Chiar la Bruxelles, in calitatea sa de europarlamentar, Iuliu Winkler reia o tema favorita a UDMR. Este vorba de reimpartirea teritoriala a Romaniei. In cadrul unei reuniuni cu reprezentantii din capitala Belgiei ai Consiliilor Judetene, reprezentantul Romaniei in Parlamentul European a subliniat necesitatea imperioasa a reorganizarii regiunilor de dezvoltare prin infiintarea unui numar mai mare de regiuni, intre 14 si 16, fata de actualul numar de opt.
"Este nevoie de regiuni mai mici, care sa prezinte o mai buna coeziune economico-sociala, care sa urmeze structura regiunilor traditionale din Romania, care sa aiba personalitate juridica, competente administrative si sa fie conduse de consilii regionale alese. Asigurarea eficientei dorite in atragerea de fonduri de coeziune si fonduri structurale este posibila numai cu o conditie a reorganizarii regiunilor", a afirmat parlamentarul european. Mai mult, sustine Iuliu Winkler, " in Romania, Agentiile de Dezvoltare Regionala nu pot produce proiecte de anvergura, si aceasta deoarece organismele nu pot realiza politici coerente la nivel regional din cauza lipsei coeziunii intraregionale a actualelor structuri". Abila miscarea. Se forteaza formarea de noi regiuni, 16 la numar, una dintre ele, intamplator sau nu, formata din judetele Mures, Harghita si Covasna, punand in fata asa-zisul interes national, si anume absorbtia fondurilor europene. De aici pana la mult dorita autonomie teritoriala ceruta cu insistenta de UDMR nu mai este decat un pas. Lucru recunoscut deschis de politicienii maghiari. "Pe plan national, UDMR aspira pentru crearea cadrului legislativ al autonomiei culturale si teritoriale, respectiv infiintarea sistemului institutional necesar exercitarii dreptului la autodeterminare. Consideram oportuna elaborarea si prezentarea in fata Parlamentului Romaniei a unui proiect de lege, care sa asigure un statut special acelor unitati administrative - indeosebi Tinutului Secuiesc - unde comunitatile nationale maghiare se afla in majoritate", se sustine in documentele programatice ale UDMR. Cum mai afirmam, extrem de grav este faptul ca acest plan de reimpartire teritoriala a Romaniei este deja pus in practica de ministrii Uniunii, folosind abuziv inclusiv fondurile europene. A se vedea, de pilda, alocarile de fonduri europene de anul trecut. "Este de importanta fundamentala ca regiunile ce vor fi create sa dispuna de sisteme institutionale autonome si eficiente, precum si de identitate proprie", declara in luna octombrie Laszlo Borbely, ministrul Dezvoltarii, lucrarilor publice si locuintelor, ministrul care gestioneaza Programele Operationale Regionale fiind, prin lege, presedintele Comitetului de Monitorizare a acestor Programe. Nu cred ca folosirea fondurilor europene in scopuri de partid si atribuirea lor pe criterii etnice sunt practici europene. Pe langa banii europeni, si statistica a devenit o unealta politica.

Statistica UDMR - peste cea europeana
La reuniunea de la Bruxelles, Iuliu Winkler a reamintit faptul ca UDMR a elaborat o propunere concreta in acest sens, bazata pe un studiu economic si bugetar, aratand ca este nevoie de o dezbatere publica pentru a obtine un consens, care sa transceada guvernele. In acest caz, europarlamentarul face referire directa la asa-zisul studiu lansat de UDMR la Targu Mures in data de 13 octombrie 2007. Domnul Winkler uita sa aminteasca faptul ca pseudomaterialul, mai mult document programatic, desi pare bine fundamentat pe bibliografia de specialitate, se bazeaza pe fotografii statice nedatate ale absorbtiei fondurilor de preaderare, precum si pe valorile desuete ale PIB-urilor regionale de la nivelul anului 2003, neluand in calcul tendintele de dezvoltare, amplasarea polilor de dezvoltare, precum si armonizarea interregionala si intraregionala a domeniilor de interes. Aceasta este concluzia specialistilor care au analizat "oferta UDMR". Autorul acestui document, fostul secretar de stat in Ministerul Integrarii, Csutak Istvan, cunoaste foarte bine ca prin datele statistice insailate recurge la dezinformare. La fel, europarlamentarul nu aminteste faptul ca documentul UDMR s-a mai aflat anul trecut in dezbatere publica, fiind trimis tuturor autoritatilor locale, si a fost demontat data cu data. Cum mai afirmam si in articolele anterioare, statistica a fost transformata, de Istvan Csutak, in unealta politica atunci cand s-a analizat ritmul de dezvoltare pe judete si pe actualele 8 Regiuni de Dezvoltare in scopul atingerii autonomiei Tinutului Secuiesc, teritoriu delimitat clar pe harta UDMR. Nici nu mai conteaza legislatia si acordurile incheiate de Romania. Practic, prin reluata idee de reimpartire teritoriala, sub masca grijii fata de absorbtia fondurilor europene, se incalca flagrant prevederile Capitolului 21 negociat cu Uniunea Europeana. Nu cred ca actualii sau fostii ministri ai UDMR nu cunosc ca in concordanta cu prevederile Uniunii Europene si ale legislatiei nationale actualele regiuni de dezvoltare s-au constituit prin asociere benevola de judete vecine, iar regiunea de dezvoltare nu este unitate administrativ-teritoriala, asa cum ar dori initiatorii si sustinatorii proiectului de reimpartire a Romaniei. Ca doresc sa inteleaga sau nu, conform clasificarii statistice obligatorii odata cu integrarea tarii noastre in Uniunea Europeana, Romania este impartita in urmatoarele unitati teritoriale statistice, si anume: Macroregiunea 1, din care fac parte Regiunile de Dezvoltare Nord-Vest si Centru, regiuni care cuprind judetele Bihor, Bistrita-Nasaud, Cluj, Maramures, Satu Mare, Salaj, Alba, Brasov, Covasna, Harghita, Mures si Sibiu; Macroregiunea 2, formata din Regiunile de Dezvoltare Nord-Est si Sud-Est; Macroregiunea 3, compusa din Regiunile Sud-Muntenia si Bucuresti-Ilfov, si Macroregiunea 4, formata din Regiunile Sud-Vest Oltenia si Vest.

In total, 4 Macroregiuni, 8 Regiuni de Dezvoltare Regionala si 42 de judete. Dar se vede ca aceste lucruri nu au valoare pentru UDMR, scopul demersului de formare de 16 noi regiuni teritoriale fiind evident acela de atingere a statutului de autonomie a Tinutului Secuiesc. Absorbtia fondurilor europene, dezvoltarea regionala si statistica sunt doar pretexte, fiind folosite date neelocvente.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.