Cel mai mare site de licitatii online din lume, eBay, a ajuns la un acord pentru cumpararea companiei furnizoare de servicii de telefonie prin Internet Skype, tranzactia urmand sa aiba o valoare de pana la 4,1 miliarde de dolari (3,3 mld. euro), conform oficialilor eBay.
eBay va plati initial 1,3 miliarde de dolari (1 mld. euro) in cash si 1,3 miliarde de dolari in actiuni, urmand ca pana in 2008 sau 2009 sa plateasca inca 1,5 miliarde de dolari daca obiectivele financiare vor fi atinse. Astfel, valoarea totala a tranzactiei ar putea ajunge la 4,1 miliarde de dolari.

In urma cu mai putin de o saptamana, presa a preluat zvonuri care dadeau ca sigura existenta unor discutii intre eBay si Skype. Totusi, in acel moment se parea ca discutiile sunt intr-un punct sensibil si ca intelegerea era pe punctul de a fi anulata. Suma pe care eBay urma sa o plateasca era de aproximativ 2-3 miliarde de dolari. Oficialii celor doua companii au refuzat sa comenteze acele informatii, insa ieri pe site-ul eBay a fost publicata o declaratie a lui Meg Whitman, directorul executiv al companiei, prin care se confirma faptul ca intelegerea dintre eBay si Skype "urmeaza sa fie finalizata in scurt timp".

Preluarea Skype va reprezenta cea mai mare actiune de acest gen a eBay, de la infiintarea companiei, in urma cu zece ani.

In anul 2002, eBay a platit 1,5 miliarde de dolari pentru PayPal, care a oferit grupului de licitatii o pozitie importanta pe piata serviciilor de plati online. Anul acesta PayPal este aproape de a-si indeplini obiectivul: venituri de 1 miliard de dolari (800 milioane euro). In luna iunie 2005, eBay a cumparat site-ul Shopping. com, specializat in prezentarea comparativa a produselor comerciale din magazinele online. Tranzactia a valorat 620 de milioane de dolari (aprox. 505 mil. de euro) si a fost a doua achizitie ca marime facuta de eBay in SUA, dupa cumpararea serviciului PayPal (prin care se pot face transferuri de bani intre utilizatorii care detin o adresa de mail).

Compania Skype, cu sediul in Luxemburg, furnizeaza servicii de telefonie prin intermediul Internetului (convorbiri de la computer la computer), acestea fiind gratuite pentru utilizatorii Skype care vorbesc intre ei. In cazul in care utilizatorii apeleaza numere de telefon fix sau mobil (asa-numitul serviciu premium), se aplica un tarif.

Skype nu publica rezultatele financiare, insa analistii estimeaza ca providerul are in jur de 2 milioane de utilizatori ai serviciilor premium. Avand in vedere ca, in medie, un astfel de utilizator plateste cam 50 de euro pe an pentru serviciile premium, se poate estima ca Skype are venituri de aproximativ 100 de milioane de euro pe an, conform Financial Times.

Software-ul Skype a fost descarcat de 164 de milioane de ori, iar compania a atras in doar doi ani de existenta 54 de milioane de utilizatori inregistrati. In acest ritm, numarul lor s-ar putea dubla in aproximativ un an, sunt de parere unii analisti.

Daca acordul cu Skype se va incheia, eBay va castiga o companie creata abia acum trei ani, cu venituri modeste deocamdata, dar cu o rata de crestere exploziva la nivel international. eBay este o companie apreciata pentru modelul inovator pe care l-a propus (loc de intalnire virtual intre cumparatori si vanzatori), insa are de rezolvat o problema importanta - piata sa de baza, Statele Unite, a ajuns la maturitate, iar cresterile s-au incetinit, comenteaza presa internationala.
In plus, eBay trebuie sa-i convinga pe analisti si pe investitori ca intelegerea cu Skype este necesara pentru a asigura noi cresteri ale venitului si ca afacerea merita o investitie de mai multe miliarde de dolari.

Strategia adoptata de site-ul eBay pentru expansiunea sa si in afara teritoriilor SUA a fost achizitionarea de site-uri dominante de licitatii, mai ales din China si India, pe care le-a relansat apoi in alte zone ale lumii, in special in Marea Britanie.

eBay ar putea insa adopta si alte strategii pentru a-si extinde afacerea. O noua nisa pe care compania ar putea-o urma, mai ales daca reuseste sa cumpere Skype, este telefonia prin Internet de tip pay-per-call, scrie Wall Street Journal. Acest nou tip de promovare online consta in platirea unui furnizor de servicii pentru afisarea pe site-ul sau a numarului de telefon al companiei care isi face reclama. In functie de cate apeluri telefonice primeste compania de la clienti, furnizorul de publicitate primeste un anumit comision.


Despre autor:

Ziarul Financiar

Sursa: Ziarul Financiar


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.