Posesorii de autovehicule vor plati o singura polita, care va cuprinde asigurarea auto obligatorie si Cartea Verde. Aceasta se va aplica de la 1 ianuarie 2007 si va fi obligatorie pentru toti proprietarii de masini.

Asigurarea de raspundere civila auto obligatorie (RCA) va fi comasata cu asigurarea Carte Verde, aceasta urmand sa intre in aplicare de la 1 ianuarie 2007, a declarat ieri Paul Mitroi, directorul general al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). El a afirmat ca deocamdata nu s-a stabilit care va fi valoarea primei. "In prezent, doar unii dintre asigurati platesc prima pentru Cartea Verde, iar dupa ce aceasta va deveni obligatorie, aceasta suma va fi repartizata unui numar mai mare de asigurati. Asigurarea se va scumpi, dar nu la nivelul la care se asteapta lumea", a afirmat Paul Mitroi.

OBLIGATORIU.

Unificarea celor doua tipuri de asigurari a mai fost amanata de cateva ori, insa o comasare a acestora ar fi crescut semnificativ prima platita de proprietarii autovehiculelor in prezent. Cu toate acestea, unificarea celor doua polite va fi impusa automat in momentul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, iar noua asigurare va fi obligatorie pentru toti posesorii de autovehicule. Polita Carte Verde acopera riscurile de accident in afara teritoriului Romaniei si este obligatorie pentru posesorii de autoturisme care vor sa calatoreasca in strainatate. Pentru ca achitarea acestor polite sa aiba un grad de cuprindere cat mare, baza de date a societatilor de asigurare va fi comparata cu baza de date a politiei. Reprezentantii CSA au declarat recent ca se va face o baza de date unica, unde sa fie inscrise toate autovehiculele asigurate, aceasta urmand sa devina operationala, cel mai probabil, de la jumatatea acestui an.

CIFRE.

Gradul de cuprindere pentru politele RCA este inca scazut in Romania comparativ cu alte state. "Gradul de acoperire pentru politele RCA in 2004 a fost mai bun, ajungand la circa 70%-75%", a declarat Paul Mitroi, directorul CSA, in cadrul conferintei "Sistemul de asigurari in perspectiva integrarii europene", organizata de Eurolider.

Comparativ, in alte tari europene 95% din posesorii de autovehicule cumpara polite de asigurare.

REGULI

Societatile de asigurari vor trebui sa isi majoreze succesiv capitalul pentru a face fata noilor reguli impuse de CSA, in conformitate cu reglementarile europene. CSA a stabilit pentru aceasta trei etape, prima avand data-limita la 30 iunie 2005, a doua pana la sfarsitul acestui an si ultima pana la 30 iunie 2006, fiecare avand rolul de a oferi mai mult timp societatilor sa opereze majorari de capital ori sa-si gaseasca investitori sau sa fuzioneze. Societatile care practica asigurari generale vor trebui sa opereze majorari pana la doua milioane de euro, iar cele care ofera asigurari de viata si alt tip de polite vor trebui sa-si majoreze capitalul pana la 3 milioane de euro. In prima etapa numarul societatilor care nu vor face fata acestor reguli va fi mai mic, urmand sa creasca.

PROBLEME

Circa 30% din societatile de asigurare vor disparea inainte de integrarea Romaniei in UE, in principal societati mici, care nu vor putea face fata cererilor de majorare a capitalului, a afirmat ieri Paul Mitroi, directorul general al CSA. Potrivit directivelor europene, societatile vor folosi un "fond de siguranta" in loc de capitalul propriu, care se va folosi la calculul marjei de siguranta. Societatile trebuie sa majoreze acest fond in trei etape, pana la 30 iunie 2006. In acest moment, circa 45% dintre societati nu ar indeplini citeriul privind marja solvabilitatii ca modalitate de calcul, a mai spus Mitroi, afirmand ca societatile mai mici vor gasi diverse modalitati de solutionare, cum ar fi fuziunea sau chiar sa se lase cumparate.


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.