Pe piata de telefonie, aglomeratia a devenit destul de mare. Operatorii alternativi au reusit sa atraga o parte dintre clientii principalului jucator, Romtelecom. Acestia s-au concentrat pe zona urbana.

Monopolul de pe piata de telefonie fixa a luat sfirsit la 1 ianuarie 2003, cind s-a luat decizia liberalizarii acesteia. In perioada urmatoare au aparut si primii furnizori alternativi. Numarul acestora a crescut de la an la an. Conform celor mai recente date ale Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, la sfirsitul anului 2004, 19 operatori ofereau servicii de apeluri locale si nationale. Posibilitatea de a efectua apeluri din reteaua de telefonie fixa catre telefoanele mobile o ofereau 17 furnizori. Cele mai atractive s-au dovedit a fi apelurile internationale: nu mai putin de 47 de operatori s-au orientat catre acestea. Si numarul de minute vorbite in aceste retele a evoluat spectaculos.

Tinta clara

Mediul rural nu pare sa se bucure, cel putin deocamdata, de atentia concurentilor Romtelecom. Acestia se orienteaza catre orase, unde sint mai multi locuitori, astfel incit cheltuielile pentru construirea, extinderea si modernizarea retelei sint mai mici si se amortizeaza mai repede. De asemenea, in mediul urban sint persoane cu venituri mai mari.

Abonatii providerilor de Internet care ofera si servicii de telefonie reprezinta un procent insemnat din numarul celor care au optat pentru furnizorii alternativi. Acestia au fost atrasi in primul rind de tarifele mici. Aici intra in discutie avantajul pe care il au operatorii din aceasta categorie: prin aceeasi retea ofera si Internet, si telefonie, astfel incit costurile sint mai mici. Si tarifele scazute pentru apelurile internationale au contat in alegerea furnizorului.

Pe scurt, putem spune ca romanul care s-a orientat catre operatorii alternativi locuieste in mediul urban, cauta tarife mai mici si vorbeste mai mult in retelele fixe si in strainatate. De asemenea, asa cum am mai spus, multi dintre clientii furnizorilor alternativi de telefonie fixa au si conexiune la Internet prin aceeasi firma. Produsele noilor operatori s-au dovedit atractive si pentru companii.

Cota in crestere

Prezenta furnizorilor alternativi se face deja simtita pe piata. "In 2004, traficul realizat de furnizorii alternativi de servicii de telefonie fixa reprezenta 2,92% din traficul total de voce, ofertele alternative avind un impact mai mare asupra pietei apelurilor internationale la puncte fixe. Astfel, la sfirsitul anului 2004, cota de piata inregistrata de catre furnizorii alternativi pe acest segment de piata era de 38,70%", spune Dan Georgescu, presedintele ANRC. Faptul ca operatorii alternativi si-au consolidat pozitia pe piata se observa si din traficul originat in retele publice de telefonie fixa catre alte retele publice de telefonie fixa, care a crescut de aproximativ 12 ori in 2004, fata de 2003. Cum nivelul de raspindire a telefoniei fixe este destul de scazut in Romania, este de asteptat ca si alti operatori sa incerce sa intre in aceasta competitie.

Cartela, mai populara decit abonamentul

Dorinta de mobilitate a influentat decisiv piata de telefonie. Telefonia mobila a atras in ultimii ani milioane de romani. Principalii doi jucatori de pe piata au, impreuna, peste 11 milioane de clienti.

Conform Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii, la sfirsitul anului 2004, numarul clientilor firmelor de telefonie mobila care utilizau cartele preplatite reprezenta mai mult de jumatate din cifra totala. Astfel, la sfirsitul lui 2004, cei care foloseau cartele reprezentau 64% din numarul total de clienti, in vreme ce restul, 36%, erau abonati. Totusi, in ultimele luni telefonia mobila a inregistrat o crestere semnificativa. Astfel, conform datelor companiei, Orange Romania a depasit pragul de sase milioane de utilizatori in luna august. In prima jumatate a anului 2005, Orange a anuntat o crestere cu 45% a numarului de clienti, fata de aceeasi perioada a anului trecut, lucru care a generat o crestere cu 44% a veniturilor obtinute.

Astfel, la 30 iunie 2005 Orange avea 5,72 milioane utilizatori, fata de 3,96 milioane la 30 iunie 2004. In replica, la 30 iunie 2005, Connex anunta 5.250.621 de clienti, cu 28% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. Nu trebuie trecuta cu vederea nici evolutia Zapp, care a crescut constant si a diversificat oferta. De asemenea, este asteptata cu interes relansarea Cosmorom.

Televiziune prin cablul pentru telefon

Evolutia furnizorilor alternativi nu a lasat Romtelecom fara reactie. Conducerea companiei anunta ca in viitor vor fi lansate oferte pentru servicii integrate: telefonie, date si voce.

Dupa ce s-au investit aproximativ 25 de milioane de euro in modernizarea infrastructurii de telecomunicatii din Bucuresti si in modernizarea echipamentelor, conducerea Romtelecom anunta ca in viitor compania se va orienta catre servicii integrate, care pot fi suportate de noua retea. "Obiectivul Romtelecom este ca pe acelasi fir traditional de cupru, pe care altadata se furnizau doar servicii de telefonie, sa se poata oferi simultan voce, date, televiziune, jocuri", spune Dan Pazara, Corporate Affairs Romtelecom.

Mai mult, pentru acest an se anunta inceperea implementarii unei retele de ultima generatie, Next Generation Network. S-a mai anuntat ca in urmatorii trei ani vor fi investite aproximativ 500 de milioane de euro in retea. Principalul operator de telefonie se va concentra si pe segmentul de servicii de Internet. "Pina in 2007, Romtelecom urmareste sa devina lider de piata in domeniul Internet si date, cu o cota de piata de peste 70%. Estimam ca vom avea, pina la sfirsitul anului 2008, peste 350.000 de utilizatori ai serviciilor IP", mai spune Dan Pazara.


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.