Alex Cernatescu, seful Infinit Solutions: "Nu sunt solutii salvatoare pentru situatii de genul: s-au prabusit vanzarile, hai sa facem repede un concurs si o promotie sa iesim din impas"
  • 9AM: Cum a evoluat piata in ultimele 12 luni in materie de promovare prin concursuri si promotii?
  • Alex Cernatescu: Datorita situatiei economice destul de complexe din ultima vreme, multe bugete de marketing au suferit scaderi. Cu toate acestea putem constata aceeasi afinitate pentru promotii si concursuri. 3 la pret de 2, cumperi 1 primesti 2, aduci un prieten are discount 50% la primele 2 produse… sunt deja sintagme parte din viata de zi cu zi, comunicate atat pe TV, ca parte din campanile de promovare, cat si in online sau la punctele de vanzare. Desi de obicei concursurile/promotiile erau utilizate in cazul unor anumite game de produse, acum acestea sunt parte integrata din campanii 360. Trebuie tinut cont de specificul produsului, sunt anumite categorii unde promotiile sau concursurile nu sunt raspunsul in comunicarea cu clientii si mai ales cu potentialii clienti.
  • 9AM: Ce prefera clientii in contextul economic actual: concursurile sau promotiile?
  • Alex Cernatescu: In principiu cele doua forme de promovare au un mare avantaj – comunicarea directa cu consumatorul si feedback-ul primit de la acesta. Un alt avantaj este targetarea campaniei, posibilitatea de a te adresa unei anumite nise. Clientii insa prefera campaniile de pe urma carora pot castiga ceva, dar genul de campanii care implica si ceva efort din partea lor. Sigur ca pentru bauturi de exemplu, promotiile cu premii sub capac sunt si vor fi in mare masura eficiente, dar le lipseste complexitatea. Consumatorul de asemenea are asteptari crescute de la branduri - odata ce ai lansat o campanie inovativa trebuie sa continui in acelasi registru, nu poti sa revii la o promotie clasica. Desigur, nu exista retete care sa garanteze succesul, trebuie gandita Campania foarte bine, tinand cont de toti factorii incepand cu targetul, produsul, perioada, disponibilitatea samd.
  • 9AM: Apelati la site-uri specializate pentru sustinerea concursurilor si promotiilor organizate pentru clientii dvs.? Cat de eficiente sunt aceste canale?
  • Alex Cernatescu: De obicei nu apelam la astfel de canale, preferam sa construim aplicatii dedicate promotiilor, sau site-uri specializate. Depinde de promotie sau concurs, insa este posibil ca a pune mesajul tau impreuna cu altele similare sa nu iti aduca expunerea pe care o doresti. Cred ca un media planning bun, o comunicare eficienta poate asigura succesul unei promotii fara a fi nevoie de a apela la astfel de canale.
  • 9AM: Cum a evoluat piata din punct de vedere al canalelor media preferate pentru promovare (TV, print, online)?
  • Alex Cernatescu: Sunt studii care arata ca online-ul a crescut semnificativ in ultima vreme, este si normal sa fie asa tinand cont de posibilitatile multiple de a targeta mesajul publicitar. Sigur ca pentru TV se aloca de multe ori cea mai mare parte din bugetul de comunicare, insa aici trebuie tinut cont foarte mult de specificul produsului si campaniei. Este posibil ca pentru anumite categorii de produse TV-ul sa nu fie raspunsul iar alte genuri de produse nici nu au ce cauta in online, doar pentru a se bifa si acesta.
  • 9AM: Studiu de caz: campania Domus Stil. Cum se bugeteaza o astfel de campanie-mamut si care sunt rezultatele scontate?
  • Alex Cernatescu: Campania Domus Stil are doua directii principale – una de informare , dorim sa transmitem potentialilor clienti oportunitatea achizitiei unui apartament prin programul Prima Casa, in conditii avantajoase. A doua componenta este promotia, cei care achizitioneaza anumite tipuri de apartamente primesc cadou o masina. Stim cu totii ca o casa si o masina sunt doua lucruri esentiale pentru orice familie, doua bunuri necesare. Astfel ca Domus Stil a ales sa rezolve aceasta problema pe care o au unii cumparatori. Sigur ca in momentul in care apelezi la un credit pentru o casa e foarte posibil ca in acel moment sa fi amanat sau sa fi renuntat complet la achizitia unui automobil, de aceea dezvoltatorul vine in intampinarea clientului, oferindu-i acest avantaj considerabil.
  • 9AM: Cum vedeti piata in urmatoarele 6 luni? Cum vor evolua preferintele in materie de promovare/comunicare? Cat de eficiente sunt pe termen mediu si lung promotiile si concursurile?
  • Alex Cernatescu: Sunt semnale favorabile, in ceea ce priveste piata per ansamblu. In general promotiile si concursurile sunt delimitate foarte bine in timp, e greu sa mentii o promotie timp indelungat, cel mai probabil intervine si o anumita plictiseala in tabara clientului. Nu trebuie privite insa nici ca solutii de moment, ele sunt si trebuie sa fie parte integrata din campania de comunicare, planificate atent tinand cont de ciclul de viata al produsului. Nu sunt solutii salvatoare pentru situatii de genul – s-au prabusit vanzarile, hai sa facem repede un concurs si o promotie sa iesim din impas.


Despre autor:


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.