Protectia Consumatorilor va controla daca bancile impun clauze abuzive si ofera informatii complete iin contracte

Pentru prima oara, contractele preformulate pe care bancile le pun iin fata clientilor sunt luate la puricat. Cresterea gradului de protectie a consumatorului de servicii bancare impune iinsa ca banca centrala sa-si asume o responsabilitate iin aceasta zona, asa cum fac institutiile similare din Occident.

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) va efectua un control tematic la nivel national iin zona serviciilor financiare. Bancile urmeaza sa fie verificate daca ofera consumatorilor informatii complete cu privire la costul serviciilor financiare. Controalele vor viza, printre altele, si modul de calcul al dobanzii penalizatoare. In cazul societatilor de leasing, iin special, "penalizarile ajung uneori sa fie chiar mai mari decat suma restanta, lucru care nu este firesc", apreciaza Marian Zlotea, presedintele ANPC. El a precizat ca, dupa iinfiintarea serviciului de call-center, ANPC primeste zilnic iin jur de 300-400 de reclamatii cu privire la serviciile financiare.

Asociatia Romana a Bancilor (ARB) a recomandat ANPC sa-si amane controalele cu cateva saptamani deoarece iin prezent normele de creditare sunt iin curs de modificare, ca urmare a aparitiei noului regulament pentru creditele acordate populatiei. Prin urmare, ANPC risca sa efectueze verificari asupra unor produse care iin scurt timp vor fi scoase de pe piata.

In plus, "bancile nu vor putea oferi inspectorilor ANPC contracte iincheiate cu clientii deoarece acestea se supun secretului bancar, iar singura institutie abilitata sa solicite acest lucru bancilor este Banca Nationala a Romaniei", afirma Radu Gratian Ghetea, presedintele ARB. Prin urmare, inspectorii vor trebui sa se limiteze la verificarea formularelor, cu scopul de a identifica existenta unor clauze abuzive sau informatii incomplete despre serviciile oferite.

Notificari obligatorii

Controalele vor fi efectuate iin baza Ordinului nr. 92/2007, emis de ANPC pentru aprobarea Normei privind unele masuri de informare a consumatorilor. Acesta prevede ca "orice contract preformulat iincheiat iintre operatorii economici si consumatori, avand ca obiect prestarea de servicii, trebuie sa cuprinda clauze redactate iintr-o forma clara, fara echivoc, precum si informatii complete si precise".

Ordinul stabileste ca orice consumator are dreptul sa renunte unilateral la contract, fara taxe suplimentare, cu un preaviz de 30 de zile. In plus, la contractele care se prelungesc automat, institutiile de credit vor fi obligate sa notifice clientii cu 30 de zile iinainte ca acest lucru sa se iintample. Clauzele ar putea produce efecte destul de importante asupra modului iin care bancile comunica cu clientii.


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.