Cind au aparut primele hypermarket-uri, romanilor le-au lucit ochii in cap. Se gindeau cu drag la computerul pe care urmau sa-l cumpere, cu neliniste la noul televizor si cu bucurie la masina de spalat automata. Toate acestea se gaseau in comert, in magazinele "normale", dar erau inaccesibile omului de rind. Ei bine, in noile hipermagazine, preturile erau accesibile. Dar cu ce "pret"? Probabil ca nu odata ati primit, de la un prieten, urmatorul sfat: "Daca vrei sa-ti cumperi aparatura electronica sau electrocasnica nu o face din super sau din hypermarketuri". "Nu stiu de ce, dar cele care se vind acolo sint mai proaste decit in magazinele specializate", continua cunostinta.

Si intr-adevar, de-a lungul anilor, am auzit de zeci si zeci de cazuri de persoane care si-au cumparat aparatura din locatiile amintite mai sus si au avut numai probleme. Computerul proaspat achizitionat, la un pret mai mic cu 20-30% decit in "oras", a refuzat sa functioneze dupa numai o zi, televizorul cumparat din acelasi loc nu a vrut sa porneasca atunci cind a fost adus acasa (cu toate ca pe bancul de probe a functionat perfect), iar aparatul foto digital, de care vecinul era atit de mindru, "nu stia" sa transfere pozele pe cipul de memorie.

Chiar si subsemnatul a patit-o. Bineinteles, nu credeam in "povestea" cu marfurile proaste din hypermarketuri. Si mi-am achzitionat un monitor cu cristale lichide care era "la promotie" la un pret mult mai mic decit in magazinele IT din Bucuresti. Dupa o zi, observ cu stupoare ca ecranul are o pata inchisa la culoare, cam de un centimetru patrat. Am crezut ca este murdar. Dar nu. Pata era pe dinauntru. Sa fie toate acestea simple coincidente? Nu, nu sint coincidente. Intr-adevar, aparatura electronica livrata in hypermarketuri este de o calitate inferioara celei livrate in magazinele specializate. Catre hypermarketuri iau calea rebuturile. De unde si pretul conside-rabil mai mic.

De unde a pornit totul?

De la "experimentul" Casio. In anii `70, compania japoneza Casio lansa primele modele de ceasuri din plastic cu cristale lichide. Inovatia celor de la Casio a revolutionat industria ceasurilor din intreaga lume, toti voiau un Casio. Micutele obiecte fascinau pur si simplu. In primul rind, designul era modern, iar modul de afisare digital, pe cristale lichide, total inedit. In plus, ceasul avea cronometru digital, alarma, functia de iluminare, timer si altele. Si cum Casio a creat un model de avangarda si procesul de productie era unul de exceptie.

Cind un ceas Casio iesea de pe linia de productie, era foarte atent masurat si verificat. Dupa cum se stie, componentele electronice au anumite tolerante de eroare, iar suma acestor erori face ca aparatul respectiv sa mearga mai mult sau mai putin bine. Ei bine, tocmai acesti parametri tehnici de functionare erau masurati. Doar atunci cind ceasul verificat avea "erori" apropiate de zero se decidea ca se afla in parametri optimi de functionare. Restul ceasurilor erau considerate "rebuturi" si reciclate. Toate bune si frumoase pina in ziua in care managerii de la Casio au considerat ca ceasurile cu erori erau tot mai multe. Erorile erau de doua feluri: ceasuri care mergeau "prost" si ceasuri care aveau sa se strice inainte de termenul garantat.

Ceva trebuia facut. Si cineva a venit cu ideea. Acelasi model de ceas urma sa fie plasat in doua categorii: modelul "cu probleme", care nu era in parametri tehnici si modelul "de baza", care era in acesti parametri. Iar Casio a imaginat o strategie dubla de piata. Modelul cu "erori" va fi vindut la un pret mai mic, aproape la jumatatea modelului "de baza". Si asa toata lumea avea de cistigat. Casio elimina o mare parte din pierderi, in plus, datorita pretului redus, practic oricine isi putea achizitiona un astfel de ceas. Strategia a fost pusa in aplicare la inceputul anilor `80, dind rezultate peste asteptari. Ceasurile cu "erori" erau vindute in magazinele care vindeau lucruri ieftine precum hyper si supermarketurile, iar ceasurile "bune" erau vindute in magazine specializate la pret aproape dublu. Firesc, multi au preferat sa cumpere ceasuri cu "erori". Iar vinzarile Casio au crescut cu peste 30%.

Un model de urmat ?

" Isprava "Casio a ajuns la urechile mai multor producatori de aparatura electronica si electrotehnica. Drept urmare, majoritatea calculatoarelor, televizoarelor, masinilor de spalat automate, dar si a altor aparaturi electronice si electrocasnice, aflate "sub parametri" iau drumul hypermarketurilor. Tot acolo erau sint trimise aparatele "corecte" din punct de vedere al functionarii, dar cu mici defecte estetice. Si firesc, aceste aparate au un pret mult inferior decit cel din magazinele specializate.

Ce inseamna pentru consumator aceasta strategie? Un pret mic… dar multi nervi dupa ce respectivul obiect este achizitionat. Drumuri la service, uneori chiar dupa o zi de functionare, o functionare necorespunzatoare si o viata mai scurta. Un lucru sa fie clar. Nu exista si nu va exista niciodata un obiect ieftin si bun. Fabricarea unui asemenea obiect nu si-ar asuma-o niciun producator. Din motive de costuri. In economia de piata, nimeni nu face acte de caritate.


Despre autor:

Sursa: 7plus.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.