Reducerile spectaculoase aplicate in aceste zile autoturismelor noi au adus preturile acestora la un nivel de neimaginat in urma cu un an. Fie ca este vorba despre masini scumpe, de lux, fie ca ne referim la clasele mini si medii, romanii pot acum accede la modele ce le depaseau toate posibilitatile de pana acum.

Campioane absolute in acest sens sunt masinile de lux si SUV-urile, pentru ca regula de baza – "reducerea este cu atat mai mare cu cat este mai scumpa masina" – se pastreaza.
Cu alte cuvinte, cei care au bani vor putea ramane cu si mai multi in buzunar.

Unii producatori dubleaza prima de casare

Mai interesant este faptul ca si cei care nu prea au bani se pot bucura de ceea ce se intampla acum pe piata. Discounturile generoase, la care cei dispusi sa-si abandoneze rablele pot adauga si prima de casare obtinuta in schimbul lor de la stat, au impins o sumedenie de masinute acceptabile sub pragul de 10.000 de euro. Unele au ajuns chiar – cu REMAT cu tot – sa aiba preturi care sa se invarteasca in jurul a 5.000 de euro. Exemplu: Fiat Panda – 5.484 euro, Chevrolet Spark – 5.846, Dacia Sandero – 5.880 euro si renumitul Logan – 5.000 de euro. Unii dealeri ofera chiar si o reducere suplimentara in cazul celor care apeleaza la prima de casare, mergand pana la dublarea acesteia (de exemplu, Ford si Dacia).

Astfel, lista masinilor noi care se vand sub 10.000 de euro a ajuns sa fie lunga cat o zi de post, pe ea inscriindu-se acum si marci precum Nissan si Seat.

Diferenta de curs valutar musca din valoarea promotiei

Nu trebuie insa sa pierdem din vedere faptul ca toate aceste promotii, oricat de mari ar fi, se raporteaza in euro. Acest lucru inseamna ca toata aceasta mobilizare de forte bine intentionate ii avantajeaza cu adevarat pe aceia care isi castiga traiul in valuta (sau au reusit sa-si negocieze veniturile in raport cu euro). Cei care isi fac toate socotelile in lei nu mai au chiar atat de multe motive de bucurie, pentru ca valoarea monedei europene a crescut de la 3,7 lei (in martie 2008) la aproape 4,3 (in martie 2009). Astfel, un Logan care in urma cu un an costa in jur de 23.680 lei (echivalentul a 6.400 de euro) poate fi cumparat acum cu circa 21.500 lei (echivalentul a 5.000 de euro), fapt ce conduce la o reducere mai mica decat prima de casare (pe care, oricum, o primesc numai cumparatorii care au si o rabla de dat la schimb). In plus, aceasta diferenta se modifica de la o zi la alta, in functie de evolutia cursului de schimb.

Reducerile, doar pentru stocurile din 2008

Daca insa va doriti o astfel de masina, nu va bazati cu totul pe mesajele transmise in piata cum ca vanzarile de masini sunt dezastruoase si dealerii – disperati. Este adevarat, reducerile sunt mai mari decat cele de anul trecut pe vremea aceasta. De exemplu, dupa cum ne-a explicat un dealer Peugeot, daca pe atunci s-au acordat reduceri de 1.500 de euro, acum vorbim de 2.380 de euro. Dar toate aceste discounturi sunt aplicate doar stocurilor din 2008 care, am constatat in showroom-uri, au inceput sa se epuizeze.

Numai in jurul Pathfinder-ului, in 20 de minute cat am stat incercand sa negociem un pret mai mic pentru cel mai ieftin autoturism din incinta, s-au invartit trei familii care s-au chinuit sa vina la o margine de Bucuresti pentru a vedea aceasta masina. Cei mai decisi au aflat si ca mai erau doar cinci unitati in stoc. Unii clienti mai suspiciosi au intrebat totusi de ce o astfel de masina a fost ieftinita cu 14.000 de euro (poate o avea vreun defect!). Consilierul de vanzari a reactionat prompt si ne-a indicat tuturor sa ne uitam atenti si sa vedem ce se intampla afara, in jurul nostru. Cu alte cuvinte, criza! Afara insa, dupa circa 500 de metri, din tramvai, am putut admira in trafic doua... Pathfinder!


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.