Fenomenul de concentrare a presei este firesc, daca aceasta nu se transforma in monopol. Pe segmentul radio-TV, modificarea pietei este mai evidenta decat in presa scrisa

Cea mai spectaculoasa tranzactie de pe piata media, achizitia trustului de presa Catavencu de catre grupul Realitatea Media, controlat de Sorin Ovidiu Vantu, a aprins discutii patimase despre concentrarea presei romanesti in mainile catorva oameni. Mass-media continua fenomenul de migrare catre patronii puternici, in cautarea "linistii financiare" si a "sinergiilor de business". Cata publicitate "rontaie" marile trusturi? Potrivit monitorizarilor Alfa Cont, pe primele patru luni ale anului 2006, Media Pro detine 29,4% din volumul brut de publicitate in presa scrisa, radio si TV (calculat fara aplicarea discounturilor). Grupul Intact are 10%, iar SBS, 14,2%. Desi nu detine o televiziune, grupul Ringier este lider pe piata de presa scrisa in ceea ce priveste volumul brut de publicitate atras pe primele patru luni (13,8%).

Piata este mai faramitata in presa scrisa. In schimb, concentrarea bugetelor de publicitate in TV si radio este evidenta. Piata TV de publicitate este disputata de Media Pro, Intact, SBS, Realitatea si National TV. La radio, SBS si EDI Romania controleaza aproape 75% din publicitate.

Singuratatea este o haina grea in presa

In primele patru luni ale acestui an, volumul brut de publicitate cheltuit in presa scrisa, radio si TV s-a ridicat la 890 de milioane de euro. Grupurile de presa Media Pro, Intact, Ringier, SBS, Realitatea si National isi disputa grosul bugetelor de publicitate.

Achizitia cotidianului Gandul de catre PubliMedia International, divizia de print a trustului Media Pro, dar mai ales preluarea pachetului majoritar al trustului de presa Catavencu de catre Realitatea Media, a aprins discutiile despre fenomenul de concentrare a presei romanesti in entitati patronate de cativa oameni de afaceri. Adunarea produselor de presa sub steagurile unor trusturi, prin preluari sau lansari de noi titluri, se intrezarise inca de acum patru-cinci ani. Cele doua recente tranzactii confirma un fenomen cat se poate de firesc: este din ce in ce mai greu sa rezisti de unul singur pe o piata foarte competitiva. Daca in teorie se poate vorbi la nesfarsit despre independenta jurnalistica, despre relatia jurnalist - interesul patronului, despre agenda care poate fi impusa publicului de catre mogulii presei, in businessul cel de toate zilele, concentrarea este... buna, parafrazand un slogan de detergent.

Ponderea marilor trusturi in vanzarile brute de publicitate nu pare sa confirme spaimele concentrarii sau a monopolului. Potrivit monitorizarilor Alfa Cont, pe primele patru luni ale anului 2006, volumul brut de publicitate in presa scrisa, radio si TV a fost de 893 de milioane de euro (n-au fost scazute discounturile, asa incat valoarea neta este mult mai mica). Din acest volum, grupul Media Pro detine 29,4%, Intact, 10%, iar SBS (Prima TV, Kiss FM si Magic FM) are 14,2%.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.