In aparenta caritabil, gata sa-si arunce in joc banii si onoarea daca e rost si de ceva publicitate, afaceristul Ion Tiriac si-a construit un excelent sistem prin care valuta obtinuta in Romania este trecuta peste granita. Banii dati de "rumani" pe autoturismele vandute de firmele lui Tiriac se scurg spre off-shore-uri din Cipru, Fiscul autohton impozitand un procent neconvingator. In spatele grupului Tiriac Auto se afla o intreaga impletitura de firme inmatriculate la aceeasi adresa din Nicosia, Cipru. Simplu si eficient pentru un mare patriot care ofera Fiscului surprize peste surprize.

Etajul 4, Julia House, strada Themistokli Dervi nr. 3, Nicosia, Cipru - inima afacerilor lui Tiriac

"Auto Rom SRL", firma prin care Ion Tiriac distribuie marcile Mercedes-Benz, Chrysler si Jeep, este detinuta in proportie de 100% de doua off-shore-uri din Cipru. Cel mai important este "Uphall Trading Limited", ce detine 90% din actiunile "SC Auto Rom SRL" si care este inmatriculata in Nicosia, strada Themistokli Dervi nr. 3, Julia House etajul 4. Abia in interiorul acestui off-shore il gasim pe Tiriac. Sau aproape il gasim. Asta pentru ca, la randul ei, societatea "Uphall Trading Limited" este detinuta de firma "Tiriac Holdings Limited". Dar si "Tiriac Holdings" apartine de fapt firmei "ABACUS Limited", care la randul ei face parte din imperiul financiar Tiriac. C-asa-i in tenis. In fine, celelalte 10 procente din "Auto Rom SRL" figureaza pe numele firmei "Rosenlew Limited", inregistrata exact la aceeasi adresa din Nicosia, Cipru, ca si "surata" "Uphall Trading Limited". Inutil sa mai spunem ca si "Rosenlew Limited" are in spate alte firmulite.

"Tiriac Holdings Ltd" - cheia profiturilor neimpozitate de milioane de dolari

Distribuitorul general al marcilor Ford si Mazda, "SC Romcar SRL", merge pe aceeasi formula a "suveicii" off-shore. Registrul Comertului roman indica faptul ca 10 procente din capitalul social al "Romcar SRL" este detinut de Petrescu Dan, iar diferenta de 90% de firma "Romcar Auto Limited" din Cipru. Iar de aici lucrurile se tulbura si mai mult. Ion Tiriac nu s-a multumit cu un singur off-shore si a mai aplicat pana si in Cipru reteta "firma in firma". Astfel, dupa principiul dominoului, actiunile din "Romcar Auto Limited" apartin firmei "Tiriac Holdings Limited", iar mai departe sunt preluate de "Abacus Limited".
De fapt, de "Tiriac Holdings Limited" sunt legate, in ultima instanta, majoritatea afacerilor cu autoturisme derulate de Ion Tiriac. Contabilitatea firmei "M Car Trading SRL", distribuitorul marcii Mitsubushi, conduce castiguri din Romania direct catre societatea "Mitcar Trading Limited" din Cipru. Iar aici muncesc alti oameni pentru a dirija profiturile catre "Tiriac Holdings Limited" si mai apoi catre "Abacus Limited".

Dupa acelasi tipar functioneaza si constructia "Hyundai Auto Romania SRL". Baza de date a Registrului Comertului din Romania indica faptul ca actiunile "Hyundai Auto" apartin in totalitate societatii "Markview Holdings Limited" si apoi, indirect, firmei "Tiriac Holdings Limited", respectiv "Abacus Limited". Abia in cazul autoturismelor Jaguar situatia se mai limpezeste. Insa doar in mica parte. "SC Premium Auto SRL", care vinde la noi in tara masinile Jaguar in numele lui Tiriac, are in spate firma "Nabarro Limited" din Cipru. Si pentru ca s-a preferat sa se sara peste "Tiriac Holdings Limited", aceasta este detinuta in proportie de 100% de societatea Abacus Limited.

Autoturisme Tiriac achitate direct in Cipru

Daca datele prezentate pana acum nu sunt suficient de convingatoare incat sa dovedeasca intentiile lui Tiriac de a-si scapa profiturile de impozitele romanesti, eventualele retineri ar trebui sa dispara cu siguranta in fata unei alte "suveici": "Tiriac Leasing SA". Asta pentru ca autoturismele vandute de fostul tenisman sunt achizitionate de "rumani" prin intermediul "SC Tiriac Leasing SA", firma care la final de an isi trimite dividendele tot catre Cipru. Infiintata pentru a credita vanzarile autoturismelor Tiriac in Romania, firma "Tiriac Leasing SA" este detinuta in proportie de 99,62% de "Molesey Holdings LTD", un alt off-shore din Nicosia. Dar nici "Molesey Holdings LTD" nu e de capul ei, societatea fiind in proprietatea Tiriac Holdings Limited. Dar Tiriac a si incasat in aceasta tara, direct, banii pe autoturismele comercializate in Romania.

Ori ca nu a fost suficient de vigilent Fiscul, ori ca legislatia romaneasca este prea permisiva, sistemul a functionat. Cetateanul roman isi lua masina din tara lui, dar, datorita patriotismului lui Tiriac, plata o facea in conturile "Molesey Holdings Limited".

Reteta "off-shore in off-shore", aplicata cu succes si in tara

Societatile prezentate pana acum nu sunt singurele pe care Tiriac le controleaza prin intermediul actionariatelor cipriote. "SC RMB Inter Auto SRL" din Cluj-Napoca are ca actionar majoritar tot firma "Uphall Trading" din Cipru. "SC Casa Auto SRL", o alta firma din imperiul "Tiriac Auto", este controlata in proportie de 100% de "Uphall Trading". Acelasi off-shore din Nicosia mai detine actiuni la "SC Editura Sincron SRL" si la "SC RMB Casa Auto Timisoara SRL". De aceste afaceri cu autoturisme aduse in Romania, dar achitate in Cipru nu este strain nici fostul ministru al Internelor, pesedistul Ioan Rus, care s-a asociat cu off-shore-ul "Uphall Trading" ce-i apartine lui Tiriac.

In 2004 in Romania au fost spalati 300 milioane de euro

Fara a-l suspecta pe Ion Tiriac de spalare de bani, autoritatile au raportat in anul 2004 faptul ca in Romania au fost "spalati" aproape 300 de milioane de euro. Potrivit Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor (ONPCSB), cele mai mari sume de bani sunt scoase din Romania prin intermediul firmelor off-shore. La loc de frunte figureaza cele din Cipru, dar pana in prezent nici o autoritate nu a avut curajul sa cerceteze invartelile lui Tiriac pe ruta Bucuresti-Nicosia.


Despre autor:

Romania Libera

Sursa: Romania Libera


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.