Majoritatea tarilor UE incurajeaza achizitionarea masinilor de mici dimensiuni, iar taxa de inmatriculare este calculata in functie de capacitatea motorului
In ultima perioada, discutiile din jurul taxei de prima inmatriculare au luat amploare; o posibila solutie a modului in care aceasta va fi calculata este data de formula A x B x (100-C) / 100, unde A este cilindree (capacitatea cilindrica), B - taxa specifica pe cilindree (difera in functie de caz), iar C - cota de reducere a taxei. Formula a fost stabilita dupa ce Comisia Europeana ne-a dat un ultimatum pentru rezolvarea modului in care sunt taxati posesorii de masini noi sau second hand (neinmatriculate in tara). Solutiile prezentate de oficialii romani la Bruxelles aveau ca scop reducerea emisiilor de CO2 si implicit protectia mediului. In majoritatea tarilor europene exista deja reguli bine stabilite care au dus la o scadere drastica a nivelului de poluare.
Aceste legi recompenseaza automobilele foarte economice prin reduceri de impozite sau penalizeaza automobilele care consuma cantitati mari de carburanti. Astfel, in tari precum Belgia sau Germania statul promoveaza achizitionarea de autovehicule noi, economice care implicit vor emite mai putine noxe. Belgienii, de exemplu, care achizitioneaza automobile ce emit sub 105 g CO2/km pot deduce 15 procente din pretul de achizitie (maximum 4 350 de euro) prin impozitele proprii. Trei procente din pretul de achizitie pot fi deduse din impozit (maximum 810 euro) pentru automobilele care emit intre 105 si 115 CO2/km.

In Marea Britanie, taxa poate depasi 420 de euro/an

Guvernul finlandez a convenit ca taxa de inmatriculare a autovehiculelor noi sa fie calculata in functie de pretul de piata al automobilului (definit ca pretul de import minus 4 procente si 300 de euro) si emisiile de CO2. Autovehiculele ce emit peste 60 g CO2/km sunt taxate cu zece procente din pretul de piata plus 0,1 procente per gram de CO2 peste limita de 60 g.

Totodata, un sistem de taxare variabil pentru autovehicule este planificat pentru anul 2010, dupa care automobilele cu emisii de CO2 intre 120 si 139 g/km vor fi taxate cu 60 de euro pe an. Automobilele ce emit intre 140 si 159 g/km vor fi supuse unei taxe anuale de 80 de euro.

In Marea Britanie a fost introdus sistemul de impozitare pe consumul de carburant, astfel ca autovehiculele ce emit 100g CO2 sau mai putin sunt scutite de aceasta taxa. Pe de alta parte, autovehiculele cu emisii de pana la 120g CO2/km sunt taxate cu 35 lire (aproximativ 49,97 euro pe an ), cu 115 lire (aproximativ 164,19 euro) pana la 150g, cu 140 lire (aproximativ 199,89 euro) pana la 165g, cu 165 lire (aproximativ 235,58 euro) pana la 225g. Autovehiculele ce emit peste 225g CO2/km sunt taxate cu 300 de lire (aproximativ 428,33 euro) pe an.

Autovehicule pe benzina, in defavoarea celor pe motorina...

Luxemburg utilizeaza un tabel complex pentru calcularea impozitului anual la autovehicule, bazat pe emisiile de CO2 si favorizeaza autovehiculele pe benzina fata de cele pe motorina. Taxa per gram de CO2 creste progresiv in functie de consumul autovehicului. De exemplu, un automobil pe benzina ce emite 120 g CO2/km este taxat cu 68,40 de euro, iar un autovehicul diesel cu aceleasi emisii de Co2 este taxat cu 102,60 euro.Rata de taxare continua sa creasca, astfel incat un automobil pe benzina ce emite 240 gCO2/km este taxat cu 380,80 euro

Olandezii calculeaza taxa de prima inmatriculare in functie de cum se situeaza emisiile de CO2 ale autovehiculului in comparatie cu alte modele din segmentul din care face parte (definit de lungimea si latimea autovehiculului). Daca autovehiculul emite cu 30 de procente peste media segmentului, acesta este supus celei mai mari penalizari, de 540 de euro. De la inceputul acestui an, reducerea maxima si penalizarea maxima vor creste la 1400 si respectiv 1600 de euro.De asemenea, Guvernul olandez are in plan introducerea unui sistem de taxare bazat pe emisiile de particule pentru autovehiculele diesel.
In Portugalia, taxa unica de inmatriculare pentru autovehiculele noi si taxa anuala pentru autovehicule se calculeaza pe baza capacitatii motorului autovehiculului si a emisiilor de CO2. Astfel. modelul Agile 1.0 este unul dintre cele mai putin taxate automobile din Portugalia, cu o taxa de inmatriculare de doar 351 de euro, si o taxa anuala pe autovehicul de doar 76,60 euro.


Despre autor:

Curierul National

Sursa: Curierul National


Abonează-te pe


Te-ar putea interesa si:

In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului.