar sa aiba o atitudine constructiva". Potrivit lui, "este o problema intre Opel si guvernul german, nu intre Trezoreria americana si guvernul german".


Despre autor:

Wall-Street

Citeste articolul integral in Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe

Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.