Jucatorii de pe piata de farmaceutice din Romania au toate motivele sa isi frece mainile de bucurie. Afacerile din industria de profil sunt intr-o continua ascensiune, fapt ce se va reflecta in intensificare concurentei dar si in cresterea profitului

Sectorul industriei farmaceutice din Romania este in plina expansiune, fapt ce a atras investiile straine ca un magnet. Perspectivele sunt pozitive, pe temen mediu asteptandu-se o dezvoltare ridicata a industriei farmaceutice, avand in vedere faptul ca in tara noastra consumul de medicamente pe cap de locuitor va creste odata cu cresterea nivelului de trai. Anul trecut s-a integrat in trendul ascendent al pietei, segmentul de retail al farmaceuticelor inregistrand o crestere mai mare decat industria de profil.

Piata a crescut cu 18 procente in 2005

Potrivit unui studiu al firmei de cercetare Cegedim Romania, in 2005 industria farmaceutica autohtona a reprezentat o afacere de 4,59 miliarde de lei (1,31 miliarde de euro potrivit estimarii Wall-Street), cu 18 procente mai mult decat in 2004.

Cel mai important segment al pietei este reprezentat de retail, din care au rezultat 75,6% din incasarile industriei de profil. Acesta a crescut anul trecut cu 25,3%, in timp ce celalalt segment, cel al produselor furnizate spitalelor a stagnat practic, cresterea fiind doar de 0,2%. Si in 2006 retailerii din industria de profil se asteapta la o crestere importanta, unul dintre jucatorii de pe piata, HelpNet, estimand pentru Wall-Street o crestere a vanzarilor proprii de 70%, vanzarile companiei in 2005 fiind de 30 de milioane de euro.

Produsele cu prescriptie medicala au crescut mai mult (+ 26,6%) fata de cele fara prescriptie medicala (+ 20,6%), produsele comercializate pe baza unei prescriptii medicale reprezentand aproape 80% din totalul segmentului de retail. Pe tendinta generala de crestere, in 2005 am consemnat o schimbare istorica de lider in privinta grupelor terapeutice: pentru prima data in ultimii 10 ani, medicamentele cardiovasculare (cu o cota de 17,7%) au intrecut in valoare antiinfectioasele sistemice (17,5%).

Cele mai bune companii farmaceutice din Romania

In 2005 liderul pietei farmaceutice din Romania a fost compania GlaxoSmithKline, care a inregistrat vanzari de 415,8 milioane de lei, ceea ce se transpune printr-o cota de piata de 9,1%. Pe pozitia a doua s-a situat Hoffman La Roche, care detine o cota de piata de 6,7% prin vanzarile de 309,4 milioane de lei in 2005. A treia companie farmaceutica din Romania este Novartis care a avut vanzari de 294,4 milioane de lei, adica 6,4% din totalul pietei. A patra companie farmaceutica din Romania in 2005 a fost Sanofi-Aventis, cu 290,9 milioane lei si o cota de piata de 6,3%. Ultima clasata din cele mai bune cinci companii farmaceutice din tara este Phizer, care a inregistrat 277,6 milioane de euro, ceea ce se transpune intr-o cota de 6% din piata.

Potrivit studiului Cecedim, in 2006 este probabil sa asistam la o noua crestere, insa sub performanta anului 2005, in principal din cauza nevoilor semnificative ale pietei, in conditiile in care perspectiva legislativa nu este deocamdata clara, iar concurenta se va intensifica.


Despre autor:

Wall-Street

Sursa: Wall-Street


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.