Anul trecut, in perioada Sarbatorilor de iarna, Amazon.com a atins maximul istoric al tranzactiilor intr-o singura zi: 2,8 milioane de produse vandute! Adica 32 de comenzi ferme in fiecare secunda. Adaugam ca produsele in cauza au fost expediate catre consumatori din peste 200 de tari si avem cu adevarat amploarea fenomenului. E clar: tipii de la amazon.com sunt intelesi cu Mos Craciun!

In Romania, comerciantii isi ascund neputinta de a profita de febra cumparaturilor online, iscata de luna cadourilor, in spatele dificultatilor tehnologice "insurmontabile". De fapt, totul tine de versatilitatea intreprinzatorului, de constientizarea adresabilitatii permanente si generale a afacerilor online.

Agentii Mosului

Internetul a adus in peisajul businessului modern anumite tendinte care se evidentiaza mai bine ca oricand in preajma Sarbatorilor.

E-mail-urile trimise lui Mos Craciun sunt unele dintre generatoarele cele mai importante de vanzari. Copii si chiar adulti din toata lumea ii scriu lui Mos Craciun. Mai nou, posta electronica a luat chiar fata celei clasice. Si Mosului trebuie ca ii este mai comod sa-si parcurga inbox-ul decat sa tot faca drumuri pana la cutia postala si apoi sa deschida atatea plicuri. Iar comerciantii nu au decat de castigat de pe urma contabilizarii dorintelor pe care trebuie sa le indeplineasca Mosul. De fapt, aceasta contabilizare nu se rezuma la perioada Sarbatorilor, ci se intinde pe durata intregului an. Ati adaugat vreodata in cosul de cumparaturi produse fara sa finalizati procedura de achizitionare? Ati adaugat vreodata produse in "lista dorintelor" ("wish list")? I-ati solicitat unui comerciant online sa includa in oferta sa un anumit produs? Daca raspunsul este afirmativ, se poate spune ca, din punctul de vedere al comerciantului, tocmai i-ati scris lui Mos Craciun. Iar el nu ar trebui sa intarzie sa va rasplateasca pentru ca ati fost cuminte.

Idei pentru daruri

Urmarea fireasca a scrisorilor catre Mos Craciun este lista de cadouri sugerate. Comerciantii online din strainatate au pus la punct sisteme complexe, pliate pe preferintele cunoscute ale destinatarilor. Spre exemplu, Amazon.com ofera clientilor sai idei de cadouri, modalitati practice de organizare a impartirii cadourilor (trimitere prin posta direct catre destinatar, trimitere cu un curier etc.). Daca veti cauta la www.amazon.com/ gp/gift-central/, folosind numele persoanei sau adresa acesteia de e-mail, rezultatele vor fi mai mult decat impresionante. O cautare dupa "Gheorghe" a returnat 130 de "liste ale dorintelor" organizate de utilizatori cu acest nume.

Daca aveti un cunoscut printre ei si doriti sa-i faceti un cadou, iata ocazia perfecta. Cadoul il puteti cumpara, bineinteles, tot de la Amazon.com. Daca nu regasiti persoana cautata printre cele care si-au deschis liste ale dorintelor la Amazon.com, nu disperati. Tot prin intermediul comerciantului online ii pu-teti sugera persoanei in cauza sa-si deschida o astfel de lista.

Felicitare de valoare

Cand nu stiu ce sa cumpere cuiva de Sarbatori, unii apeleaza, simplu, la "plicul" cu bani, pe principiul ca darul mai reusit este cel pe care omul si-l face singur. Amazon.com s-a gandit si la asta, inventand "certificatul de cadou". Acesta poate fi o scrisoare, o felicitare electronica sau o felicitare traditionala avand o anumita valoare-credit, intre 5 si 5.000 de dolari americani. Puteti achizitiona un astfel de certificat de la Amazon.com si il puteti trimite persoanei careia doriti sa-i faceti un cadou. Odata primit, destinatarul certificatului isi poate alege cadoul dorit, in limita creditului inclus. Certificatul de cadou trebuie utilizat in maximum 18 luni de la data la care a fost achizitionat. El nu poate fi folosit decat pentru achizitionarea unor produse listate in www.amazon.com, si nu poate fi transformat in cash.

Un comerciant online care ofera servicii de identificare a cadourilor dorite ar trebui sa aiba in vedere si alte unelte de navigare pe care multi utilizatori le gasesc utile. Astfel, cel mai mare succes in randul utilizatorului obisnuit de Internet il au filtrele de pret, care permit navigarea dupa categorii de preturi: sub 30 de euro, intre 30 si 40 de euro si tot asa. Internautii gasesc interesante si impartirea sugestiilor dupa categorii ale destinatarilor (el, ea, copii, parteneri de afaceri etc.) sau dupa evenimentul care ocazioneaza cadoul. Amazon.com merge chiar mai departe si colaboreaza cu diverse reviste extrem de cunoscute, pentru a oferi si mai multa incredere utilizatorului. Aceste reviste intocmesc regulat ghiduri de cadouri destinate propriului public (reviste pentru femei, reviste auto, reviste dedicate adolescentilor, amatorilor de film, carte etc.). Amazon.com preia integral ghidurile respective si ofera spre vanzare celor interesati produsele de care se aminteste acolo.

Marile magazine online ofera, de asemenea, un serviciu de ambalare a cadoului, conform dorintelor clientului, precum si un serviciu de personalizare a felicitarii care insoteste cadoul.

Mos Craciun cu sanie in pana

In Romania, oferta online de cadouri este inca destul de restransa. Unii comercianti incearca sa urmeze modelul Amazon.com si ofera servicii de identificare a unui posibil cadou. Ne lipseste insa integrarea cadoului in mecanismul imens pe care intreprinzatorii occidentali l-au gandit in cele mai mici detalii: un cadou de Craciun trebuie cumparat in preajma Craciunului si livrat de Craciun.

La noi, plata online este la un nivel incipient, iar magazinele online inca nu lucreaza cu propriile depozite si sisteme de distributie. De aceea, utilizatorii se plang uneori de intarzieri in livrarea comenzilor. Cu toate acestea, estimarile vanzarilor online din preajma Craciunului 2005 confirma cresterea exploziva a comertului electronic in Romania. Multe magazine apreciaza deja ca volumul vanzarilor a crescut semnificativ in ultimele zile si ca se apropie de un maximum istoric in saptamana dintre Craciun si Anul Nou.

Afacere in crestere

Previzionand anul 2006 din perspectiva afacerilor pe Internet din Romania, urmarim trei factori: (1) cresterea gradului de implementare a sistemelor de plata online, care va duce implicit la (2) cresterea vanzarilor online, dar si la (3) cresterea semnificativa a bugetelor alocate publicitatii online. Ar mai fi de adaugat faptul ca sectorul in cauza beneficiaza si de alte avantaje majore: dinamism, grad redus de penetrare a coruptiei, baze noi de marketing etc. Toti acesti factori vor duce, dupa opinia noastra, la o explozie a cifrei de afaceri inregistrate de initiativele online in 2006. Asadar, la finalul anului urmator, e foarte posibil sa regasim comertul online in varful topului afacerilor de succes.

In loc de Post-Scriptum

Avem si noi o "lista" a dorintelor pentru 2006, personalizata pentru cititorii nostri. Ea contine, de fapt, o simpla intrebare: "Ar fi posibil sa aveti mai multa incredere in Internetul romanesc?".


Despre autor:

Saptamana Finaciara

Sursa: Saptamana Finaciara


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.