Companiile IT&C isi revendica grosul externalizarii de servicii (outsourcing) in Romania. Estimarile volumului afacerilor realizate pe aceasta cale sunt de circa 110 milioane de dolari in 2003.
Specialistii prezenti la recenta conferinta Outsourcing III, organizata de FinMedia, nu au reusit sa estimeze volumul afacerilor intregului segment de piata (inclusiv servicii non IT), pentru ca, in coplesitoarea lor majoritate, cei prezenti erau informaticieni sau consultanti, iar ceilalti lipseau.

NON-IT. Activitatile de transport, de consultanta si audit (pe orice domeniu), de reparatii si depanare, mentenanta si asistenta tehnica sunt servicii "clasice", externalizarea lor producandu-se ca urmare a restructurarii economiei. Serviciile de management de personal (inclusiv recrutarea), alte activitati de management, de gestiune a patrimoniului imobiliar, de curatenie si de catering sunt insa produse noi. Mai mult decat o piata, outsourcingul este un fenomen sau o "megatendinta ireversibila" (Jan Marriott, Gartner Research Group), specifica economiei globale. "Piramida organizarii unei companii dupa activitatile desfasurate tinde sa se aplatizeze prin externalizare", spune Liviu Dimitriu, director de proiect la Datek Telecom. De altfel, decizia privind activitatile potrivite pentru externalizare este o problema de management, si prin urmare, si una de definire a pietei.

TRANSFER. Outsourcingul consta, de fapt, in externalizarea unor costuri proprii pe o piata a serviciului respectiv, unde acestea scad, gratie concurentei. "Este o problema de competitivitate, iar principalul vector al competitivitatii este creativitatea, tradusa print-o valoare adaugata mai mare", explica Dimitriu. Asa se face ca adancirea specializarii unor servicii clasice da nastere unor afaceri prin externalizare. A "produs" companii nu numai externalizarea activitatii de curatenie, dar si cea a contabilitatii. Se adauga managementul de personal, de relatii publice, transporturile speciale, serviciile nemedicale ale institutiilor medicale si multe altele. Secretul este crearea, de fiecare data, a unei oferte fin adaptate clientului.

Totusi, nu atat apetenta pentru reducerea costurilor, cat cresterea economica a determinat expansiunea externalizarii, remarca Mircea Vuici, consilier la Institutul pentru Tehnica de Calcul. "Externalizarea serviciilor non-IT (contabilitate, managementul resurselor umane, transporturi etc.) permite unei companii sa se concentreze asupra domeniului principal de activitate. Specializarile devin tot mai inguste, iar externalizarea aduce costuri mai mici si servicii mai bune", spune Sorin Ganescu, director general al companiei Resurse Umane si Servicii Conexe (RUSC).

LIDER. Tehnologia informatiei isi revendica pozitia de lider in outsourcing, mai ales pentru ca lucreaza complementaritate cu alte domenii, cum este consultanta de afaceri. Managementul unei companii include procesarea unor mari cantitati de date. Potrivit Gartner, peste 75% din datele cu care lucreaza companiile nu sunt structurate in baze de date, ci exista ca documente si consuma jumatate din bugetul IT. Solutiile informatice pentru circulatia interna a informatiei reduc cheltuielile considerabil. Exemple: solutia de retea de telex propusa de Datek lui RomTelecom, sau cea vanduta de Xerox lui Mobifon, care a dus chiar si la reducerea cu 60% a echipamentelor. Problema nu este mult mai simpla in cazul companiilor mici, dar cu multi clienti. Outsurcingul, atunci cand nu se refera la activitati de detaliu, priveste componente de management.

AVANTAJE

"Specializarile devin tot mai inguste, iar externalizarea aduce costuri mai mici si servicii mai bune" - Sorin Ganescu, director general Resurse Umane si Servicii Conexe (RUSC)


Despre autor:

Jurnalul National

Sursa: Jurnalul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.