Cresterea concurentei si maturizarea pietei vor aduce preturi mai mici in marile lanturi de magazine de electrocasnice si multimedia

Potrivit lui Dan Ostahie, presedintele Altex, in acest an volumul produselor achizitionate prin credit va scadea la 50% la suta din total, fata de 80% in 2003. Si metodele de creditare se schimba, imprumutul cu buletinul urmand a fi inlocuit de cardurile de credit

Dupa 2002, piata produselor electrocasnice a cunoscut un boom fara precedent. Pe baza sistemelor de creditare Altex, Flanco, Domo si Cosmo au inregistrat cresteri de 200-300%. Sistemul de creditare "doar cu buletinul" a permis unei categorii foarte largi de populatie sa aiba acces la produse care pana atunci erau considerate tabu. Cresterea accentuata a creditelor de consum acordate populatiei a atras atentia BNR care, in 2004 a elaborat o serie de masuri destinate reducerii numarului de credite acordate populatiei.

Desi au apelat la diferite metode de genul parteneriatelor cu banci sau societati de credit, firmele de retail nu au putut mentine in ultimii doi ani nivelul accelerat de crestere pe care l-au inregistrat in 2003. Dupa un 2004 afectat de masurile BNR a urmat un 2005 cu o evolutie destul de modesta. Chiar daca nu mai este caracterizata de acelasi dinamism, piata electrocasnicelor continua sa fie in schimbare si tinde sa se modernizeze. Astfel "traditionalul" buletin tinde sa fie inlocuit de mult mai modernul card de credit.

Parteneriate cu bancile

Unul dintre "campurile de actiune" in lupta pentru atragerea cat mai multor clienti, este realizarea unor parteneriate cu banci sau societati de credit. "In 2006 vor aparea noi sisteme de creditare legate de carduri. Este vorba in primul rand de cele cobranded" a declarat Dan Ostahie, CEO Altex. Astfel, daca pana acum fiecare din cei patru mari retaileri a incercat sa concureze la acordarea de cat mai multe facilitati pentru cei care doresc sa cumpere un produs in rate si in parte a reusit, un studiu Daedalus Consulting aratand ca in 2004 cel mai popular tip de credit era cel pentru achizitionarea de electrocasnice, in prezent imprumutul pentru cumpararea de astfel de produse pare sa-si fi atins in mare masura limitele.

Urmatorul pas in aceasta directie este deschiderea de linii de credit pentru potentialii cumparatori. Cardurile de credit si in special cele cobranded vor castiga din ce in ce mai mult teren. Proliferarea din ultimul timp a acestora (vezi cardul Avantaj emis de Finansbank si Bucuresti Mall, cardurile emise de BRD Groupe Societe Generale, in parteneriat cu Carrefour si Praktiker, cel emis de Banca Transilvania impreuna cu Credisson cel al BCR realizat impreuna cu Altex sau cel emis de TBI Credit impreuna cu Cosmo) arata ca fenomenul a inceput deja sa se produca. Cu aceasta se poate vedea ca "mingea" a trecut din nou in mare masura pe terenul bancillor, care vor deveni parteneri valorosi pentru retaileri in lupta pentru castigarea de cote de piata pe segmentul electronicelor si electrocasnicelor.

Vanzarile prin credit vor scadea in 2006

"Procentul vanzarilor prin credit este in scadere. La noi, spre exemplu, in 2003, ponderea creditului din total vanzari a fost de 80%, in 2004 a scazut la 70%, in 2005 la 60%, iar pentru 2006 ne asteptam sa ajunga la 50%" a spus Dan Ostahie. De altfel, pentru anul viitor, actorii principali din sectorul vanzarilor de electrocasnice se asteapta ca vanzarile sa inregistreze aceeasi crestere ca in 2005 sau chiar sa stagneze.

"Volumul pietei nu credem ca va creste mult in 2006. Piata retailului de elecronice si electrocasnice se afla intr-un proces de maturizare, lucrurile se asaza si schimbarile de la un an la altul nu mai sunt atat de radicale. Estimarile noastre vizeaza o crestere a volumului pietei de aproximativ 15%", a declarat Lorand Szarvadi, CEO Domo, Altex, cea mai mare retea de profil a obtinut pentru anul 2005 o crestere cu numai 95% a vanzarilor fata de anul 2004. In 2003 acelasi lant de magazine inregistra vanzari cu 300% mai mari decat in anul precedent.

Preturi mai mici

Anul acesta competitia in domeniu a crescut semnificativ. Acest lucru poate fi observat cu usurinta chiar numai urmarind spoturile publicitare din ce in ce mai multe ca numar si din ce in ce mai agresive. La TV unul din 5 spoturi este la un magazin de tip retail, reclama stradala este din ce in ce mai prezenta, promotiile din ce in ce mai atractive si mai numeroase. Cresterea competitiei nu putea sa ramana fara efecte asupra preturilor practicate de catre marii retaileri.

Astfel din 2006 figurile importante din domeniu anunta o scadere a preturilor. "Preturile vor scadea, insa costurile vor creste", a declarat Dan Ostahie. Acesta sustine ca echilibrul se va restabili prin cresterea volumelor pentru acoperirea costurilor fixe. De altfel, Lorand Szarvadi, CEO Domo declara intr-o conferinta de presa ca "Tendinta preturilor ar trebui sa fie de scadere. Concurenta puternica din acest sector are efect si asupra preturilor, in favoarea consumatorilor".


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.