3 Mai 2007 , de Razvan Mihai Vintilescu, Doru Cireasa in Actualitate
Lucrarile la autostrada Brasov-Bors sint supervizate de doua firme care sint asociate, in Franta, cu constructorul autostrazii, compania Bechtel. Oficialii romani nu stiu nimic despre potentialul conflict de interese.

Firma care controleaza lucrarile si aproba facturile, in numele statului roman, pentru autostrada Brasov-Bors este asociata cu Bechtel in Franta

Compania Nationala de Autostrazi a angajat in 2004 un consortiu de doua firme pentru a-i acorda servicii de consultanta si pentru a superviza, in beneficiul sau, corectitudinea facturilor pentru autostrada construita de Bechtel. E vorba despre firmele Scetauroute si Bceom, societati detinute integral de grupul francez Egis. "Cotidianul" a aflat insa ca firma Bechtel e partener de afaceri chiar cu francezii angajati sa ii controleze prestatia.

Pe linga Scetauroute si Bceom, din grupul Egis mai face parte si firma Semaly. Aici, Egis detine 82,57 la suta din actiuni, 1,08 procente apartin Societatii Franceze a Cailor Ferate, iar cu 16,35 la suta este actionar firma Bechtel.

Importanta pentru Romania a acestei legaturi din Franta rezida in natura contractului incheiat intre statul roman si firma Bechtel. Constructorul autostrazii Brasov-Bors este platit de statul roman in functie de cantitatile de materiale folosite la realizarea autostrazii si de volumul de lucrari executate, ceea ce inseamna ca pretul final nu este unul fix. Din acest motiv, la orice proiect de construire de sosele, statul angajeaza o firma de consultanta care sa-i reprezinte interesele. Aceasta are in sarcina respectarea proiectului si urmarirea lucrarilor din punct de vedere calitativ si cantitativ. Nu in ultimul rind, consultantul avizeaza facturile emise de constructor, in cazul nostru de firma Bechtel.

Conflictele de interese in cazul serviciilor de consultanta, precum cele oferite de firmele grupului Egis statului roman, sint cel mai bine definite de Banca Mondiala, in recomandarile sale privind modul de derulare a achizitiilor publice. Un exemplu concret oferit in Manualul serviciilor de consultanta arata ca exista un conflict de interese atunci cind "consultantul supravegheaza implementarea unor lucrari executate de o firma cu care este asociat". Aceste prevederi referitoare la conflictul de interese au fost preluate si de catre Federatia Internationala a Inginerilor de Consultanta. In caietul de sarcini intocmit de autoritatile romane pentru selectarea consultantului la autostrada Bechtel nu exista insa referiri la sanctionarea conflictelor de interese.

Cotidianul

Sursa: Cotidianul



Te-ar putea interesa si:

Vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri?
Urmareste-ne si pe Facebook
Iti place acest articol? Recomanda-l prietenilor:
Facebook Twitter

Aboneaza-te la 9AM sau conecteaza-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.
In lipsa unui acord scris din partea Internet Corp, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol daca precizati sursa si daca inserati vizibil linkul articolului Viraj financiar periculos pe autostrada Bechtel.

sa iasa km de parcurs la sfarsit de luna ! (1 comentariu, 398 vizualizari)
"prostu daca nu-i fudul parca nu e prost destul"
dupa principiul asta se iau si ne considera cei care contruiesc autostrada transilvania. un singur argument am sa aduc acum in sprijinul celor de...