Din analiza principalelor categorii de produse, se observa cum alimentele de baza au fost cele mai afectate de cresterea preturilor, valoarea cheltuita pentru aceste categorii fiind cu 15% mai mare, in timp ce cheltuielile pentru produse alimentare ne-esentiale au crescut cu 4%.
Dintre produsele alimentare de baza, uleiul a inregistrat cresteri valorice de pana la 40%, in vreme ce volumul a scazut cu aproape 2%. Pentru cafeaua macinata si prajita - considerata de asemenea de catre consumatori un produs esential - nivelul cheltuielilor a ramas relativ stabil. Cu toate acestea, consumul a scazut cu pana la 7%, la un numar de consumatori constant.
Cheltuielile pentru produsele de ingrijire a locuintei si de igiena personala au inregistrat cresteri de 5% in prima jumatate a anului comparativ cu perioada similara a anului precedent. Dintre produsele nealimentare de baza, gospodariile din Romania au platit usor mai putin pentru detergent de rufe (-1% in valoare), in timp ce pentru sampon de par cheltuielile au crescut cu pana la 12%, desi consumul a ramas aproximativ acelasi.
- La ce au renuntat romanii?
Dupa o perioada in care produsele de ingrijire au fost puternic afectate de scaderea consumului in incercarea romanilor de a se adapta la contextul economic dificil, in prima jumatate a anului, categorii precum deodorantele si sapunul de toaleta inregistreaza cresteri volumice modeste de 4% fiecare, in timp ce numarul de gospodarii care au cumparat cel putin o data aceste produse a crescut usor.
- Ce prefera romanii: supermarketurile sau buticurile?
Comertul modern castiga in continuare teren in detrimentul celui traditional atragand in primele sase luni ale anului 47% din totalul cheltuielilor gospodariilor din Romania pentru produse de larg consum, in crestere cu doua puncte procentuale fata de perioada similara a anului precedent. Buticurile si magazinele alimentare, principalele formate ale comertului traditional, au pierdut 4 puncte procentuale in valoare, antrenand in primele sase luni ale anului curent doar 37% din totalul cheltuielilor pentru produse de larg consum comparativ cu 41% in perioada similara a anului 2010.
La nivel de cheltuieli absolute, in aceasta perioada hipermarketurile si supermarketurile au inregistrat rate de crestere de aproape 15% fiecare, iar magazinele de tip discount de 14%. Principalul motor de crestere in cazul formatelor comertului modern este numarul mai mare de cumparatori, tendinta explicata si de expansiunea teritoriala dinamica a marilor lanturi de retail.
Alimentele de bază care se vor ieftini începând de la 1 august 2023
Studiul are la baza informatii obtinute prin monitorizarea consumului casnic a aproximativ 90 de categorii de produse de larg consum prin intermediul cercetarii de tip Panel de Consumatori a GfK Romania, pe un esantion de 2.200 gospodarii, reprezentativ la nivel national.
Despre autor:
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
Mai multe despre
-
Spațiile verzi și eficiența energetică, viziunea pentru un București sustenabil
Sursa: green.start-up.ro
-
Dan Mihăescu: Ce trebuie să știe fondatorii despre GapMinder Fund II?
Sursa: start-up.ro
-
Secretele vedetelor de la Hollywood pentru un machiaj impecabil. Tehnici și...
Sursa: garbo.ro
-
Venituri de peste 300 de milioane de euro pentru Jumbo, în 2023. Care sunt...
Sursa: retail.ro
-
Cum se poate evita insolvența. Expertul care s-a ocupat de cazul Blue Air:...
Sursa: wall-street.ro
-
Afirmații delirante din partea unui preot: femeile agresate se*ual trebuie să...
Sursa: kudika.ro
-
UniCredit vede oportunități de consolidare în România
Sursa: futurebanking.ro