La sfarsitul anului trecut, numarul intermediarilor era de peste doua ori mai mare pe piata romaneasca: fata de 23 de societati de brokeraj in Cehia, 27 in Polonia si 31 in Ungaria, in Romania erau nu mai putin de 67. Asta nu inseamna neaparat costuri mai mici si servicii mai bune ca rezultat al concurentei la sange: valoarea medie zilnica a tranzactiilor in la BVB este net inferioara celor din tarile vecine (vezi tabel). Prin urmare, brokerii autohtoni sunt mai odihniti dar si mai prost platiti (salariul mediu este cuprins intre 250 si 350 euro) decat omologii lor din statele vecine.
Vestile proaste nu se opresc insa aici. Odata cu intrarea puternica in piata a societatilor de brokeraj aflate sub umbrela bancilor viata independentilor " va fi si mai grea (oricat s-ar stradui nu pot contracara reteua de distributie de care dispune o banca si baza clientilor potentiali ai acesteia).
Fuziunile si marketingul agresiv vor fi singurele sanse de supravietuire a societatilor mici. Primii pasi au inceput sa fie deja facuti cu timiditate: SSIF Broker (unul dintre principalii brokeri de retail) si Elda Invest (societatea prin care tranzactioneaza de regula Catalin Chelu, unul dintre cei mai importanti detinatori de actiuni SIF) au decis la inceputul anului sa fuzioneze.
"Alo, sunt brokerul Hraparescu, va ofer actiuni la..."
Pariez ca nu v-ati intalnit cu ceva asemanator, brokerii din Romania s-au obisnuit sa-si astepte cuminti clientii la birou. Singurele "carlige" pentru prinderea de noi clienti sunt site-urile, capitol la care exceleaza Intercapital (www.kmarket.ro), vanguard (www.vanguard.ro), Ieba Trust (www.iebatrust.ro), Prime Transaction (www.primet.ro), Estinvest (www.estinvest.ro) sau Romintrade (www.onlinebroker.ro).
Aparitia unor agenti de vanzari dupa modelul existent in SUA, care sa ofere, de pilda, atat polite de asigurare sau produse bancare cat si portofolii de actiuni nu ar trebui sa mai intarzie mult nici in Romania. Cum batalia pe straini pare deja adjudecata de societati precum ING, BRD sau Alpha Securities, castigarea clientilor romani de retail va fi miza unei competitii stranse intre SSIF-urile care vor supravietui pe piata.
Despre autor:
Sursa: Banii Nostri
Te-ar putea interesa si:
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.
-
Ce planuri are PKO Bank în România: cea mai mare bancă din Polonia are active...
Sursa: futurebanking.ro
-
Sumă record cheltuită de utilizatorii OnlyFans în 2024. Câți bani au ajuns la...
Sursa: wall-street.ro
-
FRENVI, compania care îți pune pe masă tacâmuri sustenabile și comestibile
Sursa: green.start-up.ro
-
Românca Alina Sabău, antreprenoare în fashion de lux, va deschide un nou...
Sursa: retail.ro
-
Ideea simplă care digitalizează un domeniu blocat în timp | Cum funcționează...
Sursa: start-up.ro
-
Tot ce trebuie să știi despre RODIE, fructul-minune cu multiple beneficii...
Sursa: garbo.ro
-
INTERVIU EXCLUSIV: Cravata Galbenă, filmul prin care Serge Celebidachi aduce...
Sursa: kudika.ro