Batalia pe piata serviciilor de Internet devine tot mai acerba. Companiile de cablu, Romtelecom, Zapp, operatorii de telefonie mobila intra in concurenta puternica atat pentru clientii companii, cat si pentru cei individuali. Prin ofertele diversificate, clientii au de unde alege si pot renunta usor la un operator daca nu sunt multumiti de serviciile sale. Dupa ce ani de zile, Romtelecom a fost o companie care a furnizat in special servicii de voce, in ultimul timp, operatorul national de telefonie fixa si-a indreptat atentia si catre servicii de Internet, care pot reprezenta o sursa importanta de venituri. Astfel au aparut si primele rezultate, clienti importanti migrand de la companiile de cablu catre Romtelecom.

Compania nationala de telefonie a trait mult timp din serviciile de voce. Dupa privatizarea din 1998, compania a fost mult timp pe pierdere, doar din 2004 trecand pe profit. Aceasta in conditiile a numeroase disponibilizari si a cresterii preturilor la abonamente, precum si a costurilor apelurilor locale. Chiar daca, in schimb, preturile la apelurile interjudetene si internationale au scazut, a scazut si numarul de minute vorbite de abonatii Romtelecom. Pentru a nu-si baza cresterile de venituri numai pe cresterea abonamentelor, compania nationala de telefonie fixa s-a indreptat si spre serviciile de date.

Romtelecom s-a lansat cu adevarat pe piata de Internet la sfarsitul anului 2004. A reusit deocamdata sa devina unul dintre principalii actori pe piata produselor de dial-up, portofoliul de servicii de acces dial-up incluzand de la dial-up simplu - pana la dial-up cu taxa lunara fixa - ClickNet Freedom sau Digital.

Conexiunile dial-up insa, datorita traficul si vitezei limitate, nu mai reprezinta o solutie nici pentru firme, nici pentru persoanele fizice. Internetul de banda larga este cel care poate aduce bani buni. In 2004, arata statisticile, Internetul de banda larga a fost oferit in proportie de 73% de conexiunea dial-up mobila (operatorul Zapp) sau prin conexiune pe suport de cablu coaxial (22%). Dar alte tehonologii ofera o viteza si un trafic sporit fata de acestea.

In primavara anului 2005 Romtelecom a pus pe piata primul produs de banda larga, bazat pe ADSL, pentru companii, iar trei luni mai tarziu a venit cu o prima oferta pentru persoanele fizice.

Cei de la Romtelecom recunosc ca au lansat ADSL mai tarziu decat ar fi trebuit, dar spun ca au facut acest lucru pentru a avea un produs competitiv. ADSL este o tehnologie lansata acum cinci ani, care a cunoscut inca de la inceput o dezvoltare puternica in tarile in care a fost introdusa. In urma cu 5 ani, instalarea ADSL ar fi costat aproximativ 300-400 de euro pentru fiecare client, spun cei de la Romtelecom. Acum se poate ajunge, in functie de tehnologia folosita, la 50-100 de euro.

Motivul principal al intarzierii introducerii de catre Romtelecom a tehnologiei ADSL l-a constituit starea destul de precara a retelei, care nu permitea trasmiterea de Internet de banda larga. Inainte de lansarea noii tehnologii a fost nevoie de modernizarea intregii retele si de implementarea unor tehnologii de ultima generatie.

Pe de alta parte, ADSL este o tehnologie care se preteaza furnizarii de Internet in zona urbana, or, pana nu demult, reteaua Romtelecom din Capitala era mai proasta decat in alte zone ale tarii.

Pentru modernizarea retelei si instalarea de echipamente de ultima generatie s-au investit aproximativ 25 milioane de euro. Printre altele s-a micsorat bucla locala - circuitul dintre centrala telefonica si consumator ? un element de maxima importanta pentru dis-ponibilitatea ADSL.

In perioada 2005-2007, investitiile Romtelecom vor fi de 500 milioane dolari, a anuntat conducerea companiei. Investitiile respective tin de imbunatatirea infrastructurii, de achizitia de noi echipamente de ultima generatie, care sa permita furnizarea serviciilor de date si voce in conditii de calitate cat mai ridicate si la preturi mai mici. Prin modernizarea intregii retele si instalarea de noi echipamente, Romtelecom se pregateste pentru a atinge, cel mai tarziu in 2007, tinta de a deveni cel mai mare furnizor de broadband din Romania. Noile tehnologii sunt folosite atat pentru date, cat si pentru voce, ceea ce face dificila o estimare in privinta partii alocate pentru unul dintre segmente, ne-au declarat cei de la Romtelecom.

Compania nationala de telefonie fixa intentioneaza sa transforme produsele de acces de banda larga in servicii de masa. Pana la sfarsitul anului 2005 compania si-a fixat o tinta de aproximativ 10.000 clienti pentru aceste servicii.

"Ne asteptam ca abordarea strategica a Romtelecom in 2005 sa aduca venituri mai mari, aceasta previziune fiind confirmata si de o crestere a veniturilor in primul trimestru al anului pana la 225 milioane euro, fata de aceeasi perioada din 2004", ne-au declarat oficialii Romtelecom.

"Piata romaneasca de comunicatii a evoluat, puterea de cumparare a crescut, astfel incat lupta pentru servicii se va da in continuare pe calitate", ne spun cei de la Romtelecom. Surse din piata ne-au declarat ca multe companii au migrat de la alte companii la Romtelecom. De la RCS/RDS au migrat spre Romtelecom companii importante ca Sensiblu, Generalli Asigurari, G&G Consulting, Imsat Service, Farnkie Romania.


Despre autor:

Sursa: Click.ro


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.