Mihai Gongu, copywriter la Graffiti BBDO, este primul din Romania care a participat la Festivalul de publicitate Cannes Young Creatives 2005, la sectiunea Cyber. A pierdut in fata unor portoricani, dar s-a intors acasa cu o alta viziune asupra publicitatii.

Cum ai ajuns la Cannes?

Stiam de Young Creatives de acum doi ani, dar am intrat pe site, unde iti cautai reprezentantul si caut, caut, caut... Erau Uganda, Libia, dar Romania nu exista. Brusc, anul acesta am aflat dintr-un interviu ca, in premiera, si Romania poate participa la Young Creatives, numai doar la sectiunea Cyber. Eu fiind copy, nestiind softurile de prelucrare de imagine, a trebuit sa-mi caut un partener.

Care au fost provocarile?

Intr-o seara ne-am intilnit toate echipele si am primit brief-ul. A doua zi de dimineata, a fost competitia de print. Primeam un spatiu de doi metri pe doi, un cubical cu numele tarii, niste scaune, un iMac si o parola la site-ul gettyimages.com. Cu fonturile oferite de apple si imaginile de pe site trebuia sa construiesti o macheta de presa. Aveai la dispozitie de la 8.00 am la 8.00 pm. La fel a fost si la Cyber numai ca primeai niste bannere impuse. Brief-ul era sa convingi oamenii sa fie interesati sa scrie sau sa citeasca corect.

Eu am incercat sa fac ceva mai creativ, dar se pare ca am gresit, ca nu am cistigat. Am cautat poze cu litere prin oras. O serpetina este un S, un semn de drum infundat este un T etc. Imaginile apareau pe rind si spuneau ceva de genul: Sint peste tot, asteptind sa-si faca viata mai buna.

Cum s-au prezentat celelate tari?

Tari cum ar fi Argentina, care nu au nivel de bugete ca Anglia sau SUA, aveau un spatiu al lor special unde puteai vedea regizori, portofolii ale agentiilor, locatii unde poti filma. Aveau o implicare de tip PR de tara foarte mare. Argentina a avut citeva mii de entry-uri fata de Romania, care a avut doar citeva zeci. Acolo au fost peste 100 de delegati, la noi au fost foarte putini. De la agentiile care au nume in Romania nu a fost nimeni.

Ce parere ai despre prestatia Romaniei la festival?

S-au luat doua short listuri, ceea ce este destul de putin pentru pretentiile Romaniei si pentru orgoliile de aici. Doar doua shorturi, cind o agentie din Paris, TBWA, ia vreo 10 medalii pe print, inclusiv marele premiu. Ar trebui sa fim mai rezervati si sa participam mai multi la acest festival. Acolo afli si trendurile din industrie.

Ce parere ai despre generatiile care vin din urma?

Nu am sperante foarte mari, ma asteptam sa fie o coada de young creatives la Graffiti, fiecare cu portofoliul sub brat, si seful de creatie sa zica "Zburati de aici, ca au venit astia micii care sint super tari". Nu se intimpla asta nici la Leo Burnett, nici la McCann. Nu ma simt amenintat in jobul meu. •


Despre autor:

Cotidianul

Sursa: Cotidianul


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.