Dupa ce Orkla a cumparat Royal Brinkers, primii doi jucatori cumuleaza 96% din vanzarile interne

Cu un an inainte de aderare, firmele din Romania se pregatesc pentru competitia cu procesatorii europeni. Miza se ridica la circa 35 de milioane de euro, cu perspective de crestere sustinuta. Caserola de margarina pe care o cumparati de la magazin are toate sansele sa apartina unuia dintre cei doi producatori care isi impart detasat piata.

Dupa ce norvegienii de la Orkla Foods s-au hotarat sa preia 100% din actiunile celui de-al doilea producator din tara, Royal Brinkers Romania, industria margarinei a devenit una dintre cele mai concentrate din domeniul alimentar. Orkla si Unilever isi impart acum o piata a carei valoare ar putea depasi 35 de milioane de euro in acest an. "Majoritatea pietelor din Romania sunt polarizate in jurul a doi sau trei producatori mari, in general multinationale. Putine piete sunt puternic dominate de un singur producator", arata Emanuel Sanda, Deputy Country Manager, la ACNielsen Romania.

Asadar, daca preferati Delma sau Rama, cumparati un produs al firmei Unilever, dar daca in cosul de cumparaturi "aterizeaza" Linco, Wiesana sau Holland, banii se vor indrepta catre noul lider al pietei, din punctul de vedere al volumului vandut, Orkla. Cele cinci marci de margarina mentionate conteaza pentru circa trei sferturi din volumul pietei interne, potrivit unui studiu al AC Nielsen. Este posibil ca norvegienii sa reduca anul viitor numarul marcilor, pentru a nu-si risipi eforturile de marketing. "Este prea devreme sa vorbim despre rationalizarea portofoliului. Vom stabili strategia dupa preluare si, bineinteles, dupa efectuarea unui studiu de piata", arata Aliz Kosza, directorul general al Orkla Romania.

Dar ce spun cei de la Unilever despre recenta achizitie? "Continuam sa investim in cele doua branduri, Delma si Rama, pentru a ne consolida pozitia. Unilever a investit in Romania peste 90 de milioane de euro, in cele trei fabrici din Otopeni, Ploiesti si Targu-Mures", apreciaza Alexandra Gatej, presedintele Unilever South Central Europe.

La inceputul anilor ‘90, margarina a detronat untul

Consumul de margarina a cunoscut fluctuatii importante de la sfarsitul anilor ‘80. "A fost o schimbare radicala; de la 90% consum de unt inainte de 1989, acum s-a ajuns la peste 70% consum de margarina", arata Dan Petre, analist, la societatea D&D Research. In perioada comunista, a existat pe piata o margarina produsa local, dar de caliate mai slaba, folosita prioritar pentru gatit. In 1990-1994, au fost facute importuri masive, dupa 1994 incepand producerea pe plan local a marcilor internationale de margarina.

Potrivit AC Nielsen, vanzarile de margarina s-au situat la 18.501 tone, in primele noua luni ale anului in curs, in timp ce productia autohtona de unt a ajuns, in aceeasi perioada, la 4.752 tone, alte trei mii de tone fiind importate. Orkla a intrat in Romania in 2002, prin achizitionarea companiei Topway Foods, in timp ce Royal Brinkers a inceput sa produca pe plan local, din 1993, margarina sub marcile Linco, Holland si Unirea.


Despre autor:

Capital

Sursa: Capital


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.